• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

فردا سه شنبه آخرین مهلت بانک ها برای ارائه طرح های کاهش نرخ سود به پایان می رسد

  • کد خبر : 40238
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
فردا سه شنبه آخرین مهلت بانک ها برای ارائه طرح های کاهش نرخ سود به پایان می رسد

به گزارش اخبار اقتصادی، در ماه‌های اخیر و پس از مجوز صدور گواهی سپرده ویژه با سود 30 درصد که برای مدیریت بازار ارز برای مدت کوتاهی از اسفندماه در سیستم بانکی اجرایی شد، تخلفات بانک‌ها در حوزه نرخ بهره تشدید شد.

کار تا جایی پیش رفت که بانک ها عملاً سود 30 درصدی اوراق سپرده ویژه را به عنوان چراغ سبز برای افزایش نرخ سود سپرده های بانکی هدر دادند و بر این اساس نرخ سود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند. نرخ سود بانکی 22.5 تعیین شد. ٪.

این در حالی است که بانک مرکزی اخیرا با مدیران عامل بانک ها دیدار و بر رعایت نرخ سود مصوب تاکید کرد و رسما اعلام کرد که در صورت گزارش تخلف بانک ها، صلاحیت مدیرعامل و اعضای هیات مدیره مدیران زیر سوال می رود.

بانک مرکزی به مدیران کل بانک ها هشدار داده است که در صورت عدم رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار باید منتظر رد صلاحیت باشند. در این بخشنامه تاکید شده است: در صورت مشاهده هرگونه عملکرد مغایر با استانداردهای نظارتی مربوطه، در صورت نیاز، عملکرد شما، مدیرعامل، مدیرعامل و سایر اعضای هیئت مدیره مربوطه در کمیسیون تایید و ابطال سمت تخصصی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت. صلاحیت مدیران موسسات اعتباری اخذ شد.

محمدپور معاون نظارتی بانک مرکزی در دیدار با مجریان و هیات مدیره بانک ها با تاکید بر اینکه موضع بانک مرکزی در خصوص نرخ سود در سیستم بانکی کاملا مشخص است، تاکید کرد: بخشنامه سال 1402 ابلاغ شده است. بر اساس این بخشنامه حداکثر نرخ سود بانکی 22.5 درصد تعیین شده و تمامی بانک ها موظف به رعایت نرخ سود مصوب هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده 6 یا 7 بانک نرخ های مصوب را رعایت نمی کنند، تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری جلسه با مدیران انطباق و هیات مدیره بانک ها تاکید بر جلسه بانک هاست. بخشنامه هیأت مدیره، سپرده‌های با سود بالا از این بانک‌ها را لغو می‌کند. نرخ بهره باید در محدوده معقولی باشد. بانک ها باید ظرف یک هفته جلسه هیئت مدیره با محوریت نرخ بانکی تشکیل دهند و برنامه و برنامه کنترل و مدیریت نرخ بانکی را به بانک مرکزی اعلام کنند.

لازم به ذکر است بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی تاکید کرد: جلسه فوق العاده هیات مدیره با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ سود ابلاغی بانک مرکزی به فوریت تشکیل می شود. و در صورت احراز تخلف از استانداردهای مذکور در آن بانک/موسسه اعتباری، طرح اصلاحی لازم تصویب و حداکثر تا روز سه شنبه مورخ 22/03/1303 باید به معاونت نظارتی بانک ارائه شود. برنامه فوق باید شامل اقدامات و اقدامات اصلاحی موثر در مدت حداکثر 2 هفته برای اصلاح و تعدیل نرخ بهره باشد.

وهب متقی نیا، مدیرعامل بانک کشاورزی درباره تخلفات بانک ها در رعایت نرخ سود مصوب بانک مرکزی گفت: اولتیماتوم بانک مرکزی به بانک ها برای رعایت نرخ سود فردا به پایان می رسد و همه بانک ها باید این نرخ را رعایت کنند. نرخ های مصوب

لازم به ذکر است، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، حداکثر نرخ سود سالانه سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت به شرح زیر است:

1- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی: 5%

2- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت سه ماهه ویژه: 12%

3- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: 17%

4- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید یک ساله: 5.20%

5- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید دو ساله: 5.21%

6- سپرده سرمایه گذاری بلندمدت با سررسید سه ساله: 5.22%

همچنین نرخ سود قراردادهای غیرمشارکتی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حداکثر 23 درصد و نرخ سود مورد انتظار قراردادهای تعاونی قابل درج در قرارداد بین بانک و مؤسسات غیربانکی تعیین شده است. بانکداری مؤسسه اعتباری و مشتری معادل 23 درصد است.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40238

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.