• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

دولت به دلیل کمبود ارز نتوانست اتوبوس وارد کند

  • کد خبر : 33536
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
دولت به دلیل کمبود ارز نتوانست اتوبوس وارد کند

اخبار اقتصادی به نقل از تسنیم، اواخر ماه گذشته شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست نمایشگاه حمل و نقل با اشاره به هوشمندسازی سیستم های حمل و نقل گفت: بررسی ها نشان می دهد که باید از سیستم های هوشمند به ویژه در منطقه ترانزیتی.» بنابراین یکی از توافقات گمرک کشورها حذف اسناد کاغذی و سپس پذیرش اسناد حمل و نقل در سامانه کشورهاست، به همین دلیل توافق بین کشورها ضروری است.

و افزود: این کار را مسیر سبز می نامند تا تنها ترمینال محل عبور و توقف نباشد. اگرچه توافق کشورها برای پذیرش اسناد یکدیگر زمان بر است، اما در ایران این کار با عنوان پروژه راه ایران تاسیس شده است و اولین قدم برای گمرک است که باید با همکاری شرایط بار را تسهیل کند. با سازمان های مختلف و ستاد ترانزیت نیز می تواند سرعت کار را افزایش دهد.

وی با یادآوری اینکه در توسعه و نوسازی ناوگان نیازمند تحول هستیم، ادامه داد: کمیته ای در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و برنامه زمان بندی روزهای 1402 و 1403 تعیین شده است که در این برنامه ریزی مفاد منابع لازم از دو بخش داخلی و خارجی تامین شده است. اگرچه ابتدا به سراغ تولید داخلی می‌رویم، اما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا تولید داخلی تکمیل شود، بلکه باید آن را در کنار آن وارد کنیم.

قائم مقام وزیر حمل و نقل و توسعه کلان شهرها. وی قیمت روز اتوبوس را 17 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی باید مدل اقتصادی داشته باشد و سرمایه خود را برگرداند تا بتواند ثبت سفارش کند، این مدل اقتصادی باید با همکاری وزارتخانه های مختلف انجام شود. ما باید سرمایه گذاران بخش خصوصی را به صنعت حمل و نقل جذب کنیم و برای انجام این کار باید اطمینان حاصل کنیم که پولی که در این زمینه سرمایه گذاری می کنند برای آنها سودآور است.

افندی زاده در خصوص اینکه امسال چه تعداد اتوبوس وارد کشور شده است، گفت: در قانون بودجه سال 1402 واردات 5000 دستگاه اتوبوس پیش بینی شده است که 33 دستگاه آن تاکنون وارد کشور شده است و با همکاری سایر دستگاه ها به دنبال بهبود شرایط هستیم. برای تسهیل سازمان راهداری در حال تدوین قانون است و بانک ها نیز باید در صنعت حمل و نقل ورود کنند، مبدا ارز را مشخص کنند و فرآیندها را تسهیل کنند، چرا که باید ناوگان را توسعه و نوسازی کنیم تا بتوانیم خدماتی در خور مردم ایرانی ارائه کنیم. مردم.

به گزارش تسنیم، اگرچه کمی بیش از نیم درصد از برنامه قانونی واردات اتوبوس خاطرنشان شد: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی سرمایه‌گذاری لازم را در توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بخش مسافری انجام ندهند، ممکن است عواقبی داشته باشد که استفاده از بخش خصوصی را افزایش دهد. خودروها باعث افزایش تصادفات و مرگ و میر در جاده ها می شوند، فشار مضاعف بر ضعیف ترین قشر جامعه به دلیل عدم دسترسی به بلیط اتوبوس و سایر وسایل نقلیه مسافربری، افزایش مصرف سوخت و اثرات زیست محیطی آن تنها بخشی از این اثرات نامطلوب است.

وی با اشاره به قابلیت های قانونی این موضوع افزود: آیین نامه اجرایی بند (ث) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور در مورد واردات خودرو (اتوبوس) با عمر طولانی کمتر از پنج سال تصویب و ابلاغ شده است، اما برای استفاده از فرصت قانونی فراهم شده، لازم است برخی از حمایت‌های مالی و تسهیلات فرآیندی در این آیین‌نامه گنجانده شود و فرآیند واردات نیز توسط وزارت امنیت تسهیل شود. بانک مرکزی، سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست و سازمان گمرک.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری در روزی که معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل نزدیک به نیمی از برنامه واردات اتوبوس خبر داد، اظهار داشت: در حال حاضر 15 هزار و 290 اتوبوس در کشور دارای کارت هوشمند هستند و میانگین سنی این ناوگان 14.63 سال است. حدود 50 درصد از این اتوبوس ها به دلیل قدمت و شرایطی که دارند، مسافت های طولانی را طی می کنند.

حمیدرضا شهرکی با بیان اینکه اکثر ناوگان اتوبوسرانی کشور مسیرهای کوتاه و درون استانی را پوشش می دهند و با توجه به برنامه ریزی برای خدمات رسانی به مردم در نوروز سال آینده، گفت: واقعیت این است که تقاضا برای استفاده از ناوگان اتوبوسرانی زیاد است و شامل ایاب می شود. و ذهاب، سفرهای گردشگری، اردوهای دانش آموزی، راهیان نور و… بر این اساس باید فرآیندهای مربوط به تولید داخلی و واردات را تسهیل کنیم. ما باید از سرمایه گذاران حمایت مالی کنیم تا شرایط حضور آنها در بخش حمل و نقل مسافربری اتوبوسی فراهم شود.

وی همچنین با اعلام اینکه 427 هزار و 774 کامیون در کشور داریم که میانگین سنی آنها حدود 19 سال است، گفت: در 2 سال گذشته 20 هزار و 232 کامیون وارد کشور شده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33536

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.