• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
2

ارزش پول ملی در دولت سیزدهم به کمترین حد ممکن رسید/ قیمت دلار 3 برابر شد

  • کد خبر : 38437
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
ارزش پول ملی در دولت سیزدهم به کمترین حد ممکن رسید/ قیمت دلار 3 برابر شد

دکتر محمود جامساز، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار رکنا با بیان اینکه در دولت سیزدهم ارزش پول ملی. به پایین ترین حد ممکن سقوط کرده است و این موضوع در کارنامه این دولت بسیار نامطلوب است.

وی افزود: دولت سیزدهم 24 میلیارد تومان را تحویل گرفت اما اکنون تقریبا سه برابر شده و بسیار بی ثبات است و ارز به بیش از 45 میلیون تومان رسید. البته این تغییرات تنها متاثر از عوامل اقتصادی نیست، اگرچه عوامل اساسی همواره باعث افزایش قیمت سکه و اسکناس می شود، بلکه عوامل روانی و سیاسی نیز در تغییر نرخ ارز نقش بسزایی دارند.

این کارشناس اقتصادی افزود: حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر سال گذشته صفحه جدیدی در حوادث منطقه باز کرد که اثرات آن بر کل منطقه و جهان به ویژه قیمت نفت و گاز و بخش دریایی سایه افکند . صحبت های زیادی در مورد درخواست از طرف های متخاصم برای خویشتن داری وجود داشته است و نشست اخیر وزرای کشورهای گروه هفت در ایتالیا در راستای این تلاش ها است.

طبیعتاً این اتفاقات به دلیل نگرانی ها و غیرقابل پیش بینی بودن آینده و افزایش انتظارات تورمی بر اقتصاد ایران به ویژه بر نرخ دلار تأثیر گذاشته و قیمت دلار را که تا قبل از مهرماه در نوسان بود در محدوده … 49 هزار تومان هفتم به بیش از 67 هزار تومان می رسد و پیش بینی می شود با ادامه این اختلافات بیشتر هم شود.

جامساز ادامه داد: با این حال بر اساس گزارش های رسمی جمهوری اسلامی که حمله اخیر رژیم صهیونیستی به پایگاه نظامی اصفهان در صبح جمعه را بسیار ضعیف و بدون آسیب توصیف کرده است، احتمال پایان دادن به درگیری مستقیم نظامی بین قطعات دور از دسترس نیست. بیش از حد انتظار با چنین فرضی، اگر شرایط به شرایط قبل از رویارویی مستقیم نظامی جمهوری اسلامی اسراییل و اسراییل و انگیزه های سیاسی و اقتصادی بین المللی بازگردد، انتظارات تورمی کاهش می یابد، اما به دلیل سختی قیمت برای یک کشور، از سوی دیگر، عوامل قیمت ها هستند، اما در سطحی بالاتر از قیمت قبلی، احتمالاً در کانال 60 هزار تومان قرار خواهد گرفت.

این کارشناس اقتصادی افزود: در صورت وقوع چنین اتفاقی این سوال مطرح می شود که آیا دولت ابراهیم رئیسی توانایی کنترل قیمت دلار را در این محدوده – یعنی تقریبا 2.5 برابر ابتدای ریاست جمهوری او – دارد یا حتی؟ كاهش دادن؟

شواهد موجود حاکی از وجود این ظرفیت در دولت سیزدهم نیست زیرا یکی از مهمترین درآمدهای ارزی دولت فروش نفت است. فروش نفت در سال جدید به دلیل تحریم های جدید آمریکا و افزایش فشار برای مسدود کردن راه های دور زدن تحریم ها کاهش خواهد یافت.

گفتگوی کامل رکنا با دکتر محمود جامساز، اقتصاددان، در اینجا خواندن.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38437

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.