• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

آخرین تصویر از عملکرد دولت سیزدهم در بخش کشاورزی

  • کد خبر : 44052
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷
آخرین تصویر از عملکرد دولت سیزدهم در بخش کشاورزی

اکوایران: بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی، رشد اقتصادی بخش کشاورزی در بهار امسال به بیش از 3 درصد رسیده که از سال 1400 تاکنون یک رکورد محسوب می شود.

اخبار اقتصادی، رشد اقتصادی یکی از شاخص های کلیدی اقتصادی است که درک معنای آن برای درک صحیح ضروری است. رشد اقتصادی در هر فصل نقطه به نقطه محاسبه می شود. یعنی حجم تولید هر فصل با حجم تولید همان فصل سال قبل مقایسه شده و رشد آن محاسبه می شود. بنابراین وقتی گفته می شود رشد اقتصادی بخش کشاورزی مثبت بوده است به این معناست که حجم تولید این بخش در فصل مورد نظر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی از رسیدن رشد اقتصادی بخش کشاورزی به بیش از 3 درصد خبر داد.

بازگشت ظرفیت های خالی در فصول گذشته به مدار تولید

رشد اقتصادی مثبت به این معناست که حجم تولید و خدمات ایجاد شده در اقتصاد در یک فصل نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. منفی بودن این شاخص نیز حاکی از کاهش تولید در دوره مذکور است. وقتی رشد مثبت و بیشتر از فصل قبل باشد، به این معنی است که میزان افزایش تولید اضافه شده است. اتفاقی که برای بخش کشاورزی در بهار 1403 افتاد نیز مشابه است. رشد اقتصادی بخش کشاورزی مثبت بوده و در حال حاضر نسبت به زمستان سال قبل افزایش یافته است که نشان از افزایش سرعت حجم تولید دارد.

این میزان در بهار سال گذشته 0.6 درصد و در زمستان سال قبل تنها 0.1 درصد بوده است. اکنون بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، رشد اقتصادی بخش کشاورزی در بهار امسال به 3.4 درصد رسیده است که بالاترین رشد این بخش از ابتدای سال جاری تاکنون است. بهار 1400

با نگاهی به این رکورد، نباید از این نکته غافل شد که بخش کشاورزی در فصول اخیر بارها رشد منفی را تجربه کرده است. به عنوان مثال، در 49 فصل گذشته، رشد این بخش در 15 ماه منفی بوده است. رشد منفی در برخی فصول مانند زمستان 97 به منفی 7.4 درصد می رسد. بنابراین بخشی از این رشد مثبت در بهار امسال به دلیل پر شدن ظرفیت هایی است که در فصول گذشته خالی بود و رشد به معنای رشد واقعی و ایجاد ظرفیت های جدید در بخش کشاورزی هنوز شکل نگرفته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44052

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.