• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

پیش بینی تورم؛ قیمت ها تا پایان سال به کجا می رسد؟

  • کد خبر : 40214
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹
پیش بینی تورم؛  قیمت ها تا پایان سال به کجا می رسد؟

اکو ایران: بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده برای اردیبهشت ماه سال جاری، تورم سالانه در پایان سال جاری در خوش بینانه ترین حالت 23.8 درصد و در بدبینانه ترین حالت 35.2 درصد خواهد بود.

اخبار اقتصادی، تورم یکی از مهم ترین متغیرهای اقتصاد است. بنابراین می تواند انگیزه فعالان اقتصادی و رفاه اجتماعی یک کشور را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل پیش بینی این متغیر می تواند جهت گیری اقتصاد را به فعالان اقتصادی و آحاد جامعه نشان دهد و در تصمیم گیری های آنان موثر باشد. از سوی دیگر این پیش بینی در اقتصاد ایران اهمیت بیشتری دارد. زیرا اقتصاد ایران سال‌هاست که از تورم بالا رنج می‌برد و پیش‌بینی‌ها از تورم آتی می‌تواند بر روابط بین فعالان اقتصادی در آینده سایه افکند.

بنابراین بر اساس آخرین آمار تورم منتشر شده در اردیبهشت 1403 می توان تورم پایان سال جاری را در پنج سناریو پیش بینی کرد.

بر اساس محاسبات، تورم سالانه در پایان سال 1403 در خوشبینانه ترین حالت 23.8 درصد و در بدبینانه ترین حالت 35.2 درصد خواهد بود.

سناریوی اول؛ بر اساس تورم ماهانه اردیبهشت 1403.

در این سناریو فرض بر این است که اقتصاد تا پایان سال جاری با تورم ماهانه در اردیبهشت ماه سال جاری به مسیر خود ادامه دهد. بر اساس آمار، تورم ماهانه آبان ماه امسال معادل 2.84 درصد بوده است و در صورت تداوم این تورم تا پایان سال؛ در پایان سال 1403 تورم سالانه 35 درصد و تورم نقطه به نقطه 39.6 درصد بود.

سناریوی دوم؛ بر اساس میانگین 2 ماه منتهی به می 1403

در این سناریو فرض بر این است که اقتصاد از ابتدای سال 1403 تا پایان اردیبهشت ماه با میانگین تورم به مسیر خود ادامه دهد. متوسط ​​تورم ماهانه در دو ماه منتهی به اردیبهشت 1403 معادل 2.74 درصد بوده است. در نتیجه با فرض سپری شدن بقیه سال با این تورم ماهانه، در پایان سال جاری تورم سالانه به 34.4 درصد و تورم نقطه ای به 38.4 درصد خواهد رسید.

سناریوی سوم؛ بر اساس میانگین 12 ماه منتهی به می 1403

بر اساس این سناریو میانگین تورم ماهانه در یک سال منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان مرجع تعیین شده است. بر اساس محاسبات انجام شده میانگین تورم بر اساس این تعریف 2.51 درصد برآورد شده است. اگر اقتصاد بقیه سال را با این میانگین تورم کامل کند، می توان گفت که تورم سالانه در پایان سال 1403 به 9/32 درصد می رسد، همچنین بر اساس این فرض، تورم نقطه ای در پایان این سال به 2/35 درصد خواهد رسید. .

سناریوی چهارم؛ بر اساس تورم ماهانه یک درصد.

این سناریو خوش بینانه ترین سناریویی است که می تواند در پایان سال جاری رخ دهد. در این سناریو فرض بر این است که تا پایان سال جاری میانگین افزایش قیمت یک درصد در ماه باشد. با این فرض خوش بینانه می توان گفت که تورم سالانه تا پایان سال جاری به 23.8 درصد و تورم نقطه ای همزمان در سطح 16.6 درصد خواهد رسید.

سناریوی پنجم؛ بر اساس میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون

این سناریو شاید بدبینانه ترین گزینه در بین گزینه های موجود باشد که بر اساس آن میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم تا اردیبهشت ماه سال جاری مبنای برآورد این سناریو است. بر اساس محاسبات، تورم پایه در این سناریو 2.86 درصد است. این تورم نشان می دهد میانگین قیمت کالاها و خدمات از ابتدای دولت سیزدهم تا اردیبهشت ماه سال جاری 2.86 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این سناریو تورم سالانه 35.2 درصد و تورم نقطه ای 40 درصد در پایان سال جاری پیش بینی می شود. مجموع این سناریوها حاکی از آن است که تورم نقطه ای در پایان سال جاری در محدوده 16.6 درصد تا 40 درصد و تورم سالانه در پایان سال 1403 در محدوده 23.8 درصد تا 35.2 درصد خواهد بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40214

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.