• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
8

اطلاعیه جهاد کشاورزی به دستگاه های اجرایی برای تخریب اراضی

  • کد خبر : 36027
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
اطلاعیه جهاد کشاورزی به دستگاه های اجرایی برای تخریب اراضی

اکو ایران: معاون سازمان امور اراضی کشور از برخی دستگاه های اجرایی به دلیل تخریب مزارع کشاورزی و خروج از تولید آن انتقاد کرد.

اخبار اقتصادی، در چهار دهه اخیر یکی از مشکلات بخش کشاورزی در ایران تغییر کاربری اراضی کشاورزی است. مشکلی که می تواند به تدریج امنیت غذایی کشور را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی دستگاه های اجرایی به زمین های کشاورزی مرغوب دست اندازی می کنند و تغییر کاربری می دهند.

اگرچه در تبصره 2 ماده 9 قانون جهش تولید مسکن تاکید شده است، اما تغییر کاربری مزارع کشاورزی درجه یک و دو ممنوع است و نباید ضمیمه شود.

با این حال ظاهرا پشتوانه قانونی قوی برای حفظ اراضی کشاورزی وجود ندارد و تنها مسئولان سازمان امور اراضی جهاد کشاورزی از وضعیت موجود انتقاد می کنند. اخیرا باز هم یکی از مسئولان این سازمان اعلام کرده است که برخی دستگاه ها نه تنها جلوی تخریب زمین های کشاورزی را نمی گیرند بلکه در برخی مناطق مزارع کشاورزی را از چرخه تولید خارج می کنند.

بر اساس اعلام سازمان امور اراضی کشور، در هر هکتار زمین کشاورزی حدود 8 تن محصول کشاورزی تولید می شود. اگر این سطح زمین از چرخه تولید خارج شود، با کاهش تولید محصولات کشاورزی مواجه خواهیم شد.

این در حالی است که به نقل از ایسنا، به گفته علیرضا گودرزی، معاون حفظ کاربری و تجمیع اراضی سازمان امور اراضی کشور، گاهی رویکرد برخی از دستگاه های اجرایی کشور حفظ کاربری اراضی را هدف قرار نمی دهد. در برخی مناطق ، حتی دستگاه های اجرایی باعث می شوند که مزارع کشاورزی از چرخه تولید خارج شوند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36027

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.