• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

قیمت خرمن کوب غلات و حبوبات; قیمت برنج کاهش یافت

  • کد خبر : 36408
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
قیمت خرمن کوب غلات و حبوبات;  قیمت برنج کاهش یافت

اکوایران: آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که قیمت برخی محصولات در پاییز امسال در گروه حبوبات افزایش و برخی دیگر کاهش یافته است، اما محصولات اعلام شده در گروه حبوبات تنها افزایش قیمت داشته است.

اخبار اقتصادی و بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار، میانگین قیمت برخی محصولات کشاورزی و قیمت تمام شده نهاده های تولید در این بخش منتشر شد. این قیمت ها مربوط به مرحله اول فروش کالا توسط کشاورزان یا تولیدکنندگان است که به قیمت سرخرمان نیز معروف است.

آمار برخی از اقلام مربوط به گروه حبوبات و غلات در پاییز 1402 حکایت از افزایش 12 درصدی به کاهش 18 درصدی برخی محصولات گروه غلات و افزایش 24 تا 52.5 درصدی برای دو محصول مرتبط دارد. به گروه حبوبات با توجه به پاییز 1401.

کاهش قیمت برنج و تعبیر کارشناسان

مشاهده می شود عمده محصولات گروه حبوبات ذرت و برنج توسط تولیدکنندگان اصلی به ترتیب با میانگین قیمت 11.3 هزار تومان و 69.8 هزار تومان به فروش رسید. بررسی ها نشان می دهد سطح قیمت ذرت در اواخر پاییز امسال نسبت به ماه مشابه سال 1401 12.1 درصد کاهش و قیمت برنج نیز در دوره مورد بررسی 17.9 درصد کاهش داشته است.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت مصرف کننده برنج در مناطق شهری ماه هاست که روند کاهشی داشته است. برخی کارشناسان می گویند به دلیل استقبال مردم از برنج خارجی، تقاضا برای برنج ایرانی کاهش یافته است و همین موضوع باعث کاهش قیمت برنج در برخی از ماه های سال می شود.

افزایش قیمت حبوبات از سال گذشته تا پاییز امسال

در مجموع افزایش قیمت سرهرمن اولین گام در افزایش قیمت محصولات کشاورزی است. این کالاها در نهایت با واسطه به دست مصرف کننده نهایی می رسد و به همین دلیل قیمت سرخرمن با قیمت مصرف کننده نهایی متفاوت است.

در بخش حبوبات نیز مشاهده می شود که لوبیا قرمز با قیمت تقریبی 45.2 درصد نسبت به پاییز سال گذشته با قیمت 52.5 هزار تومان عرضه می شود. همچنین قیمت لوبیا چیتی 57.8 هزار تومان بود که از پاییز سال گذشته تا پاییز امسال 24.3 درصد افزایش قیمت داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36408

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.