• امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
0

آمارها بیانگر واقعیت بورس تهران نیست

  • کد خبر : 44334
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳
آمارها بیانگر واقعیت بورس تهران نیست

علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار سرمایه می گوید: ارزش بازار سرمایه ایران حدود 8 میلیارد و 220 میلیارد تومان (معادل 164 میلیارد دلار به نرخ 50 هزار تومان) است که نسبت به تولید ناخالص داخلی ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی ایران ارزش بازار نسبت به تولید ناخالص داخلی حدود 55 درصد است. این بازار دارای پتانسیل رشد بین 20 تا 30 درصد است. اما این آمار به دلیل عدم حضور شرکت های بزرگ و کوچک در خارج از بورس، نشان دهنده ظرفیت واقعی اقتصاد کشور نیست.

به گفته توکلی کاشی؛ از سوی دیگر، شرکت های سهامی عام نیز به دلیل قیمت های تعیین شده توسط دولت، با ارزش کمتری نسبت به ارزش واقعی خود معامله می کنند. شرکت‌های صادرکننده با نرخ نیم دلاری و شرکت‌های داخلی مانند خودروسازان و فولادسازان با قیمت‌های دستوری مواجه هستند که منجر به کاهش سود و کاهش ارزش بازار آنها می‌شود.

همچنین موضوع محاسبه مجدد در برخی شرکت ها مانند شرکت های مخابراتی و موبایلی به معنای عدم انعکاس ارزش ارزش واقعی بازار است.

در نهایت، اگر دولت از قیمت گذاری دستوری دور شود و شرایط اقتصادی بهبود یابد، بازار سهام ایران می تواند چندین برابر ارزش فعلی خود رشد کند. یکی از راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت بازار، ارائه گزارش های شفاف و دقیق به دولت است تا اثرات منفی قیمت گذاری دستوری بر بازار سرمایه به درستی ارزیابی و اقدامات لازم انجام شود.

نسخه کامل در سایت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44334

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.