• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

گاز مایع با قیمت قبلی توزیع می شود

  • کد خبر : 31500
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
گاز مایع با قیمت قبلی توزیع می شود

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با انتشار توضیحاتی در خصوص وضعیت توزیع گاز مایع در کشور اعلام کرد: حدود 4 سال پیش سامانه سدف با هدف توزیع کپسول گاز مایع و نفت سفید در منازل غیر متصل ایجاد شد. به شبکه سراسری گاز، این خانه ها را رصد کنند تا سوخت یارانه ای به دست مصرف کننده واقعی برسد و از مسیر اصلی منحرف نشود.

در واقع دغدغه اصلی شفاف سازی قاچاق آن سوخت بود که در آن سوی مرز با قیمتی تا 60 برابر به فروش می رسد و سامانه سدف با شناسایی تقاضای واقعی از این انحراف جلوگیری کرد. اما در این مدت اگرچه سامانه سدف برای توزیع نفت سفید فعال بود، اما هنوز گاز مایع جایگاه خود را در این سامانه پیدا نکرده بود که باعث شد، اگرچه وزارت نفت بیش از نیاز واقعی به گاز مایع تحویل داده شود. شرکت های توزیع، کپسول های گاز در مناطقی که به گاز شهری دسترسی نداشتند کمیاب و حتی کمیاب بود و قیمتی که با یارانه دولت حدود 28 هزار تومان بود، بیش از 200 هزار تومان فروخته می شد.

هم اکنون بر اساس اجرای بند ب تبصره 14 قانون بودجه سال 1402 و آیین نامه اجرایی هیات وزیران، توزیع گاز مایع برای مصرف کنندگانی که از گاز شهری بی بهره هستند مانند گذشته انجام می شود. مشروط به دریافت گاز مایع یارانه ای بدون تغییر و با نرخ مصوب یارانه. به شرطی که در سامانه صدف ثبت نام کنند و از این طریق درخواست خود را اعلام کنند.

این در حالی است که حدود 95 درصد از متقاضیان گاز مایع مشمول قیمت یارانه ای هستند و 5 درصد مابقی که عمدتاً از گاز مایع برای مصارف غیر ضروری یا سوخت دوم استفاده می کنند، با تصمیم دولت این سوخت به فروش می رسد. به قیمت 10 درصد بیشتری از نرخ گاز مایع یارانه دریافت می کنند. هنگام ثبت نام در سامانه صدف به هر خانوار 4 کپسول گاز مایع با نرخ هر کپسول 27900 تومان اختصاص می یابد.

همچنین شرکت ملی پخش مشتقات نفتی موظف است گاز مایع را صرفاً در پالایشگاه به صورت فله به شرکت‌های توزیع یا پخش تحویل دهد که زیر نظر وزارت حراست و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این سوخت در به صورت کپسول به خانه هایی که به شبکه سراسری گاز متصل نیستند. در بودجه 1402 مجلس در تبصره 14 به دولت دستور داد تا گاز مایع را فقط از طریق سامانه سدف توزیع کند و آیین نامه آن به تصویب وزارت اقتصاد دولت رسیده است.

لازم به ذکر است روزانه 3400 تن گاز مایع در سامانه سدف توزیع می شود. برای تضمین صحیح توزیع، لازم است شرکت های توزیع بیشتر تحت نظارت وزارت حراست قرار گیرند، زیرا تعیین قیمت و نظارت بر عملکرد شرکت های توزیع گاز مایع بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان پشتیبانی مصرف کننده و تولید کننده). این در حالی است که شرکت های توزیع، قیمت کپسول گاز 27 هزار و 900 تنی را مقرون به صرفه نمی دانند و درخواست تعدیل قیمت دارند.

اما عرضه گاز مایع یارانه ای در کشور چه به صورت یارانه ای و چه با تعرفه دوم محدودیتی ندارد، اما برای جلوگیری از انحراف سوخت به سمت قاچاق برای مصارف غیر ضروری با قیمت 10 درصد. . گاز مایع بالاتر از نرخ یارانه ای عرضه می شود و توزیع گاز مایع برای سایر متقاضیانی که واجد شرایط دریافت گاز مایع یارانه ای نیستند با نرخ 10 درصد بالاتر از نرخ گاز مایع یارانه ای انجام می شود.

نکته مهم این است که توزیع فرآورده های گاز مایع توسط اپراتورها و نمایندگان تنها از طریق سامانه صدف با زیرساخت های الکترونیکی و استفاده از کارت های بانکی امکان پذیر خواهد بود. موضوعی که در دو ماه گذشته همواره به خانوارهایی که به شبکه سراسری گاز متصل نیستند ابلاغ شده است تا در زمان مناسب برای دریافت گاز مایع با قیمت یارانه ای در سامانه صدف ثبت نام کنند.

ضمناً برای سایر مصارف گاز مایع، نرخ 10 درصدی بالاتر از نرخ یارانه گاز مایع از سامانه سدف اخذ می شود؛ افرادی که تخلفی در این زمینه مشاهده کرده اند، می توانند از این طریق گزارش دهند.

ایسنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31500

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.