• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

ناامیدی کالاها از داده های اقتصادی اژدهای زرد

  • کد خبر : 36059
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
ناامیدی کالاها از داده های اقتصادی اژدهای زرد

بازارهای کالایی که بر بازار فلزات متمرکز شده‌اند، در میان سیگنال‌های متناقض داده‌های اقتصادی چین و ایالات متحده متلاطم هستند. در حالی که کاهش شاخص دلار آمریکا از رشد قیمت کالاها حمایت می کند. PMI چین فعالان بازار کالا را ناامید کرده است. در این شرایط، کاهش انتشار اوراق قرضه در چین در دو ماه نخست امسال نسبت به دوره قبل، سیگنال منفی برای کالاها نیز به همراه داشته است.

اخبار اقتصادی، تحلیلگرانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار بهبود وضعیت تولید در چین در ماه فوریه را ندارند و این موضوع باعث شده تا بازار فلزات با سیگنال نزولی مواجه شود.

PMI چین از بازارهای کالا پشتیبانی نمی کند

تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند که شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه فوریه در رکود قرار خواهد گرفت. در حالی که شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ژانویه سال گذشته برابر با 49.2 واحد بوده است. این شاخص برای بهمن ماه 49.1 واحد اعلام شد. به این ترتیب، اقتصاددانان نه تنها انتظار بهبود وضعیت تولیدکنندگان چینی در این ماه را ندارند، بلکه حتی انتظار دارند تولیدکنندگان چینی در بازه زمانی ماهانه با بدتر شدن وضعیت مواجه شوند.

انتشار این پیش بینی منفی از وضعیت تولیدکنندگان چینی سیگنال منفی به بازارهای مواد اولیه متمرکز بر بازار فلزات داد.

علاوه بر این، تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز، شاخص مدیران خرید Caixin چین را برای ماه فوریه 50.8 واحد پیش بینی کردند. اگرچه این شاخص در مرحله رونق اعلام شد، اما ارزش آن نسبت به ماه قبل 0.1 واحد کاهش یافت. شاخص مدیران خرید Caixin چین عمدتاً بر اساس صنایع کوچک و متوسط ​​واقع در مناطق ساحلی است، این صنایع عمدتاً صادرات محور هستند. به این ترتیب، اگرچه پیش‌بینی شاخص مدیران خرید Caixin برای بخش تولید چین در مرحله رونق اعلام شد، اما میزان آن نسبت به ماه قبل کاهش یافت. در واقع، اقتصاددانان هنوز در مورد حفظ وضعیت صنایع صادرات محور چین تردید دارند. اعلام شاخص مدیران خرید Caixin نشان می دهد که بخش تولید چین در مرحله رونق امیدوارکننده ای قرار دارد. اما باید در نظر داشت که اکثر صنایع چینی بازار داخلی این کشور را تامین می کنند. صنایع صادرات محور نقش بسیار محدودتری در اقتصاد چین ایفا می کنند.

کاهش شاخص دلار به سود مواد اولیه ختم شد

شاخص دلار آمریکا طی دوشنبه 26 فوریه و ساعات اولیه روز سه شنبه 27 فوریه گامی به سمت کاهش ارزش برداشت. بنابراین در اواسط 27 فوریه دوباره به 103.6 واحد سقوط کرد. معکوس شدن شاخص دلار آمریکا یک سیگنال صعودی به بازارهای کالایی ایجاد کرد. کاهش شاخص دلار آمریکا، نرخ دلار کالاها را برای متقاضیان با ارزهای دیگر ارزان‌تر می‌کند و در نتیجه به آنها امکان خرید بیشتر را می‌دهد. در عین حال، به دنبال کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا، سرمایه‌گذاران وارد دارایی‌های پرریسک‌تری مانند کالا شده‌اند و این امر به تقویت بازارهای کالایی نیز منجر می‌شود. در شرایطی که سیگنال‌های بخش تولیدی چین به ضرر بازارهای کالایی است، کاهش شاخص دلار منجر به تقویت قیمت کالاها می‌شود.

آیا دولت چین اقدامی خواهد کرد؟

در هفته‌های اخیر، دولت چین مشوق‌های جدیدی را برای حمایت از اقتصاد این کشور تصویب کرد. کاهش نرخ سود 5 ساله و انتشار اوراق از جمله حمایت های مالی دولت این کشور از رشد اقتصادی چین بود که سیگنال مثبتی را به بازارهای کالایی وارد کرد.

با این حال، داده های بلومبرگ نشان می دهد که میزان اوراق قرضه فروخته شده توسط دولت های محلی چین در دو ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل کاهش قابل توجهی داشته است. انتشار این داده‌ها سیگنالی منفی برای بازارهای کالا دارد زیرا نشان می‌دهد که دولت‌های محلی چین در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی در سال جاری چندان موفق نبوده‌اند.

طبق گزارش بلومبرگ، در هشت هفته اول سال جاری، اوراق قرضه جدید فروخته شده توسط دولت های محلی 56 درصد کمتر از مدت مشابه سال 2023 بوده است.

با این حال، همانطور که دینگ شوانگ، اقتصاددان معتقد است: عرضه کندتر اوراق قرضه محلی نشان می دهد که حمایت دولت مرکزی برای پر کردن شکاف سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت.

دولت مرکزی چین منابع مالی کافی برای تامین مالی دارد. اما باید دید در شرایط فعلی و برای تحریک اقتصاد بخشی از منابع مالی خود را آزاد می کند یا خیر.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36059

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.