• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

مردم برای خرید خودرو عجله نکنند. تا عید نوروز بازار مملو از خودروهای خارجی نو و کارکرده است.

  • کد خبر : 34161
  • ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
مردم برای خرید خودرو عجله نکنند.  تا عید نوروز بازار مملو از خودروهای خارجی نو و کارکرده است.

اخبار اقتصادی به نقل از تجارت نیوز، با نزدیک شدن به هفته های پایانی سال مردم تردید بیشتری برای خرید خودرو دارند. بازار خودرو که از ابتدای سال در رکود به سر می برد، طی روزهای اخیر با توجه به تب و تاب بازار ارز و روند صعودی دلار، حرکت صعودی خود را آغاز کرده است.

متقاضیانی که مدت ها منتظر ورود خودروهای خارجی به بازار بوده و از خرید منصرف شده اند و چشم انتظار افزایش قیمت محصولات داخلی هستند، کم کم امید خود را نسبت به انتشار آیین نامه واردات خودروهای فرسوده از دست می دهند. اجرای مقررات واردات خودروهای جدید

اصلاح مقررات جدید واردات خودرو به جای انتشار مقررات واردات خودروهای فرسوده

اکنون با تاخیر دولت و مجلس در اجرای این امر، 22 ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات می گذرد، اما مسئولان هیئت دولت و نمایندگان مجلس بیش از پیش وعده های جدیدی برای عرضه محصولات خارجی در بازار و شهر می دهند. . خیابان ها

این بار در حالی که فعالان بازار منتظر اعلام مقررات واردات خودروهای فرسوده بودند، دیروز دولت به یکباره آیین نامه واردات خودروهای نو را تغییر داد تا نشان دهد که ورود محصولات فرسوده به کشور همچنان یک چالش است.

به گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس گویا، موضوع در مراحل پایانی خود قرار دارد و هفته آینده آیین نامه واردات خودروهای فرسوده ابلاغ می شود.

آیا قفل واردات خودرو خراب است؟

با تشکر… سیاهکلی گفت: خوشبختانه دیروز هیات دولت اصلاح مقررات جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد. خوبی مقررات جدید نسبت به آنچه در گذشته منتشر شده این است که علاوه بر شرکت ها و اشخاص حقوقی، افراد حقیقی نیز می توانند خودروهای جدید وارد کنند. یعنی حصر واردات خودرو شکسته شده و در این آیین نامه مجاز است خودروی کمتر از یک سال با کارکرد کمتر از 100 کیلومتر وارد کشور شود.

به گفته وی، این در واقع اصلاح آیین نامه سال گذشته است و علاوه بر اضافه شدن افراد حقیقی به واردکنندگان خودرو، برای محصولاتی که سال گذشته تولید شده اند و کار چندانی نداشته اند نیز مجوز واردات گرفته شده است.

وی ادامه داد: در آیین نامه جدید حداکثر قیمت خودروهای برقی دو برابر و به 40 هزار یورو افزایش یافت. نکته قابل توجه مربوط به تعرفه یک درصدی واردات این نوع محصولات است. این تغییر رویکرد نشان دهنده سوگیری مثبت دولت برای تسریع در روند واردات خودروهای برقی و هیبریدی است.

زمان انتشار آیین نامه واردات خودروهای فرسوده مشخص شد

سیاه کولی در خصوص زمان ابلاغ و انتشار آیین نامه واردات خودروهای فرسوده که مدت هاست در حال انجام است، اعلام کرد: احتمالا هفته آینده این آیین نامه نهایی می شود. امید است دولت بعد از خبر خوش اصلاح مقررات جدید واردات خودرو، خبر خوش دیگری را در ماه رجب برای مردم به ارمغان بیاورد و آن ابلاغ و انتشار آیین نامه واردات خودروهای فرسوده است.

مردم برای خرید خودرو عجله نکنند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با اشاره به آب شدن یخ های بازار خودرو در زمستان 1402 خاطرنشان کرد: حدود 10 روز پیش به مردم اعلام شد که برای خرید خودرو عجله نکنند. پیش بینی می شود خودروهای خارجی نو و کارکرده در نوروز وارد بازار شوند. از این رو از مردم دعوت می‌شود برای یافتن قدرت انتخاب بیشتر هنگام خرید خودرو صبور باشند.

ارز خودروهای فرسوده از منابع خارجی می آید.

عضو کمیسیون صنعت مجلس با اشاره به تصویب آیین نامه واردات خودروهای فرسوده در گذشته و وجود پیش نویس آن، علت تأخیر در انتشار این آیین نامه را توضیح داد: اکنون فقط بانک مرکزی شماست. باید از ارز مورد نیاز این طرح مطمئن بود. در این زمینه فرض بر این است که کمیته ای برای حل مشکلات از صفر تشکیل شود. بنابراین به نظر می رسد آیین نامه مذکور نسبت به آنچه در گذشته ابلاغ شده بود تغییر چندانی نکرده است.

سیگنال منفی مسئولان دولتی به بازار خودرو!

سیاهکالی در پاسخ به علت افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در روزهای اخیر و وابستگی آنها به نرخ ارز، تصریح کرد: اخیرا یکی از مسئولان دولتی اعلام کرد که ارزی برای واردات خودرو وجود ندارد که سیگنال منفی را ارسال کرد. به بازار. اما در همان زمان مشخص شد که سازمان وابسته به این مسئول هیچ گونه دخالتی در موضوع واردات خودرو نداشته و خارج از مسئولیت خود اظهار نظر کرده اند.

وی با رد اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر کمبود ارز برای واردات خودرو، تاکید کرد: در حال حاضر ارز واردات خودرو کاملا موجود است و کمبودی به ویژه برای تامین خودروهای برقی وجود ندارد.

وی افزود: برای خودروهای فرسوده نیازی به تامین ارز از داخل نیست و بنابراین مانعی برای ورود خودروهای خارجی وجود ندارد؛ باقی مانده است آیین نامه آن منتشر شود تا کسانی که قصد واردات دارند طبق قانون رسمی عمل کنند.

کیفیت محصولات ایران خودرو و سایپا ارتقا یافته است

عضو کمیسیون صنعت مجلس با مقایسه کیفیت و قیمت خودروهای داخلی و خارجی تصریح کرد: خودروهای تولید داخل یک کارکرد و خودروهای وارداتی کارکرد دیگری دارند. واردات خودرو به ما این امکان را می دهد که به سلیقه های مختلف پاسخ دهیم. به خصوص آن چیزی که به بهبود تولید ملی می انجامد. کیفیت خودروهای هر دو سازنده دولتی به طور قابل توجهی تغییر کرده است، زیرا هنوز وارد نمی شوند. در نتیجه علاوه بر قیمت، کیفیت خودروهای تولیدی رقابتی تر شده و انحصار را از بازار حذف می کند.

وی افزود: با تکمیل واردات می توان انتظار واقعی شدن قیمت خودرو را داشت. زمانی که بازار رقابتی باشد، قیمت سفارش داده شده دیگر جواب نمی دهد و اگر کالایی خریدار نداشته باشد، قیمت آن محکوم به کاهش است.

خودروهایی با وزن کمتر از یک میلیارد تن نیز وارد کشور می شود

سیاهکلی در پاسخ به قیمت میلیاردی خودروهای وارداتی تاکید کرد: در بین خودروهای وارداتی حتما محصولاتی وجود خواهد داشت که قیمت آنها زیر یک میلیارد تومان باشد و نه تنها برای گروه ها و اقشار خاص. بسته به تنوعی که در نام محصولات وارداتی به چشم می خورد، همه سلیقه ها با قدرت خرید متفاوت برآورده می شود. با در نظر گرفتن سود و تعرفه مشخص موجود، انتظار می رود محصولات وارداتی با قیمتی منصفانه و متناسب با بازارهای جهانی به دست مصرف کننده ایرانی برسد.

100 هزار خودرو وارداتی است.

نماینده قزوین در مجلس درباره تعداد خودروهای وارداتی گفت: تعیین تعداد بستگی به تصمیم دولت دارد. حالا باید به سمتی برویم که مردم وقتی سوار ماشین ملی می شوند به خودشان افتخار کنند. این حس زمانی ایجاد می شود که تهیه کننده در ابتدا بخواهد آن را ایجاد کند. در هیچ کشوری انتظار نمی رود در یک سال دو میلیون خودرو وارد شود. این اصلا امکان پذیر نیست. زیرا این سطح عرضه اصلا وجود ندارد و در نهایت منجر به خروج ارزها می شود. طبیعتاً وقتی تولید افزایش می یابد، واردات کاهش می یابد و بالعکس.

به گفته وی، در حال حاضر بازار ایران به 500 هزار خودرو وارداتی نیاز دارد. اگر بیش از 100 هزار خودرو وارد شود، بازار بیش از حد گرم می شود و قیمت ها منطقی می شود. پیشنهاد و پیش بینی مجلس واردات سالانه این تعداد دستگاه است که از سوی وزیر حراست نیز مطرح شد.

مجلس به وعده های وزیر صمت عمل می کند

سیاه کولی در پاسخ به اینکه چرا نمایندگان بر واردات خودرو نظارت نمی کنند، گفت: مجلس به طور مداوم بر واردات خودرو نظارت دارد و هر هفته اخبار جدیدی در این باره منتشر می شود.

وی توضیح داد که آیا آخرین وعده وزیر صمت مبنی بر واردات 60 هزار خودرو تا پایان سال محقق می شود؟ وی گفت: این امر به تلاش و ظرفیت تجار و واردکنندگان بستگی دارد. طبق مقررات جدید دست آنها بازتر از گذشته است و این شرکت ها هستند که میزان واردات را تعیین می کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد: نقطه قوت مقررات واردات خودروهای فرسوده تامین ارز است که دست دولت و بخش خصوصی را باز می گذارد.

به گفته وی، شرط واردات خودروی جدید تامین ارز توسط بانک مرکزی بوده است. از آنجایی که کشور در دو سال گذشته با کمبود منابع ارزی دست و پنجه نرم می کرد، واردات با تاخیر مواجه شد. بانک مرکزی دیگر در واردات خودروهای فرسوده اهمیتی ندارد و واردکنندگان نباید منتظر پیچ و خم تدارکات ارزی بانک مرکزی باشند.

سیاهکلی در تشریح جزئیات ضوابط واردات خودروهای فرسوده خاطرنشان کرد: این آیین نامه در حدود 20 بند تدوین شده و علاوه بر نمایندگان دولت و مجلس، افرادی از سازمان بازرسی و محیط زیست نیز حضور داشتند. کمیته تدوین، و می تواند به عنوان یک آیین نامه مثبت ارزیابی شود.

واردات خودرو منافع چه کسانی را به خطر می اندازد؟

در حال حاضر تنها 64 روز تا پایان سال باقی مانده و بیش از هشت ماه از تدوین آیین نامه واردات خودروهای فرسوده به گفته وزارت امنیت می گذرد. به همین دلیل اکنون سوال اصلی این است که چه کسانی مانع از انتشار و اجرای این آیین نامه شدند و طی 22 ماه گذشته ورود محصولات خارجی به بازار خودروی ایران را در تضاد با منافع خود دیده اند؟

این در حالی است که وزارت حراست و البته برخی نمایندگان مجلس به جای اینکه دست این افراد را از بزرگترین صنعت غیرنفتی کشور کوتاه کنند، با وعده های فراوان خود تنها به دنبال خرید زمان و آرام نگه داشتن بازار هستند. زمان. اتفاقی که به سادگی در کمپ مافیایی رخ می دهد که احتمالاً امسال مهمترین نقش را در خروج رضا فاطمی امین از طبقه آخر ساختمان در خیابان سمیه خرداد داشت.

حالا به نظر می رسد همان تکلیفی که فاطمی امین در نوشتن شکست خورد به عباس علی آبادی داده شده است. بنابراین به گفته بسیاری از کارشناسان تا زمانی که این رویه تغییر نکند، حتی در صورت تدوین و افشای ده ها آیین نامه، مافیای صنعت خودرو از ورود محصولات خارجی به بازار و خیابان های ایران جلوگیری می کند.

مافیا طی شش سال گذشته بیشترین سود را از غیبت خودروسازان مطرح جهان در ایران برده و بی کیفیت ترین خودروها را با بالاترین قیمت در بازاری انحصاری و بدون رقیب به مردم تحمیل کرده است. حال اما آیا قوانین واردات خودروهای فرسوده که هفته آینده اعلام می شود به انحصار این افراد در بازار خودروی ایران پایان خواهد داد؟

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34161

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.