• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

صعود هند به چهارمین بازار سهام با ارزش جهان

  • کد خبر : 34412
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
صعود هند به چهارمین بازار سهام با ارزش جهان

اکوایران: هند توانست با پشت سر گذاشتن هنگ کنگ، رتبه چهارم را در بین با ارزش ترین بازارهای سهام جهان به خود اختصاص دهد.

اخبار اقتصادی، بازار سهام هند توانست برای اولین بار هنگ کنگ را پشت سر بگذارد زیرا چشم انداز رشد این کشور جنوب آسیا و اصلاحات سیاسی آن، هند را به کشوری جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل کرده است. در عین حال، میزان خروج سرمایه خارجی از چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ارزش کل بازارهای سهام هند در پایان روز دوشنبه (دوم فوریه) به 33.4 تریلیون دلار رسید، در حالی که ارزش بازارهای سهام هنگ کنگ 29.4 تریلیون دلار برآورد شده است. این اتفاق باعث شده تا هند در رده بندی بزرگترین بورس های جهان به رتبه چهارم برسد. ارزش کل بازار سهام هند در 5 دسامبر برای اولین بار از مرز 4 تریلیون دلار عبور کرد که نیمی از آن در چهار سال گذشته به دست آمده است.

با توجه به افزایش سریع تعداد سرمایه گذاران کوچک و درآمد قابل توجه کسب و کار در این کشور، بازارهای سهام هند با رونق چشمگیری همراه بوده است. پرجمعیت ترین کشور جهان خود را جایگزین چین کرده است و در نتیجه این کشور سرمایه گذاران و شرکت های درجه یک جهانی را به خود جذب کرده است.

ادامه رشد ارزش بازارهای سهام هند با کاهش تاریخی ارزش این بازارها در هنگ کنگ همزمان شده است. بازارهای سهام هنگ کنگ خانه برخی از بزرگترین شرکت های چینی است. در همین حال، مسیر رشد بازارهای سهام چین و هنگ کنگ پر از دست انداز بوده و بازارهای سهام آنها مجموعا بیش از 6 تریلیون دلار از زمان اوج خود در سال 2021 از دست داده اند.

با این حال، برخی از تحلیلگران معتقدند که شرایط بازار سهام در چین و هنگ کنگ بهبود قابل توجهی خواهد داشت. شرکت خدمات بانکی و مالی سوئیسی UBS انتظار دارد که بازارهای سهام چین در سال 2024 از بازارهای سهام هند پیشی بگیرند، زیرا کاهش ارزش این بازارها در چین نشان دهنده پتانسیل صعودی قابل توجهی در زمان افزایش اعتماد سرمایه گذاران است. شرکت خدمات مالی برنشتاین نیز اعلام کرده است که بازار چین می تواند وضعیت فعلی را تغییر دهد.

بازارهای سهام چین روز سه شنبه (3 بهمن) با رشد همراه بود زیرا مقامات این کشور در حال بررسی اقداماتی برای متعادل کردن این بازار نزولی هستند. اما باید گفت که بازارهای سهام هند نرخ رشد بهتری دارند.

سرمایه گذاران خارجی که چندی پیش چین را ترجیح می دادند، اکنون سرمایه خود را به هند منتقل می کنند.

شاخص هانگ سنگ چین که شاخص سهام این کشور در هنگ کنگ است، علیرغم رشد 3.2 درصدی در روز سه شنبه، در سال 2024 بیش از 10 درصد از دست داده است. این در حالی است که شاخص مذکور در سال 2023 و برای چهارمین سال متوالی با کاهش ارزش مواجه شد. شاخص هانگ سنگ چین نزدیک به پایین‌ترین حد در دو دهه گذشته است، در حالی که شاخص‌های سهام هند نزدیک به بالاترین سطح تاریخ معامله می‌شوند.

صندوق‌های خارجی همچنین بیش از 21 میلیارد دلار در بازارهای سهام هند در سال 2023 سرمایه‌گذاری کردند که به شاخص S&P BSE Sensex برای هشتمین سال متوالی کمک کرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34412

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.