• امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
2

ارتقای ظرفیت ایران برای مدیریت رودخانه ها و سیلاب ها

  • کد خبر : 38588
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
ارتقای ظرفیت ایران برای مدیریت رودخانه ها و سیلاب ها

به گزارش اخبار اقتصادی، چهارمین کنفرانس بین المللی آب در بغداد روز یکشنبه نهم با حضور وزرای آب و آبیاری کشورهای عراق، سوریه، مصر، تونس و چندین نهاد بین المللی در پایتخت عراق آغاز شد.

محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران که از مهمانان این همایش نیز بود، متن سخنرانی وزیر نیرو در کنفرانس بین المللی آب بغداد را در مراسم افتتاحیه قرائت کرد.

متن سخنان وزیر نیرو به شرح زیر است:

و از آب همه چیز را زنده کردیم.

جناب محمد شیعه السودانی، نخست وزیر جمهوری عراق

عالیجناب عون ضیاب عبدالله، وزیر محترم منابع آب عراق

عالیجناب، وزرا و مقامات ارشد کشورها و نهادهای بین المللی حاضر در کنفرانس

خانمها آقایان؛

اینجانب به عنوان معاون وزیر محترم جمهوری اسلامی ایران سخنان جناب آقای محرابیان وزیر محترم جمهوری اسلامی ایران را قرائت کردم.

خدا را شاکرم زیرا مانند سال گذشته به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین المللی آب بغداد که توسط مقامات ارشد جمهوری عراق و با هدف اشتراک دانش، فناوری و مدرن برگزار می شود، شرکت می کنم. علوم

ابتدا می خواهم از دولت عراق و وزیر محترم منابع آب عراق و همه دست اندرکاران برگزاری این رویداد بین المللی تشکر و قدردانی کنم.

در ابتدای سخنان خود وظیفه خود می دانم به وقایع منطقه و به ویژه جنایتی که در حق مردم غزه رخ داده است اشاره کنم. مردم غزه در هفت ماه گذشته تحت فشارهای بدترین جنایات ممکن از جمله قتل کودکان، زنان، قطع آب و محاصره رژیمی بوده اند که نشان داده به هیچ تعهد اخلاقی و بین المللی عمل نمی کند.

البته اتفاقات اخیر نشان داد که ماهیت این رژیم بدون حمایت آمریکا و کشورهای غربی بی معنی است و تمامی دولت های حامی رژیم صهیونیستی از جنایت و جنایت حمایت می کنند. ما همراه با همه مبارزان آزادی جهان با صدای بلند فریاد می زنیم که جنایت غزه را متوقف کنیم و این سرزمین را به صاحبان اصلی اش برگردانیم.

جنابعالی، خانم ها و آقایان؛

هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) در ششمین گزارش ارزیابی خود اعلام کرد که میانگین دمای جهانی در دوره 2011-2020 نسبت به ابتدای انقلاب صنعتی 1.09 درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

در این میان کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که در کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارند، تغییرات بسیار شدیدتری را تجربه می کنند. به گونه ای که میانگین بارندگی سالانه در کشور ما طی دهه گذشته 10 درصد کاهش یافته است. به عنوان مثال، اثرات این تغییرات در بررسی‌ها نشان می‌دهد که آبیاری رودخانه کرخه در جنوب غربی ایران در 20 سال اخیر در 45 درصد مواقع در یکی از طبقات خشکسالی زیاد بوده است.

بدون شک مدیریت این شرایط بدون برنامه ریزی و سیاست گذاری کافی و فوری امکان پذیر نیست. از این نظر می توان به برنامه های سازگاری با تغییرات اقلیمی و خشکسالی، تحویل حجم آب برای مصرف کنندگان کشاورزی، اصلاح سیستم های آبیاری چرخشی و استفاده مجدد از آب اشاره کرد.

در بخش آب آشامیدنی خوشبختانه حتی با یک استاندارد دقیق توانسته ایم 99.9 درصد از جمعیت شهری و 86 درصد از جمعیت روستایی را تحت پوشش شبکه یا سامانه های آبرسانی بهداشتی آب شرب قرار دهیم.

در حال حاضر با تشکیل شورای آبفای جهادی امیدواریم تا سال 2030 همانند شهرستان ها به پوشش 100 درصدی جمعیت روستایی برسیم.

طرح ها و اقدامات مدیریت رودخانه و سیلاب فرصت هایی را برای ارتقای ظرفیت در این زمینه فراهم کرده است. به عنوان مثال در سیل اخیر در مناطق جنوبی کشور که در مقایسه با ارزش های تاریخی بی سابقه بود، موفق شدیم با کمترین خسارت از این حادثه عبور کنیم.

در همین راستا، سه ماه پیش، مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با همکاری یونسکو، کارگاه آموزشی مدیریت یکپارچه سیل (IFM) را برگزار کرد که شامل تجربیات همه کشورها از جمله عراق، عمان، سوریه و چندین کشور بود. در این رویداد مدیریت منطقه ای آب شهری سایر کشورهای عضو هیئت مدیره مرکز ارائه شد.

عموم مردم محترم، اعضای هیئت مدیره مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری حاضر در جلسه؛

در سیزدهمین نشست شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو در تاریخ 23 فوریه 2023 به اطلاع شما عزیزان می رساند که هشت پروژه مهم در راستای دهه بین المللی آب در دستور کار قرار دارد برنامه سالانه ششم، ضمن تشکر از جناب عون ضیاب برای حضور در جلسه مذکور. این مرکز تا سال 2029 راه اندازی شد که می تواند در تقویت همکاری های منطقه ای و رفع مشکلات و چالش های آب موثر باشد.

از این فرصت استفاده کرده و از وزرای محترم و اعضای شورای حکام حاضر در اینجا دعوت می کنم در چهاردهمین جلسه شورای مرکزی استانداران که قرار است در پاییز 2024 در تهران برگزار شود، شرکت کنند.

در پایان سخنان خود با توجه به محوریت این کنفرانس بر همکاری و مشارکت دوجانبه کشورها، لازم می دانم توجه شما را به پیشینه غنی و تاریخی معاهدات و سازوکار همکاری در امور آب بین کشورهای عضو جلب کنم. منطقه.

گفتنی است کشور ما با کشورهای همسایه خود معاهدات و تفاهم نامه های متعددی دارد که قدمت برخی از آنها به 8 دهه می رسد. از آن جمله می توان به قراردادها و توافقات با جمهوری عراق در مرزهای غربی اشاره کرد.

من بار دیگر از دولت جمهوری عراق برای سازماندهی این رویداد مهم تشکر می کنم. امیدوارم خداوند متعال همواره باران رحمت الهی را بر مردم جهان و بویژه منطقه خاورمیانه نازل کند.

سلام بر شما و رحمت و برکات خدا.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38588

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.