• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

واردات خودروهای فرسوده فلج شده است

  • کد خبر : 30941
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
واردات خودروهای فرسوده فلج شده است

یک فعال واردات خودرو وی گفت: مسئولان وزارت حراست به این نتیجه رسیده اند که طرح واردات خودروهای فرسوده طرحی ناپخته است و همین موضوع باعث تاخیر در ابلاغ آیین نامه مربوطه شده است.

وی با بیان اینکه بعید است قوانین واردات خودروهای فرسوده حتی قبل از پایان سال جاری وضع شود، افزود: ظاهراً دولت از ارسال الحاقیه به قانون سازمان صنعت خودرو (واردات خودروهای فرسوده) پشیمان است. ) به مجلس، زیرا به این نتیجه رسیده است که مدیریت آن به ویژه در بعد خدمات پس از فروش، مشکل و ظاهراً مشکل ساز است.

این فعال واردات تاکید کرد: در کنار موضوع کمبود ارز، چالش بزرگ دیگری که سیاست گذاران در مسیر واردات خودروهای فرسوده با آن مواجه هستند خدمات پس از فروش است. در حال حاضر وزارت حراست با این سوال بسیار مهم مواجه است که وظیفه خدمات پس از فروش خودروهای فرسوده خارجی چیست؟

به گفته وی، ظاهراً در طرح اولیه واردات خودروهای فرسوده موضوع خدمات پس از فروش این خودروها پیش بینی نشده بود، بنابراین وزارت حراست به نوعی از این طرح پشیمان شد.

به اظهارات این فعال حوزه واردات باید صحبت های اخیر وزیر صمت مبنی بر وجود چالش های مبادله ای در مسیر واردات خودروهای فرسوده را اضافه کرد. عباس علی آبادی در پاسخ به این سوال که چرا مقررات واردات خودروهای فرسوده ابلاغ یا ابلاغ نمی شود، گفت: نگرانی هایی در خصوص تخصیص ارز برای واردات خودروهای فرسوده وجود دارد. وی البته با بیان اینکه واردات خودروهای فرسوده می تواند منجر به افزایش اعتبارات ارزی شود، اظهار داشت: برای واردات خودروهای دست دوم باید از ارزهای خارجی استفاده شود و بانک مرکزی در حال بررسی موضوع است.

با توجه به اظهارات وزیر صلح و فعالان واردات، مشخص است که ورود خودروهای فرسوده به کشور در حال حاضر حداقل با دو چالش و شاید اصلی ترین مانع مواجه است. یکی نبود ارز و دیگری نامشخص بودن خدمات پس از فروش. در یک سال و نیم گذشته و پس از صدور دستور آزادسازی واردات خودرو از سوی رئیس جمهور در اسفند 1400، صحبت های زیادی درباره موضوع «ارز» مطرح شده است که خلاصه این اظهارات این است که پول کافی برای واردات خودرو وجود ندارد. اختصاص به واردات خودرو اعم از نو و دست دوم. این چالش باعث شده است تا با وجود گذشت بیش از یک سال از ابلاغ مقررات مربوطه، واردات خودروهای جدید با کندی پیش برود و از سوی دیگر، سیاست گذاران را نسبت به اجرای واردات خودرو دچار تردید کرده است. -ماشین های دستی

از سوی دیگر اهمیت خدمات پس از فروش خودروهای فرسوده به حدی است که در کنار بحث پولی، به مانعی بزرگ در راه اجرای واردات خودروهای فرسوده تبدیل شده است. این امکان وجود داشت که سیاستگذار برای جلب افکار عمومی مقررات واردات خودروهای فرسوده را اعلام کند و ارز کمی برای واردات خودروهای فرسوده خارجی برای ورود به فاز اجرایی اختصاص دهد. اکنون مشخص است که موضوع خدمات پس از فروش آنقدر مهم است که دست سیاستگذار را در ابلاغ و ابلاغ مقررات واردات خودروهای فرسوده بسته است. بنابراین در صورت عدم رفع مشکل خدمات پس از فروش، احتمالاً سیاستگذار هیچ ریسکی نمی کند و فعلاً مقررات واردات خودروهای فرسوده را اعلام نخواهد کرد.

دنیای اقتصاد

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30941

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.