• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

آیا بازار املاک ایران به خواب زمستانی رفته است؟ خانه بخریم یا نه؟ این سوالی است که همه می پرسند!

  • کد خبر : 42886
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
آیا بازار املاک ایران به خواب زمستانی رفته است؟ خانه بخریم یا نه؟ این سوالی است که همه می پرسند!

به گزارش اخبار اقتصادی، تورم بازار املاک و مستغلات به کمتر از یک سوم نرخ تورم سایر کالاها رسیده است. نرخ رشد در ژوئن امسال قیمت خانه در تهران 9.7 درصد بوده در حالی که تورم کل سالانه 35.5 درصد و تورم نقطه به نقطه 31.6 درصد بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که عوارض ناشی از رشد شدید قیمت مسکن در شش سال گذشته به شکل رکود معاملاتی خود را نشان داده و در نتیجه عارضه منفی و دستاورد مثبتی برای این بازار به همراه داشته است.

تحقیقات نشان می دهد که حداقل در کوتاه مدت نمی توان برآورد دقیقی از چهار متغیر موثر بر بازار مسکن شامل تورم، بازارهای سایه، تسهیلات مسکن و توانایی متقاضیان برای دریافت وام ارائه کرد. از سوی دیگر آمار به روزی از واحدهای خالی شهر تهران وجود ندارد.

تجارت راکد می تواند منجر به کاهش بازده سرمایه، از دست دادن انگیزه سرمایه گذاری و کاهش ساخت و ساز شود. با این حال، طرف تقاضا این فرصت را پیدا می کند که به تدریج سطح قدرت خود را به قیمت مسکن نزدیک کند. این می تواند در میان مدت اتفاق بیفتد.

اگرچه دوره تورمی اخیر بازار مسکن که از اوایل سال 1396 آغاز شد، به دلیل پنج ویژگی آن شامل نوسانات دوره ای، رکود تورمی، رکود غیرتورمی، رونق و رکود بین سال های 1396 تا 1393 قابل مقایسه با دوره های قبل نیست، اما سیر تحولات بازار املاک در چهار دهه اخیر نشان می دهد که دوره های رکود در بازار املاک به طور متوسط ​​بین 10 تا 12 فصل (حدود سه سال) طول می کشد. اگر رکود بازار مسکن که از اوایل سال گذشته آغاز شده و حدود 1.5 سال به طول انجامیده است، مشابه دوره های قبل باشد، احتمالا رکود در این بازار پنج تا هفت فصل دیگر (حدود 1.5 تا 2 سال) ادامه خواهد داشت.

از اوایل سال گذشته، رکود بر بازار مسکن سایه افکنده است. در اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۴۳۵۹ و ۳۳۹۴ معامله مسکن در تهران انجام شد. این عدد برای اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب 4876 و 3872 بوده که نشان می دهد تعداد معاملات تقریباً در حد سال گذشته قرار دارد. این در حالی است که دو سال پیش در خرداد ۱۳۸۷۴ قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به ثبت رسید.

پیش بینی جدید رئیس اتحادیه از قیمت مسکن/خانه، بخریم یا نه؟

متوسط ​​قیمت مسکن در شهر تهران در سومین ماه سال جاری به 85.9 میلیون تومان رسید که نسبت به ماه گذشته 1.4 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.7 درصد افزایش داشته است. این اولین بار است که پس از حدود ۷۸ ماه، نرخ رشد سالانه قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی می شود. در منطقه پنج، که تجاری‌ترین منطقه پایتخت است، رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن 5.8 درصد بود، حدود یک ششم تورم کلی.

شرکت های معاملات ملکی از رکود جدی خرید و فروش املاک در تهران خبر می دهند. در خرداد ماه امسال 3 هزار و 872 معامله مسکن در تهران انجام شد. طبق آمار 11750 مشاور املاک دارای مجوز در تهران مشغول به کار هستند. در واقع به ازای هر سه دفتر املاک یک معامله مسکن انجام می شود.

برخی از تحلیلگران بازار مسکن معتقدند تا زمانی که عرضه قبلی واحدهای مسکونی در بازار جوابگوی تقاضا نباشد و تقاضای جدیدی در بازار شکل نگیرد، به احتمال زیاد رکود ادامه خواهد داشت. اما سوال اینجاست که این بن بست تا کی ادامه خواهد داشت. عواملی مانند تعداد واحدهای خالی، هزینه ساخت مسکن، مالیات خانه خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، تورم عمومی، وضعیت بازارهای موازی، سقف مسکن و توانایی مصرف کنندگان متقاضی دریافت وام مسکن در رونق اقتصادی موثر است. . از این بازار

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد کمبود واحدهای کوچک و با قیمت مناسب است. در حال حاضر حجم وسیعی از واحدهای بزرگتر از 100 متر مربع با سطح قیمتی بیش از پنج میلیارد تومان به بازار املاک مناطق شمال، غرب و شرق تهران عرضه شده است. در حالی که تقاضای واقعی انرژی در محدوده واحدهای 50 تا 80 متری با حداکثر قیمت 2 میلیارد تومبا است.

کیانوش گودرزی، مدیرعامل اتحادیه مشاوران املاک با تحلیل شرایط کنونی بازار می گوید: امسال تصور می شد بازار مسکن رونق نسبی داشته باشد اما امسال نسبت به سال گذشته کندتر شده است. الان که در مرداد ماه هستیم و جو آرامی در نقل و انتقالات حاکم است اما شاهد افزایش اجاره بها هستیم.

گدرزی با بیان اینکه قیمت مسکن میلیاردی شده است تصریح کرد: به دلیل گرانی معاملات به بن بست خورده و مردم نمی توانند پیش خرید، پیش فروش و خرید کنند. بخش املاک و مستغلات به زمان نیاز دارد تا بازاری برای خود ایجاد کند. من فکر می کنم حدود یک سال دیگر طول می کشد تا مسکن از رکود خارج شود. البته تا زمانی که بازار مسکن وجود داشته باشد و قیمت ها سر به فلک نکشند.

ایسنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42886

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.