• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

خطرات تورم پشت تنش های خاورمیانه / هشدار بانک جهانی نسبت به نرخ بهره!

  • کد خبر : 39019
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
خطرات تورم پشت تنش های خاورمیانه / هشدار بانک جهانی نسبت به نرخ بهره!

اکوایران: بانک جهانی اعلام کرد که قیمت جهانی کالاها پس از کاهش شدید تثبیت شده است که می تواند کاهش سریع نرخ بهره را برای بانک های مرکزی دشوار کند. تنش های ژئوپلیتیک کنونی و احتمال تنش در خاورمیانه ممکن است تورم جهانی را افزایش دهد. همچنین قیمت طلا و فلزات لازم برای انتقال انرژی پاک را افزایش خواهد داد.

اخبار اقتصادی، بر اساس آخرین گزارش چشم انداز بازار کالاهای اساسی بانک جهانی، قیمت جهانی کالاها پس از کاهش شدید که نقش تعیین کننده ای در کاهش تورم کل در سال گذشته داشت؛ آنها قبلا ثابت شده اند. این امر می تواند کاهش سریع نرخ بهره را برای بانک های مرکزی دشوار کند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که شیوع گسترده تنش در خاورمیانه می تواند کاهش تورم را که در دو سال گذشته رخ داده است، متوقف کند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، از اواسط سال 2022 تا اواسط سال 2023، قیمت جهانی کالاها نزدیک به 40 درصد کاهش یافت. این به کاهش تقریباً 2 درصدی تورم جهانی بین سال‌های 2022 تا 2023 کمک کرد. اما از اواسط سال 2023، شاخص قیمت کالاهای بانک جهانی تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. با فرض عدم تنش‌های ژئوپلیتیک بیشتر، پیش‌بینی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی کالاها در سال 2024 سه درصد و در سال 2025 چهار درصد کاهش خواهد یافت. قیمت کالاها را حدود 38 درصد بالاتر از میانگین پنج ساله قبل از همه گیری کووید-19 نگه دارید.

تورم جهانی شکست ناپذیر می ماند!

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد و معاون ارشد بانک جهانی گفت: «یک نیروی کلیدی برای کاهش تورم – کاهش قیمت کالاها – به دیوار برخورد کرده است. این بدان معناست که نرخ بهره ممکن است در سال جاری و سال آینده بالاتر از حد انتظار باقی بماند. جهان در زمان آسیب پذیری قرار دارد؛ یک شوک انرژی بزرگ می تواند بسیاری از پیشرفت های اخیر در کاهش تورم را خنثی کند.

هشدار گلدمن ساکس! / کمبود جدی مس در انتظار بازارهاست!

تنش های ژئوپلیتیکی مداوم در دو سال گذشته قیمت نفت و بسیاری از کالاهای حیاتی دیگر را حتی در بحبوحه کاهش رشد جهانی بالا نگه داشته است. به عنوان مثال، قیمت نفت خام برنت در این ماه به 91 دلار در هر بشکه افزایش یافت که تقریباً 34 دلار در هر بشکه بیشتر از میانگین 2019-2015 بود. پیش بینی های بانک جهانی نشان می دهد که قیمت نفت برنت در سال 2024 به طور متوسط ​​84 دلار در هر بشکه و در سال 2025 به 79 دلار در هر بشکه خواهد رسید. تا زمانی که اختلالات مربوط به ولتاژهای تغذیه وجود نداشته باشد. اما اگر تنش ها در خاورمیانه افزایش یابد، اختلال در عرضه نفت می تواند تورم جهانی را افزایش دهد. یک اختلال متوسط ​​در عرضه ناشی از تنش ها می تواند میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری را به 92 دلار در هر بشکه برساند. شوک شدیدتر می تواند قیمت نفت را به بالای 100 دلار در هر بشکه برساند و تورم جهانی را در سال 2024 تقریباً 1 درصد افزایش دهد.

شکاف قابل توجهی بین رشد جهانی و قیمت کالاها در حال ظهور است. با وجود رشد نسبتا ضعیف جهانی، قیمت کالاها در سال‌های 2024-2025 احتمالاً بالاتر از پنج سال قبل از همه‌گیری کووید-19 خواهد بود. ایهان کوسه، معاون اقتصاددان بانک جهانی و مدیر گروه چشم انداز گفت: «یکی از عوامل مهم پشت این تفاوت تنش های ژئوپلیتیک فعلی است که فشار صعودی بر قیمت کالاها وارد می کند و خطر حرکت شدید قیمت ها را افزایش می دهد. بانک های مرکزی باید نسبت به پیامدهای تورمی قیمت کالاها در بحبوحه تنش های ژئوپلیتیک فعلی هوشیار باشند.

چشم انداز نفت، طلا و گاز؛ نگاهی به تحلیل بانک جهانی

انتظار می‌رود میانگین قیمت طلا (که یک انتخاب محبوب در میان سرمایه‌گذاران “بهشت امن” است) در سال 2024 به بالاترین حد خود برسد و سپس در سال 2025 اندکی کاهش یابد. طلا جایگاه ویژه‌ای در بین دارایی‌ها دارد و اغلب افزایش قیمت آن در زمان عدم اطمینان ژئوپلیتیک و سیاسی، از جمله درگیری ها. انتظار می رود تقاضای قوی از سوی چندین بانک مرکزی کشورهای در حال توسعه، همراه با افزایش چالش های ژئوپلیتیکی، قیمت طلا را تا سال 2024 افزایش دهد.

افزایش تنش ها در خاورمیانه ممکن است قیمت گاز طبیعی، کود و مواد غذایی را نیز افزایش دهد. منطقه خاورمیانه یک تامین کننده حیاتی گاز است (20 درصد تجارت جهانی گاز طبیعی مایع (LNG) از تنگه هرمز می گذرد). با این حال، پیش‌بینی پایه بانک جهانی این است که قیمت کل مواد غذایی اندکی کاهش خواهد یافت (6 درصد در سال 2024 و 4 درصد در سال 2025). علاوه بر این، انتظار می رود قیمت کود در سال 2024 22 درصد و در سال 2025 6 درصد کاهش یابد.

کشف 156 میلیون دلار بی نظمی در فروش سهام وام داده شده توسط بانک های جهانی در کره جنوبی

سرمایه گذاری در فناوری های سبز قیمت ها را افزایش می دهد!

سرمایه‌گذاری‌های شتاب‌زده در فناوری‌های سبز قیمت‌های فلزات کلیدی را که برای گذار جهانی به انرژی پاک حیاتی هستند، افزایش داده است. قیمت مس – ضروری برای زیرساخت های شبکه برق و وسایل نقلیه الکتریکی – در این ماه به بالاترین حد خود در دو سال گذشته رسید.

انتظار می رود قیمت مس در سال 2024 به میزان 5 درصد افزایش یابد و در سال 2025 ثابت بماند. انتظار می رود قیمت آلومینیوم نیز افزایش یابد، به ویژه به دلیل تولید خودروهای الکتریکی، پنل های خورشیدی و سایر زیرساخت های انرژی تجدیدپذیر. 2 درصد در سال 2024 و 4 درصد در سال 2025.

سیگنال مالیاتی به صندوق های طلا

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39019

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.