• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

صعود تایلند به باشگاه صادراتی ایران بازمی گردد

  • کد خبر : 33956
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
صعود تایلند به باشگاه صادراتی ایران بازمی گردد

اکو ایران: ایران و تایلند در حال آماده شدن برای افزایش سطح روابط تجاری خود هستند. تا دی ماه سال گذشته تایلند جزو 10 کشوری بود که با ایران مبادلات تجاری داشت اما بعداً دیدیم که این کشور از باشگاه صادرکنندگان ایرانی حذف شد و روسیه نیز به این گروه پیوست.

اخبار اقتصادی؛ بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی این کشور، حجم روابط تجاری ایران و تایلند در سال 2023 کاهش یافته و در نتیجه روابط دو کشور در 8 ماهه سال 2023 به 95.15 میلیون دلار رسیده است. در این مدت، صادرات تایلند به ایران 89.56 میلیون دلار و واردات مستقیم تایلند از ایران تنها 5.60 میلیون دلار بوده است که حجم تجارت ثبت شده بین ایران و تایلند است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال 2022 شامل 101.83 میلیون دلار بوده است. دلار صادراتی تایلند 40 میلیون و 960 هزار دلار در مقایسه با 40 میلیون و 960 هزار دلار واردات تایلند از ایران بود و این کاهش باعث شد این کشور از گروه کشورهای بزرگ تجاری خارج شود.

کاهش سهمیه تجاری ایران و تایلند باعث شد تا پیکیت بونساد سفیر تایلند در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از افزایش سطح همکاری های اقتصادی به ویژه با بخش خصوصی دو کشور خبر دهد. ، یکی از اولویت های تایلند است.

سفیر تایلند با تاکید بر علاقه کشورش به افزایش حجم مبادلات تجاری با ایران گفت: اولویت من تلاش برای یافتن راه‌هایی برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه بخش‌های خصوصی دو کشور است.

بونصد تاکید کرد: لازم است چارچوب مشخصی برای مبادلات تجاری بین دو کشور وجود داشته باشد. در زمینه نقل و انتقالات مالی، تایلند مایل است از روش های مختلف تجربه شده در ایران استفاده کند و ما می خواهیم از تجربیات ایران در مبادلات مالی با سایر کشورها استفاده کرده و آن را به بخش خصوصی خود منتقل کنیم. زیرا علاقه زیادی به تجارت با ایران در تایلند وجود دارد و ما مصمم هستیم که سطح روابط تجاری خود را با ایران ارتقا دهیم.

بونصاد با اشاره به سفر هیات تجاری تایلندی به ایران در اواخر این هفته گفت: در این هیات نمایندگانی از شرکت های انرژی های پاک و تجدیدپذیر و تولید موتورسیکلت حضور دارند و علاقه زیادی به دیدار با همتایان خود در ایران دارند. مشتاقانه منتظر همکاری با آنها هستیم. خانه ایران باید این فرصت را داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: یکی از برنامه های اصلی اتاق ایران در دوره دهم تقویت همکاری ها با کشورهای شرق آسیا و تعیین اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت است. اهداف توسعه مبادلات تجاری با آنها.

تایلند دروازه ایران به منطقه آسه آن است

حسین سله ورزی در دیدار مشترک با سفیر تایلند در ایران ادامه داد: معتقدیم در صورت تعامل و توافق بخش خصوصی ایران و تایلند، حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش می یابد.

وی با تاکید بر نقش اتاق های دو کشور در توسعه روابط تجاری ادامه داد: در تلاش هستیم به زودی با اتاق بازرگانی تایلند ارتباط مستقیم برقرار کنیم.

صلاح ورزی با اشاره به تدوین تفاهم نامه همکاری بین دو اتاق ایران و تایلند گفت: این پیش نویس برای طرف تایلندی ارسال شده و در صورت نهایی شدن می توانیم دور جدیدی از روابط را آغاز کنیم.

صلاح ورزی با بیان اینکه نباید در روابط تجاری خود به بازار محدود دو کشور اکتفا کنیم، ادامه داد: تایلند می تواند دروازه ورود محصولات ایرانی به منطقه آسه آن و ایران نیز دروازه ورود محصولات تایلندی به 500 میلیون باشد. . بازار منطقه

وی همچنین بر هماهنگی بیشتر اتاق های دو کشور برای برگزاری نمایشگاه های ویژه از توانمندی های دو کشور و ارتباط اتاق های منطقه با هیئت های تجاری استان های ایران و تایلند تاکید کرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33956

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.