• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
6

رنج بودن بازار دلار تا چه زمانی ادامه دارد؟

  • کد خبر : 40680
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
رنج بودن بازار دلار تا چه زمانی ادامه دارد؟

نیم سکه به کمترین قیمت خود در 1403 رسید. حباب درهم در برابر تتر منفی شد. تزریق پول بانک مرکزی به بازار آزاد مورد توجه معامله گران قرار گرفت. اما رنج بازار دلار تا کی ادامه خواهد داشت؟

اخبار اقتصادی، بحث انتخابات در بازار داغ شده است. معامله گران امروز گفتند که بازار منتظر است ببیند پیروز میدان به چه سمت و سوی سیاسی می رود. بنابراین بسته به جو و فضا جهت نوسان تغییر می کند. به گفته برخی از آنها، با تشدید مواضع کاندیداها، حرکت بازار شدت بیشتری گرفت.

قیمت دلار و طلا با کاهش جزئی روز سه شنبه در روز چهارشنبه بهبود یافت، اما بازار ارز در برابر هر دو بازار حرکت کرد. قیمت دلار تهران طی سه روز به 58 هزار تومان کاهش یافته است; نه شانسی برای ورود به کانال 59 هزار تومانی دارد و نه می تواند خط حمایت 58 هزار و 700 تومانی را از دست بدهد. دلار تهران روز چهارشنبه با 100 تومان افزایش به 58 هزار و 800 تومان رسید. قیمت دلار برای 37 روز بین 58 تا 59 هزار تومان در نوسان است.

قیمت دلار به این صورت بود که برخی کانال ها روز شنبه به تحلیل نرخ هرات و کابل پرداختند و قیمت آن با دلار تهران در روز چهارشنبه برابری کرد. البته در بازار تهران قیمت دلار فردا شنبه از 59 هزار تومان عبور می کند.

قیمت طلای آب شده با افزایش 50 هزار تومانی به نصف کانال 14 میلیون در هر مثقال رسید. حباب طلای آب شده مانند روز گذشته رشد کرد و به 1.6 درصد رسید. روز چهارشنبه وضعیت بلوکی در بازار طلا افزایش یافت. به گفته تحلیلگران، این وضعیت مسدود کننده باعث شده است که فروشنده سود کند و فروش خالی در بازار افزایش یابد. از نظر آنها این انسداد باعث خروج خریدار از بازار می شود.

قیمت ارز با کاهش 50 هزار تومانی به 39 میلیون و 750 هزار تومان رسید. با افزایش 100 تومانی هر دلار و افزایش قیمت اونس طلای جهانی نسبت به روز گذشته، حباب پول کاهش یافت و به 19 درصد رسید که کمترین میزان از ابتدای خرداد ماه به شمار می رود. قیمت نیم سکه نیز با 100 هزار تومان کاهش به 22 میلیون و 400 هزار تومان رسید که کمترین قیمت نیم سکه در سال 1403 است.

قیمت تتر در روز چهارشنبه از 59 هزار تومان تا 300 تومان بود. قیمت تتر دو روز است که بالاتر از قیمت تخمینی دلار بوده که جالب است. در بازار فردوسی نیز شاهد تحرکاتی در تتر بودیم. روز چهارشنبه تبدیل دلار به تتر در بازار ارز تهران قوی بود.

روز چهارشنبه دو گزارش تزریق دریافت کردیم. اولین خبر حاکی از آن بود که بازارساز قصد دارد برای رسیدن به هدف 57 هزار تومانی تتر زیادی تزریق کند. این گزارش توقف اول دلار در کانال را 57 هزار تومان عنوان می کند.

گزارش دوم توئیتی بود مبنی بر اینکه دسترسی بازارسازان به درهم افزایش یافته و بانک مرکزی قصد دارد با مداخله جدید نرخ دلار را یکی دو پله کاهش دهد. به گفته این کاربر دلیل آن دور شدن دلار از سطح مقاومتی کانال 59 هزار تومانی است.

معامله گران این گزارش ها را خبری می دانند به این معنا که هر روز چنین اخباری در بازار وجود دارد. زیرا بیش از سه هفته است که خبر تزریق قوی در بازار دریافت شده است.

بازار تا کی آسیب خواهد دید؟

از نگاه تحلیلگران، این کسالت بازار در ابتدای هفته دوم تیرماه پایان خواهد یافت. آنها معتقدند که از هفته دوم جولای، هم انتخابات ریاست جمهوری ایران و هم اولین مناظره انتخاباتی آمریکا بین بایدن و ترامپ مشخص می شود. از نظر وی، بازار ارز و ارز حداقل تا هشت روز آینده نوسانات قابل توجهی نخواهد داشت. البته گروهی به حباب درهم منفی نسبت به تتر و روند صعودی حباب در حال ذوب طلا نیز اشاره می کنند و معتقدند ممکن است بازار قبل از انتخابات چرخشی کوچکی به خود بگیرد.

از نظر فنی حمایت 14 میلیون و 380 هزار تومانی طلای مذاب حائز اهمیت است و از بالا مقاومت اولیه بازار 14 میلیون و 580 هزار تومان خواهد بود. مقاومت قابل توجه طلای مذاب در حدود 14 میلیون و 700 هزار تومان است.

توصیه های بازار معامله گران انتظار دارند بیشترین تزریق پول از سوی بانک مرکزی به بازار آزاد انجام شود. بانک مرکزی در هفته جاری با تزریق 19 رشته پول از طریق قراردادهای بازخرید، بیشترین تزریق پول را در عملیات بازار آزاد در سال جاری انجام داده است.

از دید تحلیلگران بلندمدت رپو، دست بانک ها را باز می کند تا راحت تر بتوانند اوراق قرضه بخرند، تسهیلات اعطا کنند یا وام بین بانکی را بازپرداخت کنند. این رپو 85 روزه از خود تزریق پول، خبر مهمتری برای بازارهای مالی است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40680

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.