• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
3

نیم دلار رقابت پلیمری را تقویت می کند

  • کد خبر : 33515
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
نیم دلار رقابت پلیمری را تقویت می کند

افزایش عرضه پلی پروپیلن رقابت هیجان انگیز برای این محصولات را محدود کرد. در این شرایط، شکاف 79 درصدی بین نرخ تعیین قیمت پایه بطری های پلی اتیلن ترفتالات و قیمت ارز در بازار آزاد؛ محرک اصلی رقابت در رینگ پلیمرها هستند.

اخبار اقتصادی، در هفته دوم دی ماه منتهی به جمعه پانزدهم همین ماه؛ متقاضیان گروه محصولات بطری پلی اتیلن ترفتالات که بین 81 تا 89 درصد رقابت قیمتی را به ثبت رساندند. آنها بیشترین رقابت قیمت را برای خرید یک محصول داشتند. این در حالی بود که حد رقابت پلی پروپیلن شیمیایی به 72 درصد و حد رقابت برای پلی پروپیلن نساجی به 59 درصد کاهش یافته بود.

در دومین هفته از زمستان امسال بالغ بر 113 هزار و 600 تن انواع محصولات پلیمری وارد رینگ فیزیکی بورس کالای ایران شد. تقاضای ثبت شده برای این محصولات به 153 هزار و 497 تن رسید و در نهایت 95 هزار و 109 تن محصول از این بازار به فروش رسید. به این ترتیب رابطه بین حجم معاملات و حجم عرضه در این رینگ 83 درصد بود.

89٪ رقابت در رزین برای بطری های پلی اتیلن ترفتالات

بررسی داده های معاملات حلقه فیزیکی پلیمری در بورس کالای ایران در هفته دوم دی ماه حکایت از فروش 100 درصدی عرضه پلی اتیلن ترفتالات بطری دارد. برتری تقاضا بر عرضه در این بازار باعث شد تا متقاضیان بین 81 تا 89 درصد رقابت را در بازار ثبت کنند تا سهمی در عرضه این محصول به خود اختصاص دهند.

در این بازه هفتگی، 5 هزار و 16 تن پلی اتیلن ترفتالات بطری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در بازه قیمتی 27 هزار و 55 تا 28 هزار و 920 تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول عرضه شد. برای این محصول 7 هزار و 414 تن تقاضا به ثبت رسید که در نهایت منجر به فروش تمامی محصولات این بازار با میانگین قیمت 4 هزار و 905 تومان و هر کیلوگرم از این محصول 5 هزار و 471 تومان شد.

برتری تقاضا بر عرضه در شرایطی که قیمت پایه بطری های پلی اتیلن ترفتالات نیم دلار معادل 28500 تومان باقی می ماند. این نیروی محرکه رقابت قوی قیمت در فضای پلیمری بود. در حال حاضر نرخ 28 هزار و 500 تومانی با نرخ ارز در بازار ارز تقریباً 37 درصد فاصله دارد و همچنین کمی بیش از نیمی از قیمت دلار در بازار آزاد است. بنابراین می توان بیان کرد که تثبیت نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصولات و افزایش انتظارات تورمی باعث رقابت هیجانی در حلقه بطری پلی اتیلن ترفتالات شده است.

افزایش تولید ترمز باعث کاهش رقابت در حلقه پلی پروپیلن می شود

با افزایش حجم عرضه پلی پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در 3 هفته گذشته؛ رقابت قیمتی متقاضیان این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران کاهش یافته است به طوری که سقف رقابت قیمتی ثبت شده برای این گروه از محصولات در هفته دوم دی ماه برابر با 72 درصد بوده است. این در حالی است که در اواسط آذرماه سال جاری این محصول در محدوده 130 درصد به فروش رسید.

پایان نوسازی بنگاه های پتروشیمی و تامین خوراک لازم برای تولید پلی پروپیلن شیمیایی باعث افزایش تولید پلی پروپیلن شیمیایی و کاهش تقاضا در بخش پلی پروپیلن شیمیایی شد.

افزایش تولید پلی پروپیلن نساجی نیز عامل کاهش تقاضا و کاهش رقابت قیمت در دایره فروش این محصول بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33515

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.