• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

دلار محرک این تجمعات بود

  • کد خبر : 33888
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
دلار محرک این تجمعات بود

افزایش ناگهانی نرخ دلار در بازار آزاد تا کانال 51 هزار تومانی بازارهای مختلف کشور را طی روزهای پایانی هفته سوم دی ماه تحریک کرد. رینگ های بلند فولادی نیز تحت تاثیر این رونق دلار قرار نگرفت و باعث افزایش حجم فروش میلگرد در این بازار شد.

اخبار اقتصادی، در هفته سوم دی ماه منتهی به جمعه بیست و دوم این ماه، بالغ بر 295 هزار تن پروفیل بلند فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی در رینگ صنعتی ایران عرضه شد. بورس کالای ایران. . برای این میزان محصول 109 هزار و 918 تن تقاضا از سوی مشتریان ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 65 هزار و 905 تن محصول از این بازار شد. به این ترتیب در سومین هفته از زمستان امسال بالغ بر 22 درصد از حجم عرضه محصولات طویل فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد. این رقم قابل توجه نبوده اما نسبت به حجم فروش هفتگی قبلی رشد داشته است. بازگشت نرخ ارز به کانال قیمت 51 هزار تومان در روز چهارشنبه 29 آذرماه با تقویت انتظارات تورمی دلیل افزایش حجم معاملات هفتگی بود.

رونق نسبی در بخش حلقه.

بررسی داده های حلقه فیزیکی بورس کالای ایران حکایت از عرضه ۲۷۱.۹۳ تن شمش فولادی در هفته سوم دی ماه در این بازار دارد. میلگردهای تقویت کننده اکثریت حجم تولید و مصرف پروفیل های فولادی بلند را نشان می دهد. روز چهارشنبه 29 دی ماه شمش فولاد با قیمت پایه 19 هزار تا 21 هزار و 457 تومان به رینگ صنعتی بورس کالای ایران ارسال شد. برای این محصول 89 هزار و 959 تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 53 هزار و 361 تن میله در این بازار شد. اگرچه در آن روز تنها 19.6 درصد از عرضه میلگرد در بازار به فروش رسید، اما این رقم در مقایسه با حجم تولید این محصول در کشور ناچیز است. طی دو سال گذشته، صنعت فولاد بخش بلند با رکود شدید در بخش ساخت و ساز مبارزه کرده است. علت این وضعیت نیز شروع فصل سرما و کاهش بیشتر فعالیت های عمرانی و کاهش حجم فروش میلگرد در رینگ فیزیکی بورس کالا بوده است. در چنین شرایطی ایجاد افزایش در بازار آزاد ارز از ساعات آغازین بازارها در روز چهارشنبه 29 دی و صعود موفقیت آمیز دلار به کانال قیمتی 51 هزار تومانی منجر به تحریک تقاضای سرمایه شد. . در رینگ مقاطع بلند فولادی به نحوی که بر حجم فروش میلگرد در رینگ تاثیرگذار باشد صنعت بورس کالا اضافه شد.

میلگرد بازار آزاد ارزانتر از محصول بورس است

هر کیلوگرم شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران با میانگین قیمت 21 هزار و 334 تومان معامله شد. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون بورس، قیمت فروش این میله به 23 هزار و 300 تومان می رسد. و این در حالی است که در همان روز هر کیلوگرم میله در بازار آزاد تهران با قیمت 23 هزار تومان به فروش می رسید. به این ترتیب خرید در بازار آزاد ارزان تر از رینگ بورس کالا بود. اما هجوم تقاضای سرمایه به این بازار باعث شد تا حلقه فیزیکی بورس کالا رونق نسبی را تجربه کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33888

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.