• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
1

سود سپرده عمره چگونه محاسبه شد؟

  • کد خبر : 32881
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
سود سپرده عمره چگونه محاسبه شد؟

سید عباس حسینی درباره تفاوت فاحش کل هزینه سفر عمره که بین 40 تا 44 میلیون تومان اعلام شده بود با مبلغ ودیعه عمره گفت: شاید مردم انتظار داشتند که قیمت سفر عمره باشد. خارج از کم بودن به خاطر شرایط جامعه یا شاید با محاسباتی که در مورد سپرده گذاری کردند، این چیزی بود که مردم فکر می کردند. اما سازمان حج و زیارت تمام تلاش خود را برای مدیریت هزینه ها انجام داد. قیمت های اعلام شده از سوی بخش خصوصی در فضای مجازی قبل از عمره حدود 87 میلیون تومان معادل 950 دلار بوده که هزینه عمره سازمان حج و زیارت تقریبا نصف این قیمت است.

حسینی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه هزینه سفر عمره در سال گذشته (1394) حدود دو میلیون و 400 هزار تومان بوده است و درباره تفاوت قیمت آن پس از هشت سال توقف، گفت: خدمات در عربستان سعودی باز نخواهد گشت، نرخ خدمات اجباری در این کشور در نهایت به 15 درصد افزایش خواهد یافت. مشکل تغییرات و نوسانات نرخ ارز در داخل کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه سفر عمره که بین 40 میلیون و 200 هزار تا 44 میلیون و 200 هزار تومان اعلام شده است، شامل چه خدماتی می شود، اظهار کرد: مدت زمان سفر عمره 10 روز است و هزینه اعلام شده شامل فرودگاه تا فرودگاه است. . .

حسینی افزود: هزینه های ارزی عمره برای هر زائر 650 تا 750 دلار است که شامل اسکان، غذا، ایاب و ذهاب، خدمات فرودگاهی، بهداشت و درمان است. بخشی از هزینه های این سفر ریالی است که حدود 12 میلیون تومان می شود که هزینه های ارزی نیز به آن اضافه می شود. هزینه ویزا و بیمه نیز به صورت ارزی محاسبه می شود که حدود 131 دلار است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: 10 گروه قیمتی تعیین شده است که بسته به نوع و کیفیت هتل متفاوت است. همچنین 10 درصد از این هزینه ها به کودکان زیر دو سال تعلق می گیرد.

حسینی در خصوص اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تخصیص تسهیلات برای سفر عمره تصریح کرد: پیشنهاد تسهیلات عمره مطرح شده است اما تاکنون تسهیلاتی ارائه نشده است و مردم باید این هزینه را خود بپردازند. .

وی در خصوص نحوه محاسبه سود سپرده عمره با توجه به اینکه مبلغ اولیه 800 هزار تومانی پس از حدود 12 سال حضور در بانک به حدود 3 میلیون تومان رسیده است، گفت: سود سپرده عمره بر اساس عقود اسلامی محاسبه می شود که این سود به عمل می آید. یک علاقه بلند مدت است .

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: سود ودیعه حج تمتع نیز مانند عمره محاسبه می شود و در این خصوص در شورای پول و اعتبار تصمیم گیری می شود.

حسینی پیش از این گفته بود: سود سپرده های عمره طبق عقود اسلامی 17 و 19 درصد بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در این گفت و گوی تلویزیونی تاکید کرد: وجوه عمره و حج در بانک واریز شده و سازمان حج و زیارت هیچ سهمی در وجوه زائران ندارد. با ثبت نام زائران در بانک، پیامی به سازمان حج و زیارت آمد که این شماره در صف عمره است. ما به بودجه زائران دسترسی نداریم و پول در سیستم بانکی است. بر اساس عقود اسلامی، نظام بانکی به مردم سود مشارکت پرداخت می کند و نحوه محاسبه سود این سپرده ها مربوط به نظام بانکی است.

حسینی تصریح کرد: با توجه به این اختلاف قیمت، اگر پول خود را به غیر از حج و عمره در بانک واریز می کردیم، باز هم در این وضعیت بودیم. ضمن اینکه در ازای خدماتی که به زائران می کنیم باید به کشور میزبان (عربستان) نیز ارز پرداخت کنیم و اگر برنامه ای وجود دارد، بانک ها این کار را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید هزینه این سفر زیارتی و معنوی گرانتر از سفر به ترکیه و سایر کشورها باشد، گفت: مشکل اینجاست که شاید این خدماتی که در عمره به زائران ارائه می شود، برای سفر به کشورهای دیگر. کشورها. . ممکن است اگر تمام هزینه های یک سفر عمره مشابه به کشوری دیگر را در نظر بگیرید، با همان قیمت عمره برسید. تشکیلات حج از این بلیط بی بهره بوده و بر عهده زائر است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: به قیمت هتل های مشهد نگاه کنید، حداقل قیمت شبی یک میلیون و 500 هزار تا 3 میلیون تومان است. هزینه اقامت 10 روزه در مشهد 15 میلیون تومان می باشد. هزینه بلیط، غذا و ایاب و ذهاب را حساب کنید می بینید که زیارت داخل کشور با عمره فرق دارد. همچنین، لطفا توجه داشته باشید که ما هزینه ها را به ارز خارجی در کشور دیگری پرداخت می کنیم.

وی افزود: هزینه های سفر عمره با ارز نیمایی با نرخ 42 هزار و 900 تومان محاسبه شده است.

حسینی تصریح کرد: این تفاوت هزینه ها و تعداد فقط در حج و عمره نیست، در سایر دروس نیز شاهد این افزایش ها بوده ایم. ما دوست داریم مردم بتوانند با قیمت پایین از این سفرها لذت ببرند اما شرایط همین بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره احتمال ثبت نام جدید عمره با توجه به استقبال اندک زائرانی که ودیعه پرداخت کرده اند و در نوبت عمره هستند، گفت: ما همه اولویت ها را برای عمره دعوت کرده ایم، همچنین شرایط را داریم. استعداد لازم برای انجام عملیات عمره سال ها بوده است که بیش از 800000 نفر اعزام شده اند. ابتدا وظیفه ما این بود که از متقاضیانی که در صف منتظر بودند دعوت کنیم، از این افراد که دوباره منتظر عمره سال آینده هستند دعوت می کنیم اما در صورت عدم مراجعه به بقیه متقاضیان اقدام می کنیم. ما باید این امکان را به دیگران ارائه دهیم.

وی با اشاره به تعویق پرواز عمره که پروازهای آن پس از حدود هشت سال وقفه از 22 دی ماه آغاز می شود، گفت: با صف انتظاری که عمره دارد (5 میلیون و 700 نفر در انتظار) از ابتدا پیش بینی می شد. . قرار بود کاروان ها تکمیل شود و پروازها در 28 دسامبر 1402 آغاز شود، اما این اتفاق نیفتاد. در نظر گرفته شد که زائران به زمان بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل برنامه ریزی چند روزه به تاخیر افتاد. در پایان مقرر شد پرواز عمره همزمان با ولادت حضرت فاطمه (س) و از 22 آذرماه آغاز شود.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، قرار است تا 19 اسفند 1402 67 هزار زائر اعزام شوند.

حسینی درباره پروازهای عمره توضیح داد: در حال حاضر پروازها ایرانی است و از ناوگان کشوری استفاده می شود. این در حالی است که هیچ محدودیتی برای پرواز به عربستان وجود ندارد و با همکاری دو کشور محدودیتی در استفاده از ناوگان نداریم و اگر در گذشته پروازها با تاخیر انجام می شد، باز هم مشکل از ماست و به دلیل تخلیه ناوگان و تحریم های ظالمانه. در حال حاضر طبق مذاکرات رئیس سازمان هواپیمایی با طرف سعودی، مقدمات مشارکت سایر شرکت های هواپیمایی فراهم شده است.

وی گفت: در حال حاضر از ناوگان ملی استفاده می کنیم و زمانی که این استعداد وجود نداشته باشد مانعی برای استفاده از ناوگان هواپیمایی عربستان نداریم.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، روزانه چهار پرواز برای سفر عمره در نظر گرفته شده است که هر پرواز بین 250 تا 280 نفر جابه‌جا می‌شود.

حسینی همچنین درباره علت کندی سامانه ثبت نام عمره گفت: بخشی از کندی این سامانه به دلیل لغو اعزام ها در روزهای اول است. به دلیل تعویق عمره مجبور شدیم چند هتل را برگردانیم. از طرفی نیاز به تغییر بسته های مسافرتی بود یعنی همزمان با ثبت نام در کاروان ها تغییراتی در ظرفیت ها و سایت انجام می شد که باعث کندی ثبت نام اینترنتی شد اما سامانه ثبت نام عمره در حال حاضر مشکلی ندارد.

وی در ادامه درباره قیمت خرید و فروش عمره گفت: سازمان حج و زیارت نقل و انتقال اسناد عمره را آماده می کند اما قیمت و سایر موارد با توافق طرفین است و چون در قبض مالکیت وجود دارد می توانند خرید و فروش کنند. . هر قیمتی که می خواهند فروش را تعیین کنند.

حسینی درباره قیمت فروش فیش عمره نیز گفت: شنیده ام که سند عمره 15 تا 20 تومان قیمت دارد که البته بستگی به توافق طرفین دارد. برخی کمتر یا بیشتر از این مقدار تعیین کرده اند و حالا با این شرایط قیمت ها هم پایین آمده است.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره تضمین های اخذ شده از عربستان برای عمره گفت: حفظ امنیت و حرمت زائران شاخص اصلی برپایی حج است و این موضوع در مذاکرات وزرای خارجه عربستان مطرح شد. . دو کشور

ایسنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32881

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.