• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

پایان نمایشگاه بین المللی کتاب: کتاب به ارزش 497 میلیارد تومان فروخته شد

  • کد خبر : 39362
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
پایان نمایشگاه بین المللی کتاب: کتاب به ارزش 497 میلیارد تومان فروخته شد

اکو ایران: سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 9 اردیبهشت به کار خود پایان داد.

اخبار اقتصادی، محل برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 9 اردیبهشت تعطیل شد. این دوره از نمایشگاه از 29 اردیبهشت ماه در مصلی تهران آغاز شد و در دو بخش فیزیکی و مجازی پذیرای علاقه مندان به کتاب بود.

علی رمضانی سخنگوی سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درباره حجم فروش این رویداد فرهنگی گفت: در پایان روز دهم 319 میلیارد فروش حضوری داشتیم که 223 میلیارد آن از طریق فروخته شد. پورتال رسمی و 96 میلیارد منبع و کارت غیر رسمی.

وی همچنین از فروش 178 میلیارد تومانی بخش مجازی خبر داد و تصریح کرد: از این میزان 135 میلیارد سهم ناشران و 43 میلیارد سهم کتابفروشان است. در پایان روز دهم در مجموع 497 میلیارد فروش در بخش حضوری و مجازی به ثبت رسیده است.

رمضانی مجموع فروش نمایشگاه در سال گذشته چه در بخش حضوری و چه در بخش مجازی را 401 میلیارد تومان اعلام کرد. هنوز آمار دقیقی از تعداد نسخه های فروش کتاب ها تا پایان نمایشگاه اعلام نشده است، اما با نگاهی به قیمت کتاب ها و مقایسه آن ها می توان متوجه شد که قیمت کتاب ها افزایش چشمگیری داشته است. سال گذشته . تا امروز. با این حال افزایش فروش در نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل قابل پیش بینی بود.

اخبار مرتبط

بزرگداشت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛ حضور ناشران در مواجهه با چالش های افزایش قیمت

اکوایران: امروز ۲۹ اردیبهشت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آغاز شده و به مدت ۱۰ روز در مصلی تهران برگزار می شود.

تعداد ناشران کشوری حاضر در نمایشگاه کتاب امسال کاهش می یابد

به گزارش ایسنا، در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب، ۲ هزار و ۶۱۹ ناشر کشوری و ۵۵ ناشر خارجی حضور داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در 29 اردیبهشت ماه از حضور برجسته ترین فعالان و ناشران ملی در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد و اظهار داشت: حضور ناشران ملی بیش از این خواهد بود. سال گذشته اما با توجه به اعلام تعداد ناشران کشوری شرکت کننده در نمایشگاه امسال، نه تنها تعداد آنها در نمایشگاه امسال افزایش نیافت، بلکه شاهد کاهش تعداد ناشران کشوری در نمایشگاه کتاب امسال بودیم.

بیشترین تعداد ناشران کشوری در نمایشگاه با 4132 ناشر مربوط به سال 1395 است. همچنین در سال 1395 با حضور 1886 ناشر کشوری، کمترین میزان حضور ناشران کشوری از سال 1387 در نمایشگاه کتاب تهران به ثبت رسیده است.

نمایشگاه کتاب تهران در سال‌های 1398 و 1398 به دلیل شیوع بیماری کووید-19 برگزار نشد.

14030219

رونق غرفه ها با حضور چهره ها

یکی از نکات قابل توجه نمایشگاه کتاب امسال توجه ناشران به استفاده از قابلیت های تبلیغاتی چهره ها و فعالان عرصه هنر و کتاب برای جذب مخاطب بود. در کارهایی که در دنیا و ایران انجام می شود، استفاده از این قابلیت در طول زمان شکل درستی به خود گرفته است. به این ترتیب ناشران در راستای عملکرد خود از نویسندگان، مترجمان و فعالان مرتبط با حوزه کاری خود دعوت به حضور می کنند.

در نمایشگاه امسال، ناشران زیادی با استفاده از این قابلیت سعی در جذب مخاطبان بیشتری داشتند. یکی از ناشران فعال در این زمینه، نشر چشمه بود. این نشریه با حضور چهره هایی چون عادل فردوسی پور، سروش صحت، بهمن فرمان آرا، مصطفی مستور، سیدعلی صالحی و نسیم مرعشی که به عنوان نویسنده و مترجم با آنها همکاری داشت، در خدمت جذب عموم و ایجاد روزهای بسیار پرمشغله بود. .

الزام برای اعمال قانون کپی رایت

جدای از افزایش قیمت کاغذ، چالش دیگری که ناشران همیشه با آن مواجه هستند، نقض کپی رایت و بحث توزیع کتاب است. با قدم زدن در نمایشگاه کتاب حتما با کتاب های زیادی مواجه می شوید که همین عناوین را دارند و فقط نام ناشر و مترجم تغییر کرده است. اگر قانون کپی رایت وجود داشت و به درستی اجرا می شد، شاهد این حجم از کتاب ها با همین عنوان نبودیم. اگر سیستم توزیع کتاب درست بود آیا برگزاری نمایشگاه قابل توجیه بود؟ اما و اگرهای زیادی وجود دارد.

اخبار مرتبط

چمران: باید راه نمایشگاه را ببندیم

چمران: باید راه نمایشگاه را ببندیم

مهدی چمران در حاشیه دویست و سی و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این نطق امروز به دستور یکی از اعضا قرائت می شود، اظهار کرد: این سخنرانی امروز در جلسه شورای شهر قرائت می شود. خدمات کاربری مراکز فرهنگی هنری مورد بررسی قرار می گیرد. نام برخی از محله ها نیز تغییر خواهد کرد.

نمایشگاه کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه خوب است اما در این زمینه نباید تحت تاثیر اعداد و ارقام باشیم. همانطور که شاهد کاهش حضور ناشران در نمایشگاه بودیم.

شرح کتاب نیز نیاز به بازنگری های زیادی دارد. از جمله محل دائمی برگزاری جشن و ستاد فعال دائمی نظارت و برنامه ریزی رویدادها تا اصلاح برخی مقررات.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39362

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.