• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

ارزش ذاتی دلار چقدر است؟

  • کد خبر : 42861
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
ارزش ذاتی دلار چقدر است؟

بازار دلار و ارز حمایت شد/ برخی نوسانات پولی امروز را تغییر جو، برخی دیگر عقب نشینی می دانند/ 14 میلیون و 450 هزار تومان مرز مهم طلاست/ ارزش ذاتی دلار چقدر است؟

بازار ارز و سکه حمایت از مرزهای پایین را به دست آورد و پس از دو روز کاهش، قیمت ها به مرز حمایت از دست رفته در عقب نشینی روز دوشنبه رسیدند. قیمت دلار تهران به کانال 60 هزار تومان بازگشت و قیمت ارزها با روندی صعودی وارد کانال 42 میلیونی شد.

از دیدگاه تحلیلگران، بازار به چهار دلیل بازگشته است: دلیل اول فنی است و روز یکشنبه در انتهای بازار به این نکته اشاره شد که اگر بازار بخواهد رفتار فنی داشته باشد، حمایت بیش از حد فروش شکل خواهد گرفت. در حد پشتیبانی، و این یک سیگنال معکوس قیمت است. هنگامی که بازار چنین وضعیتی را در مرز حمایت تجربه می کند، قیمت باید دوباره فروش بیش از حد را تخلیه کند. این مشکل دلیل اصلی کاهش قیمت بود.

دلیل دوم مربوط به انتخاب کابینه پزشکی دولت است. از روز یکشنبه که هیئت دولت معرفی شد، موجی از انتقادات از آن در بازار شنیده شد. برخی ادعا می کنند که ناامیدی از کابینه باعث افزایش قیمت ها شده است.

دلیل دیگر استعفای ظریف بود که نگاه هیئت دولت را بیش از پیش بدبینانه کرد. حتی روز دوشنبه نیز زمزمه های استعفای طیب نیا در بازار به گوش می رسید. قبل از انتخابات، خبر مشارکت طیب نیا با دولت پزشکی انتظارات معامله گران را بهبود بخشید و قیمت دلار و ارز را پایین آورد.

دلیل این نظر مثبت در مورد طیب نیا نیز به این دلیل است که برخی عملکرد مثبت دولت اول روحانی را متاثر از برجام به نام وی که وزیر اقتصاد آن زمان بود نسبت دادند.

دلیل چهارم، اخبار تنش در منطقه است. در روز دوشنبه اخبار زیادی در بازار درباره واکنش ایران به اسرائیل منتشر شد و حتی گمانه زنی ها درباره زمان پاسخ ایران نیز وجود داشت.

در مجموع این عوامل باعث افزایش بازار ارز و ارز شد. البته افزایش قیمت ارز در روز دوشنبه بیشتر از سایر بازارها بود و دلیل آن افزایش همزمان دو متغیر ارزی یعنی قیمت دلار و قیمت طلای جهانی بود.

قیمت جهانی طلا با بازگشایی بازارهای جهانی به 2460 دلار رسید که تا زمان نگارش این مقاله روند صعودی خود را ادامه داد.

قیمت دلار هرات روز دوشنبه با قیمت 59 هزار و 300 تومان بالاتر از نرخ بسته شدن پشت خط آغاز شد و از همان ابتدا افزایش یافت. قیمت دلار هرات در نهایت روی 59 هزار و 500 تومان بسته شد. البته فردا قیمت دلار هرات با قیمت نقدی تفاوت داشت و در معاملات روزانه به 59 هزار و 900 تومان رسید که نشان از وضعیت انسداد این بازار دارد. در معاملات پشتوانه قیمت دلار فردا به روند صعودی خود ادامه داد و سعی کرد وارد کانال 60 هزار تومانی شود که ناکام ماند.

قیمت درهم از 16 هزار و 280 تومان آغاز شد و با 80 تومان افزایش به 16 هزار و 360 تومان رسید. خط حمایت از درهم حدود 16230 تومان بود که روز یکشنبه واکنش نشان داد و افزایش یافت.

قیمت ارز از 41 میلیون و 650 هزار تومان شروع شد و افزایش یافت و وارد کانال 42 میلیون شد. قیمت ارز 42 میلیون و 250 هزار تومان به پایان رسید.

قیمت طلای مذاب که یکشنبه شب در عملیات بک لاین به 14 میلیون و 920 هزار تومان کاهش یافت، روز دوشنبه با مظنه مثبت و در کانال 15 میلیون افتتاح شد. قیمت طلای مذاب در نهایت به سمت پله سوم کانال 15 میلیونی پیش رفت و حول آن نوسان کرد.

بحث داغ بازار، محاسبه ارزش ذاتی قیمت دلار بود. گروهی با نرخ تورم و گروهی با نرخ سود بانکی این ارزیابی را انجام دادند. در محاسبه این دو دسته، نرخ به دست آمده با قیمت فعلی بازار فاصله زیادی داشت و دلیل آن این بود که نرخ تورم و نرخ سود را به قیمت نهایی 60 هزار تومانی سال قبل اضافه کردند. البته نکته دیگر این است که از این مدل محاسباتی نه برای پیش بینی، بلکه برای تعیین روند بلندمدت قیمت استفاده می شود. نکته این است که هر گونه ارزیابی قیمت دلار با قیمت فعلی منطبق نیست. کمترین نرخ به دست آمده برای دلار تقریبا 10 درصد بیشتر از نرخ فعلی بازار بوده است.

به گفته اپراتورهای فنی، این تغییر قیمت به معنای تغییر روند نیست و عقب نشینی به سمت مرز از بین رفته است. می توان گفت زمانی که قیمت طلای مذاب از محدوده 15 میلیون و 450 هزار تومان تا 15 میلیون و 530 هزار تومان عبور کند، روند معکوس می شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42861

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.