• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

استقلال و پرسپولیس چه زمانی به حراج گذاشته می شوند؟ / خریدار اصلی پرسپولیس کیست؟

  • کد خبر : 32249
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
استقلال و پرسپولیس چه زمانی به حراج گذاشته می شوند؟  / خریدار اصلی پرسپولیس کیست؟

اکوایران: در سال های اخیر بحث ها و گمانه زنی ها در خصوص خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس در همه دولت ها مطرح شده است. اکنون شرکت شستا برای خرید سهام پرسپولیس اقدام کرده است که البته 50 درصد سهام ذوب آهن را نیز در اختیار دارد.

اخبار اقتصادی: در سال های اخیر بحث ها و گمانه زنی ها در خصوص خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس در همه دولت ها مطرح شده است. سرانجام پس از کشمکش های فراوان، امسال شاهد پایان یافتن این امر خواهیم بود. در همین راستا سازمان خصوصی سازی در تاریخ 2 آذرماه در اطلاعیه ای جزئیات واگذاری 51 درصد سهام این دو باشگاه پرطرفدار پایتخت را منتشر کرد.

قرار است امسال حداقل 50 درصد سهام به اضافه یک سهم دو باشگاه پرسپولیس و استقلال واگذار شود تا مشکل جواز حضور حرفه ای سرخابی ها در آسیا حل شود. در این صورت مشکل مطرح شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص مالکیت مشترک به طور کامل حل خواهد شد. بنابراین تفکیک مالکیت این باشگاه ها در دولت منتفی شد.

به تازگی اطلاعیه ای در سایت فربورس درباره عرضه مهم سهام کنترلی شرکت های فرهنگی ورزشی پرسپولیس با نماد «پرسپولیس 4» و استقلال با نماد «استقلال 4» منتشر شده است.

در اطلاعیه باشگاه پرسپولیس آمده است: سازمان خصوصی سازی در نظر دارد 5 میلیون و 362 میلیون و 657 هزار و 650 سهم معادل 51 درصد از سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهام عمومی) متعلق به وزارت ورزش و جوانان را به فروش برساند. نقدینگی و شرایط فروش از طریق بازار پایه فرابورس ایران؛ تاریخ نمایش برای سه شنبه 12 ژانویه 1402 تعیین شده است.

در اطلاعیه درباره باشگاه استقلال نیز آمده است: سازمان خصوصی سازی در نظر دارد 5 میلیارد و 503 میلیون و 486 هزار و 500 سهم معادل 51 درصد از سهام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهام عام) متعلق به وزارت ورزش و جوانان را به فروش برساند. فروش عمده، نقدی و شرایطی از طریق بازار پایه بازار فرابورس ایران; تاریخ سهام این باشگاه سه شنبه 12 ژانویه 1402 است.

«شستا» می خواهد پرسپولیس را بخرد

مدیرعامل شرکت شستا در نامه ای به وزارت ورزش و جوانان خواستار خرید سهام اصلی باشگاه پرسپولیس برای تملک این باشگاه پرطرفدار پایتخت شد. این کار در راستای خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال انجام می شود و حتی بخشی دیگر از سهام باشگاه پرسپولیس در 21 دی ماه به بخش خصوصی واگذار می شود.

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در حال حاضر حدود 50 درصد از سهام ذوب آهن را در اختیار دارد و اکنون این سوال مطرح است که آیا یک شرکت می تواند همزمان دو تیم در یک لیگ داشته باشد یا خیر؟ از سوی دیگر مدیرعامل شستا نامه ای به وزارت ورزش ارسال کرده و خواستار تعیین تکلیف در این خصوص شده است. با وجود اینکه شرکت شستا چنین سوالی را مطرح کرده است، اما می توان حدس زد که پاسخ وزارت ورزش به این درخواست منفی باشد، زیرا مالکیت مشترک غیرقانونی است و اگر یک سازمان می توانست مالکیت مشترک دو باشگاه را داشته باشد، پس وزارت ورزش و جوانان، راحت ترین کار را برای واگذاری این دو باشگاه داشتند.

به نظر می رسد رسانه ای شدن این درخواست خرید پرسپولیس با اهداف خاصی صورت گرفته است چرا که شرکت شستا کاملا آگاه است که طبق قانون هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند همزمان بیش از یک باشگاه را مدیریت کند. بازی جوانمردانه رعایت نخواهد شد. وقتی شرکت شستا و مشاورانش این قانون را می دانند، دلیل ابتکار خرید پرسپولیس چیست؟ یا باید سهام ذوب آهن را واگذار کنند یا برای خرید سهام پرسپولیس محدودیت ایجاد کنند.

گفتنی است حدود 2-3 سال پیش یکی از شرکت های متمول برای خرید باشگاه استقلال اقدام کرد اما برای اینکه این موضوع نهایی نشود این شرکت وارد مدیریت تیم های لیگ های پایین شد تا دست به کار نشود. بر سر باشگاه استقلال . حالا به نظر می رسد شرکت شستا از این حربه و تاکتیک برای باز نکردن پایش به باشگاه پرآوازه پرسپولیس استفاده کرده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32249

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.