• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

وارونگی ارز، فولاد را 300 تومان ارزان کرد

  • کد خبر : 35172
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
وارونگی ارز، فولاد را 300 تومان ارزان کرد

کاهش تب خرید محصولات زنجیره فولاد به دلیل تغییر نرخ ارز در بازار آزاد از اواسط هفته سوم بهمن ماه، تمایل متقاضیان به خرید شمش فولاد را کاهش داد و 40 درصد حجم فروش شما در بازه هفتگی کاهش یافته و در عین حال میانگین قیمت فروش این محصول 300 تومان ارزان خواهد شد.

اخبار اقتصادی، نسبت حجم معاملات به حجم عرضه در حلقه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته سوم بهمن ماه به کمتر از 50 درصد رسید. معکوس شدن نرخ ارز نسبت به هفته قبل و کاهش انتظارات در میان معامله گران باعث شد تا رونق معاملات در رینگ شمش فولاد نسبت به هفته های قبل کاهش یابد.

کاهش 40 درصدی فروش فولاد

بررسی داده های معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران حاکی از عرضه ۱۹۸ هزار و ۷۶۹ تنی شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران است. این حجم با در نظر گرفتن معاملات اصلی بازار و ازدواج محاسبه می شود. شمش فولاد در هفته سوم بهمن ماه منتهی به جمعه بیست و یکم ماه جاری در این بازار با قیمت پایه هر کیلوگرم محصول بین 19 هزار و 400 تا 20 هزار و 200 تومان به فروش رسید.

مشتریان شمش فولاد عمدتاً کارخانه های نورد تقاضای بازار را در این مدت 188 هزار تن ثبت کردند که در نهایت منجر به فروش 98 هزار و 113 تن شمش فولادی با میانگین قیمت 20 هزار و 177 تومان شد. به این ترتیب نسبت حجم معاملات به حجم عرضه در رینگ فولاد در هفته سوم بهمن ماه به 49 درصد رسید.

این در حالی است که در هفته گذشته منتهی به جمعه 22 بهمن ماه، 165 هزار تن شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد، بنابراین حجم فروش شمش در این بازار افت 40 درصدی را به ثبت رساند. در دوره هفتگی

کاهش تقاضا شمش را ارزان تر کرد

متوسط ​​قیمت فروش فولاد ششم در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در هفته سوم بهمن ماه به 20 هزار و 177 تومان رسید. این رقم در مقایسه با قیمت فروش شمش فولاد در هفته قبل که روز جمعه 22 بهمن ماه به پایان رسید، حدود 300 تومان به ازای هر کیلوگرم محصول کاهش داشت. به این ترتیب کاهش تقاضا باعث کاهش نسبی حجم فروش شمش فولاد و کاهش قیمت فروش آن شد.

کاهش قیمت شمش مطابق با انتظارات بازار نبود

با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون بورس، میانگین قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد برای خریدار به 22 هزار تومان می رسد. با احتساب هزینه تبدیل معادل 1.1 درصد نرخ شمش و هزینه تبدیل حداقل 700 تومانی برای انتقال این محصول به واحد نورد، میله تولید شده از این شمش قیمتی معادل 25100 تومان در هر کیلوگرم خواهد داشت.

این در حالی است که در شرایط بازار آزاد کنونی با انباشت میلگرد با قیمت های کمتر مواجه است و این انباشت محصولات مانع از ادامه رشد ساده قیمت شمش در بازار می شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35172

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.