• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

کاهش تورم زمستانی در استان های کشور; تورم نقطه ای در همه استان ها کاهش یافت

  • کد خبر : 34652
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
کاهش تورم زمستانی در استان های کشور;  تورم نقطه ای در همه استان ها کاهش یافت

اکو ایران: دی ماه امسال بیشترین تورم نقطه به نقطه در استان یزد و کمترین آن در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است. همچنین این تورم در تمامی استان های کشور نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار ایران تورم دی ماه 1402 را منتشر کرد و تورم را به تفکیک استان ها ذکر کرد. تورم تغییر در شاخص قیمت در یک دوره زمانی مشخص است. تورم کل کشور در مقیاس نقطه به نقطه در دی ماه امسال به این معنی است که نرخ رشد قیمت ها در این ماه نسبت به دی ماه 90 38.5 درصد بوده است. این در حالی است که توزیع تورم در استان های کشور یکسان نیست. زیرا مناطق مختلف کشور شرایط اقتصادی متفاوتی را تجربه می کنند.

در این گزارش، تورم دی ماه به تفکیک استان، نقطه به نقطه تحلیل شده است. این بررسی نشان می دهد که قیمت ها در استان یزد بیش از سایر استان ها افزایش یافته است. همچنین تورم در استان سیستان و بلوچستان کمتر از سایر استان ها بوده است.

بیشترین تورم نقطه به نقطه در یزد رخ می دهد

تورم یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی است که برای جامعه نیز بسیار ملموس است. این شاخص تغییرات قیمت را نشان می دهد. مرکز آمار برای محاسبه تورم ابتدا سبدی مشخص از کالاها و خدمات مصرفی مردم را در نظر می گیرد. سپس تغییرات قیمت در این سبد را برای نمونه خاصی از خانوارها محاسبه می کند. به عبارت ساده تر، نرخ تورم با استفاده از این روش به دست می آید.

در آذرماه سال جاری، متوسط ​​تورم نقطه‌ای کل کشور یعنی تغییر قیمت سبد کالاها و خدمات مشابه خانوار در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، معادل 38.5 بوده است. ٪. یعنی قیمت ها نسبت به سال قبل 38.5 درصد افزایش داشته است. این نرخ در آذرماه 44.4 درصد و در دی ماه سال گذشته 51.3 درصد بوده است. بنابراین تورم نقطه ای نسبت به هر دو دوره کاهش یافته است. لازم به ذکر است که کاهش نرخ تورم به معنای ارزان شدن کالاها نیست، بلکه نشان می دهد که قیمت ها با سرعت کمتری افزایش یافته است. بنابراین تورم در استانی که بیشترین تورم را دارد 19 واحد درصد بیشتر از کمترین تورم استان بوده است.

بالاترین تورم نقطه به نقطه کشور در آذرماه 1402، 46.1 درصد در استان یزد بوده است. کردستان، ایلام و کرمانشاه از دیگر استان هایی بودند که تورم آن ها بیشتر از استان های دیگر بود. تورم بالا در این استان ها به این معناست که قدرت خرید مردم در آنها نسبت به استان های دیگر کاهش یافته است.

از سوی دیگر کمترین رشد قیمت در استان سیستان و بلوچستان رخ داده است. در این استان قیمت ها نسبت به سال قبل 27.1 درصد رشد داشته است.

همچنین مقایسه نقطه به نقطه تورم آذرماه سال جاری با دی ماه 1401 نشان می دهد که نرخ رشد قیمت نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.

کاهش نقطه به نقطه تورم در تمامی استان ها نسبت به سال گذشته

بررسی نقطه به نقطه تغییرات تورم نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته حکایت از کاهش چشمگیر تورم در سال جاری دارد.

تورم نقطه به نقطه کل کشور در ابتدای زمستان 1401 51.3 درصد بوده و در سال جاری با کاهش 12.8 درصدی به 38.5 درصد رسیده است. این کاهش به این معناست که با وجود افزایش قیمت ها، نرخ رشد آن کاهش یافته است.

این افت سرعت در تمامی استان های کشور قابل مشاهده است. بنابراین بیشترین کاهش تورم بین نقطه ای در استان سیستان و بلوچستان با 39.6 درصد رخ داده است. تورم نقطه‌به‌نقطه در این استان از ۶۶.۷ درصد در آذرماه سال گذشته به ۲۷.۱ درصد رسیده است. همچنین خراسان شمالی در سال جاری کاهش زیادی از تورم داشته است.

کمترین افت تورم بین نقطه‌ای در استان‌های بوشهر و گیلان رخ داده است که تورم امسال تنها ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

021108

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34652

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.