• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

طرح بخش خصوصی برای نجات ایران از بحران آب

  • کد خبر : 33812
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
طرح بخش خصوصی برای نجات ایران از بحران آب

اکوایران: از دیدگاه بخش خصوصی تنها راه نجات کشور از بحران آب، اعمال سیاست های سختگیرانه در حوزه مصرف است. به گفته فعالان حوزه آب، حداکثر تا ساعت 14.10 مصرف آب در بخش کشاورزی باید 31 میلیارد مترمکعب کاهش یابد. البته برخی کارشناسان این زمان را کمتر از 5 سال اعلام کردند.

اخبار اقتصادی، فعالان حوزه آب در نشست اخیر خود در اتاق بازرگانی ایران به بررسی وضعیت منابع آبی کشور پرداختند و درباره راهکارهای نجات کشور در شرایط کنونی صحبت کردند.

به گفته رضا حاجی کریم، مدیرعامل فدراسیون صنعت آب ایران، در صورت تداوم وضعیت کنونی نزولات جوی، تغییر اقلیم، افزایش دما و افزایش مصرف آب، در بهترین حالت وارد ورشکستگی آب خواهیم شد. سیاست های.

البته بسیاری از فعالان آب و محیط زیست معتقدند که ایران چند سالی است که ورشکست شده است. کاوه مدنی، پژوهشگر آب که زمانی معاون کلانتری عیسی در دولت روحانی بود. او یکی از اولین کسانی بود که درباره وضعیت ورشکستگی ایران صحبت کرد.

اما آنچه که کشور را از وضعیت فعلی نجات می دهد، به گفته رئیس فدراسیون صنعت آب ایران، نقشه راه سخت گیرانه آب در کشور است. نقشه راهی که وزارت نیرو با مشارکت اتاق بازرگانی تدوین می کند که ظاهرا مهمترین نقطه قوت آن در لزوم کاهش مصرف آب کشاورزی است.

البته از نگاه برخی فعالان حوزه آب، این بخش نقطه قوتی نیست. زیرا مدت زمان در نظر گرفته شده برای کاهش 31 میلیارد مترمکعبی آب برای بخش کشاورزی حدود 18 سال یعنی افق 1420 است.

به همین دلیل رئیس فدراسیون صنعت آب ایران بر سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر برای مدیریت آب تاکید می‌کند. به گفته وی، کاهش 31 میلیارد مترمکعبی مصرف آب در بخش کشاورزی باید حداکثر تا ساعت 14 و 10 دقیقه اتفاق بیفتد. البته برخی کارشناسان این بار کمتر اعلام کردند. آبان ماه سال گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران هشدار داده بود که تا 20 سال آینده هیچ موجود زنده ای در برخی نقاط ایران دیده نمی شود و ایران تنها 10 سال فرصت دارد تا از چالش آب دور بماند. وی در عین حال اعلام کرد که ایران 10 سال فرصت دارد تا از چالش آب جلوگیری کند.

در این میان برخی معتقدند این پنجره تمام شده و ایران در وقت اضافه است.

سرمایه 60 میلیارد دلاری برای نجات نارضایتی

حاجی کریم همچنین به تامین اعتبار 60 میلیارد دلاری برای جبران بی تعادلی آب بر اساس نقشه راه آب کشور اشاره می کند. وی معتقد است: با توجه به وضعیت اسفناک اعتبارات پروژه های عمرانی، دولت باید توجه بیشتری به استفاده از توان بخش خصوصی در صنعت آب برای سرمایه گذاری در پروژه های مرتبط با آب داشته باشد.

به گفته فعالان آب و محیط زیست، در چهار دهه گذشته تمرکز صرف بر مدیریت تامین آب و قیمت گذاری اجباری، جذابیت سرمایه گذاری در این بخش را از بین برده است. به گفته حاجی کریم، اگر مدیریت تقاضای آب را نادیده بگیریم و سرمایه گذاری در این بخش را توجیه کنیم، قطعا به سمت نابودی زمین حرکت خواهیم کرد.

وی همچنین به پیش بینی رشد اقتصادی سالانه 8 درصدی در برنامه هفتم توسعه اشاره می کند و می افزاید: بدون شک آب یکی از مولفه های اصلی تحقق این رشد است. اما شرایط سیاسی فعلی در بخش آب کشور ما را از رسیدن به این هدف باز می دارد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33812

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.