به گزارش اخبار اقتصادی، قیمت سنگ آهن دریایی در آسیا در اولین روز بازگشایی بازار هفته جاری، دوشنبه 7 بهمن ماه، به دلیل کاهش تمایل به خرید از فولادسازان چینی به دلیل تشدید محدودیت های تولید فولاد، کاهش یافت. در برخی مناطق این کشور گندله قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با ثبت کاهش روزانه 4.15 دلار به 122 دلار و 50 سنت برآورد کرد.

در چند روز گذشته اخباری مبنی بر درخواست مقامات محلی تانگشان چین برای کاهش تولید به منظور کاهش آلودگی هوا منتشر شده است. مقامات شهر تانگشان از 26 فوریه به دلیل آلودگی هوا وضعیت اضطراری سطح 2 اعلام کردند.

به گفته یک منبع محلی، واحدهای فولاد تانگشان که محصول مورد نیاز پروژه های دولت چین را تولید می کنند، تولید خود را کاهش داده اند، اما سایر فولادسازان منتظر اعلام دستورالعمل های بیشتری هستند.

زغال سنگ منتظر شفافیت بیشتر بازار است

فعالان بازار زغال سنگ متالورژی آسیا روز دوشنبه 7 بهمن ماه در انتظار روشن شدن نتایج خرید زغال سنگ توسط 2 فولادساز بزرگ آسیایی و تاثیر این معاملات بر روند نوسان قیمت زغال سنگ از خرید پرهیز کردند.

به این ترتیب پلتس قیمت زغال سنگ متالورژیکی FOB استرالیا را بدون تغییر نرخ روزانه 347 دلار در هر تن برآورد کرد. این در حالی بود که روز جمعه 24 فوریه، زغال سنگ متالورژیک استرالیا در بحبوحه رشد عرضه و کاهش تقاضا 28 دلار افت کرده بود.

گلوله های ممتاز زغال سنگ متالورژی استرالیا برای تحویل به بنادر چین در روز دوشنبه، 27 فوریه، افزایش روزانه 1 دلار به 341 دلار در هر تن را ثبت کردند. گفته می شود میزان نظارت های ایمنی در معادن زغال سنگ داخلی چین افزایش یافته و این موضوع می تواند رشد قیمت محصولات وارداتی به چین را تحریک کند.

تقاضا برای قراضه همچنان در حال افزایش است

قیمت ضایعات وارداتی به ترکیه نیز در اولین روز بازگشایی بازار در هفته جاری با افزایش 2.5 دلاری مواجه شد و گندله قیمت این محصول را برای تحویل به ترکیه 452 دلار در هر تن برآورد کرد.

تقاضا برای محصولات فولادی طویل پس از زلزله بزرگ ترکیه در این کشور افزایش چشمگیری داشته است و این موضوع با رشد قیمت داخلی فولاد باعث رشد نرخ قراضه وارداتی شده است.

در این شرایط برخی از فعالان بازار معتقدند که قراضه هنوز به اوج قیمت خود نرسیده است و با توجه به رشد تقاضا برای محصولات طویل فولادی در ترکیه، احتمال رشد بیشتر قیمت قراضه به عنوان ماده اولیه مصرفی ترکیه وجود دارد. فولادسازان