• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

کاهش ارزش ریال یا افزایش قیمت فولاد؟

  • کد خبر : 34842
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
کاهش ارزش ریال یا افزایش قیمت فولاد؟

ترس از کاهش ارزش پول ملی، مقداری سرمایه از دست رفته را به رینگ راکد مقاطع طویل فولادی کشاند و پس از ماه ها رکود، زمینه های رونق این بازار را فراهم کرد، به گونه ای که بورس 25 هزار تومانی شد.

اخبار اقتصادی و بر اساس اطلاعات بورس کالای ایران، در دومین هفته بهمن ماه سال جاری بالغ بر 213 هزار تن انواع پروفیل بلند غیر آلیاژی شامل میلگرد و تیرآهن در رینگ صنعتی کشور به فروش رسید. بورس کالای ایران; بیشتر این محصول شامل انواع میله های تقویت کننده بوده و تنها 25 هزار تن مربوط به انواع تیرآهن بوده است.

سرما مانع از رونق تجارت نشد

بررسی داده های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران حاکی از عرضه نهایی 188 هزار و 796 تن میلگرد فولادی بدون آلیاژ در رینگ صنعتی بورس کالای ایران است. این محصولات با قیمت پایه از 19350 تومان تا 22664 تومان در این بازار عرضه شد. کف و سقف قیمت پایه نسبت به کف و سقف قیمت پایه هفته قبل افزایش یافت. افزایش قیمت شمش فولاد در هفته های اخیر و فروش بیش از 50 درصدی شمش فولادی و همچنین پروفیل بلند فولادی از این رشد قیمت پایه رینگ پروفیل حمایت کرد.

مشتریان میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران 175 هزار و 783 تن تقاضا ثبت کردند و در نهایت 94 هزار تن محصول از این بازار معامله شد و به این ترتیب حدود 50 درصد عرضه میلگرد موجدار در رینگ فیزیکی به بازار عرضه شد.

در عین حال، رینگ فولادی مقطع بلند با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه شد، زیرا فصل زمستان در کشور آغاز شده است و به طور سنتی انتظار می رود شرایط آب و هوایی باعث رکود رینگ فولادی مقطع بلند شود. اما همزمانی بارندگی ها در سراسر کشور و افزایش نرخ ارز باعث شد رینگ فولد توجهی به آب و هوا نداشته باشد.

ارزی که از افزایش قیمت فولاد حمایت می کند

افزایش انتظارات تورمی و افزایش مجدد نرخ ارز در بازار آزاد، سرمایه‌های سرگردان را وارد بازارهای کالایی کشور از جمله بازار فولاد مقطع بلند کرده و در پایان زمستان، پایه‌های رونق بخش‌های بلند فولاد را گذاشته است. . این در حالی است که در دو سال اخیر چرخ های فولادی طویل به دلیل کاهش چشمگیر ساخت و ساز در کشور با رکود شدید مصرف مواجه شده اند. اما ترس از افزایش جدید نرخ ارز در روزهای اخیر باعث سرریز شدن سرمایه از دست رفته به بازارهای مختلف از جمله بازار طلا، خودرو و … و بازار پروفیل بلند شده است که فولاد نیز از این موارد منتفع شده است. خریدهای سرمایه ای

میلگرد در بازار آزاد ارزانتر از محصول بورسی است

بررسی داده های لبه فیزیکی بورس کالای ایران حاکی از فروش 94 هزار تن میلگرد با میانگین قیمت 22 هزار و 917 تومان از لبه صنعتی بورس کالای ایران است. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون بورس، قیمت نهایی این میله برای خریدار به 25 هزار تومان خواهد رسید. این در حالی است که در شرایط فعلی میلگردهای تقویت کننده در بازار آزاد تهران با قیمت 24 هزار و 800 تومان موجود است. اما ترس از کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا رینگ فیزیکی بورس کالا با بهمنی از خرید هیجانی مواجه شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34842

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.