• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

سال 1402 تمام شد اما خودروی فرسوده وارد نشد.

  • کد خبر : 36971
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
سال 1402 تمام شد اما خودروی فرسوده وارد نشد.

اخبار اقتصادی، حدود یک سال از مطرح شدن این موضوع می گذرد. واردات خودروهای دست دوم. اتفاق می افتد؛ مراحلی که این موضوع طی شده عبارت است از تصویب در کمیسیون صنایع، در جلسه علنی مجلس، در شورای نگهبان، در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ به دولت توسط مجلس، تدوین آیین نامه در وزارت حریم خصوصی. و اکنون در مرحله “اعلان” متوقف شده است. تبلیغی در حرکت آهسته به مدت سه ماه با پایان باز.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، چهار روز پس از تصویب واردات خودروهای فرسوده در کمیسیون صنایع (22 بهمن 1401)، اظهار داشت: قطعاً واردات خودروهای فرسوده برای مردم بسیار مفید بوده و منجر به کاهش شدید قیمت ها در بازار خودرو و سه ماه بعد ((21 اردیبهشت 1402) نمایندگان شورای اسلامی با بازنگری لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو به صورت دو فوریتی موافقت کردند. در تبصره 6 این لایحه دو فوریتی سازوکاری برای تسهیل واردات خودروهای فرسوده پیش بینی شده بود که هدف از آن تنظیم بازار و تنوع بخشی به بازار خودرو و تسهیل واردات بود.

در آن زمان سخنگوی دولت از پذیرش رئیس مجلس در خصوص واردات خودروهای فرسوده از سوی دولت خبر داد و اعلام کرد که لایحه دو فوریت واردات خودرو پس از تصویب کتبی از رئیس مجلس اجرایی می شود. مجلس.

بانک مرکزی همچنین پس از بازنگری در لایحه دو فوریت واردات خودروهای فرسوده اعلام کرد: منبع ارز واردات خودروهای فرسوده اعلام می شود.

بیست و یک روز پس از بیانات سخنگوی دولت (10 تیر 1402)، رئیس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور، قانون الحاق موادی در مورد ساماندهی صنعت خودرو مرتبط با واردات را به قانون ابلاغ کرد. خودروهای دست دوم برای اجرا

بر اساس اظهارات سخنگوی دولت، گمان می‌رود این لایحه «پس از اعلام کتبی موافقت رئیس مجلس» اجرایی شود. رئیس جمهور چهار روز پس از تصویب «قانون الحاق موادی به قانون سازمان صنعت خودروسازی» مجوز واردات خودروهای فرسوده را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور ابلاغ کرد. حداکثر سن پنج سال

چند روز بعد (17 مرداد 1402) عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ظرف یک هفته تا ده روز مقررات واردات خودرو تنظیم می شود.

از اواخر مردادماه با نامه انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خطاب به شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، از این شرکت‌ها خواسته شد تمایل خود را برای واردات خودروهای فرسوده اعلام کنند. بر این اساس به نظر می رسید واردات خودروهای فرسوده در یک مرحله انجام می شود.

سخنگوی دولت (27 آبان 1402) گفت: آیین نامه واردات خودروهای فرسوده هم اکنون در کارگروهی در حال بررسی است تا نهایی شود و در دستور کار جلسات هیات دولت قرار گیرد.

بهادری جهرمی گفت: در خصوص آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 11 موضوع قانون الحاق موادی به قانون سازمان صنعت خودرو که مربوط به واردات خودروهای فرسوده است باید رسیدگی شود. دو موضوع به طور همزمان در نظر گرفته شده است. اول برای تامین نیاز بازار خودرو و دوم در نظر گرفتن ارز مورد استفاده در این زمینه.

دو روز بعد (30 دی 1402) وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که آیین نامه واردات خودروهای فرسوده به تصویب دولت رسیده و هیئت دولت نیز باید آن را ابلاغ کند و گفت: برنامه ریزی انجام شده است. . در حوزه واردات خودرو و «این نگرانی وجود دارد که بخشی از اقتصاد متضرر نشود» وجود ندارد. ضوابط واردات خودروهای دست دوم در دولت تصویب شده و هیئت دولت باید ابلاغ کند اما این وزارتخانه نیست که باید ابلاغ کند.

علی آبادی (21 دی 1402) برای پاسخگویی به سؤالات جلال رشیدیکوچی به عنوان نماینده منتخب استیضاح کنندگان و چند تن دیگر از نمایندگان مجلس در خصوص مسائل صنعت خودرو، در جلسه علنی شورای اسلامی شهر حضور یافت و اعلام کرد که به زودی این آیین نامه اجرایی می شود. وزارت امنیت برای احضار واردکنندگان اعلام کرد.

وی تاکید کرد: با ابلاغ ضابطه مذکور، واردات خودروهای فرسوده ساماندهی و دغدغه نمایندگان رفع می شود.

چند هفته بعد و پس از انتشار اخباری مبنی بر امکان ثبت سفارش خودروهای وارداتی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (قبل از 28 دی) به قلمرو قاره ای در سامانه جامع تجارت، رئیس این دفتر. سازمان توسعه تجارت (22 اسفند 1402) با اشاره به اینکه مجوز اخیر ربطی به واردات خودروهای فرسوده از مناطق آزاد ندارد، تاکید کرد: در واقع این مجوز مربوط به واردات خودرو از مناطق آزاد و ثبت نام آن است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو (24 اسفند 1402) معتقد است: برخی نهادها در این زمینه همکاری نمی کنند اما با اجرای این طرح، قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی تا حد قیمت کارخانه کاهش می یابد. .

علی خسروانی عدم ابلاغ این آیین نامه را یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار دانست و گفت: در اسفندماه سال گذشته (بدون احتساب تعداد متقاضیان جدید که اخیراً در طرح عرضه خودرو ثبت نام کرده اند، خودروهای وارداتی) وارد بازار شده اند. 33 هزار نفر در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبت نام کردند. در سال گذشته تنها حدود 4000 خودرو وارداتی تحویل داده شد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به اینکه واردات خودروهای دست دوم هنوز بلاتکلیف است، تصریح کرد: این طرح در مردادماه سال جاری به تصویب مجلس رسید و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مصوب کرده اند. آن را نیز تایید کرد که نشان می دهد این مصوبه مشکلی ایجاد نمی کند.

وی افزود: آیین نامه اجرایی واردات خودرو در دست برخی مسئولان دولتی مانده و متولیان هنوز آن را ابلاغ نکرده اند. بنابراین نتیجه این می شود که امروز بازار خودرو دچار نوسان شده و خریدار، فروشنده و حتی نمایشگاه ها ناراضی هستند.

علی آبادی (25 اسفند 1402) در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت اساسنامه واردات خودروهای فرسوده گفت: با شنیدن کلمه واردات خودروهای فرسوده دچار کهیر می شوم. شأن مردم ما خیلی بالاتر از این حرف هاست، من جلوی آن را نمی گیرم، معتقدم باید شرایط را مثل خود مردم باز گذاشت. [در بازار خودرو] تصمیم بگیرید و انتخاب کنید… من سعی می کنم اطمینان حاصل کنم که همه می توانند ماشین مورد نیاز خود را بخرند. اگر این کار را انجام دهیم هیچکس به دنبال خودروهای دست دوم نخواهد بود زیرا مشکل خودروهای دست دوم گران بودن و نیاز به تعویض قطعات است.

کمتر کسی تصور می‌کرد که انتشار این آیین‌نامه، که تدوین آن حدود پنج ماه به طول انجامید، روندی کند و بدون پایان باشد. در اسلوموشن که تا کنون سه ماه طول کشیده و معلوم نیست وزیر صمت چقدر طول می کشد تا کندوها را بگیرد. شاید یکی از موهبت های دولت این باشد که این آیین نامه را به مردم ابلاغ کند.

ایسنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36971

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.