• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

گرانی آهن اسفنجی باعث رونق صنعت فولاد نشد

  • کد خبر : 29898
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۳:۱۵
گرانی آهن اسفنجی باعث رونق صنعت فولاد نشد

معاملات شمش فولاد به دلیل لغو حاشیه آهن اسفنجی در اولین روز هفته به تعویق افتاد. البته در انتشار مجدد آهن اسفنجی با رقابت شدید قیمتی فروخته شد. اما رقابت 20 درصدی برای خرید آهن اسفنجی تاثیری بر روند معاملات شمش فولاد نداشت و در نهایت 50 درصد عرضه شمش فولاد با میانگین قیمت 18 هزار و 700 تومان به فروش رسید. رکود شدیدی که بخش طویل فولاد را تحت تاثیر قرار می دهد در حال سرایت به بخش میانی زنجیره فولاد است و این موضوع باعث رکود در بخش میانی زنجیره شده است.

به گزارش اخبار اقتصادی، افزایش رینگ آهن اسفنجی و رقابت تولیدکنندگان فولاد برای خرید این محصول تاثیر چندانی بر روند تجاری سازی شمش فولادی در هفته سوم آبان نداشته است و تنها 50 درصد از عرضه فولاد سه شنبه 16 نوامبر مذاکره شد.

حلقه شمش رونق نداشت

واحدهای فولادی کشور در هفته سوم آبان ماه سال جاری 289 هزار تن شمش فولاد را در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به فروش رساندند. این محصول با قیمت پایه 17900 تا 18900 تومان روانه بازار فیزیکی بورس کالای ایران شد. در هفته های اخیر تحت تاثیر رکود حاکم بر معاملات شمش فولاد، محدوده قیمت پایه به طور مستمر کاهش یافته است. در شرایط کنونی قیمت پایه عرضه شمش فولاد به کمترین میزان از هفته پایانی تیرماه تاکنون رسیده است و قیمت پایه نیز در کمترین میزان از هفته اول اردیبهشت ماه قرار دارد.

نرخ ارز در بازار داخلی و قیمت فولاد در بازارهای جهانی نیز در هفته های اخیر افزایش یافته است. در این شرایط، کاهش قیمت پایه شمش فولاد ناشی از رکود شدید بخش محصولات نهایی بوده است. در واقع ضعف مصرف و تقاضای سرمایه در بخش مقاطع طویل فولادی واحدهای نورد را تحت تاثیر قرار داده و با گذشت زمان این مشکل به حلقه های میانی زنجیره فولاد نیز سرایت می کند به طوری که در هفته های اخیر با وجود کاهش قیمت پایه شمش فولاد، حجم خرید این محصول کمتر از 50 درصد عرضه بود و در هفته جاری با وجود جهش 20 درصدی قیمت آهن اسفنجی و ترس از کمبود گاز در زمستان، شمش فولادی رینگ افزایشی در حجم معاملات نداشته است.

در هفته سوم آبان ماه تقاضای 241 هزار تنی شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به ثبت رسید که در نهایت منجر به فروش 145 هزار تنی این محصول شد. بدین ترتیب در این دوره هفتگی تنها 50 درصد کالاها فروخته شد و مابقی بدون مشتری ماند. این در حالی است که طی هفته گذشته (منتهی به جمعه 21 آبان ماه) حدود 143 هزار تن شمش فولاد معادل 46 درصد عرضه به فروش رسیده بود.

تحلیل داده های معاملات شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا حاکی از آن است که طی هفته جاری (منتهی به جمعه 28 آبان ماه) میانگین قیمت فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به 18700 تومان رسیده است. کمترین رقم، سرعت فروش این محصول نسبت به هفته آخر فروردین ماه بوده است.

شمش ارزان تر ضرر را حل نکرد

قیمت کل شمش فولاد فروخته شده در دایره صنعتی بورس کالا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد بورس کالا در هفته سوم آبان ماه به 20 هزار و 400 تومان رسید. با در نظر گرفتن هزینه تبدیل نرخ شمش 0.11 و هزینه ارسال حدود 700 تومان، قیمت هر کیلوگرم میله تولیدی از این شمش 23350 تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط فعلی ارزان ترین میلگردها در رینگ صنعتی بورس کالا بدون مشتری مانده است. در واقع رکود در بازار مصرف به حدی تشدید شده که نوردکار حتی فرصت عرضه کامل محصول را در رینگ صنعتی بورس کالا ندارد. تلفات مداوم واحدهای نورد باعث آسیب جدی به بخش فولاد می شود. ادامه وضعیت فعلی منجر به ورشکستگی صنایع تکمیلی فعال در زنجیره فولاد می شود. در این شرایط، تحریک بخش مصرف نهایی و صادرات تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=29898

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.