• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
5

حفظ سیمان در برابر انتظارات تورمی/ جهش 59 درصدی ارزش معاملات در دوره سالانه

  • کد خبر : 36573
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
حفظ سیمان در برابر انتظارات تورمی/ جهش 59 درصدی ارزش معاملات در دوره سالانه

سیمان عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از شور و نشاط حاکم بر سایر معاملات کالایی عقب ماند. برتری تقاضا بر عرضه و ناکارآمدی صادرات این محصول به دلیل ویژگی های ذاتی آن باعث شد که معاملات سیمان در آرامش کامل انجام شود. البته افزایش نرخ پایه این محصول طی سال جاری و در واقع منطقی شدن آن نیز عاملی برای رشد تولید و عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا بود که به حفظ آرامش بورس کالا کمک کرد. سیمان آخرین روزهای امسال زنگ می زند

اخبار اقتصادی، طی هفته سوم اسفند ماه سال جاری که روز جمعه هجدهم ماه جاری به پایان رسید، در مجموع یک میلیون و 203 هزار تن سیمان از رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد.

قرارداد سیمانی 78 درصد

بررسی داده های رینگ صنعتی بورس کالای ایران حاکی از عرضه یک میلیون و 530 هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته منتهی به جمعه 27 اسفند است. برای این میزان محصول یک میلیون و 577 هزار تن تقاضا از سوی مشتریان ثبت شد که در نهایت منجر به فروش یک میلیون و 203 هزار تن سیمان از رینگ فیزیکی بورس کالا شد. بدین ترتیب در این مدت 78 درصد سیمان عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد.

در شرایطی که افزایش انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز به کانال قیمتی 60 هزار تومانی در هفته گذشته باعث شد اکثر حلقه های کالایی با رقابت قیمتی هیجانی مواجه شوند اما معاملات رینگ سیمانی آرام بود. تناسب عرضه و تقاضا در معاملات سیمان کشور و کاهش فعالیت ساختمانی در حوزه املاک کشور باعث شد تا رینگ سیمانی بر خلاف سایر بازارها آرام بماند.

سیمان در عین حال محصول سنگینی است و همین ویژگی باعث گرانی صادرات آن می شود. بنابراین افزایش نرخ ارز میل به خرید سیمان و صادرات آن را افزایش نمی دهد. به این ترتیب سیمان رینگ تنها با برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا، بر خلاف سایر بازارهای کالایی آرام ماند.

عرضه نسبت به سال قبل 14 درصد رشد داشته است

از ابتدای سال جاری تا هفته منتهی به جمعه 20 اسفندماه، در مجموع 60 میلیون و 205 هزار تن سیمان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد. این رقم تقریباً 14.2 درصد بیشتر از فروش این محصول در مدت مشابه سال 1401 بوده است که افزایش حجم عرضه ها موجب رشد حجم معاملات رینگ سیمانی کشور شد.

همچنین ارزش معاملات سیمان رینگ از ابتدای سال جاری تا هفته منتهی به جمعه یازدهم ماه جاری از مرز 552 میلیارد ریال گذشت که نسبت به ارزش معاملات این بازار در مدت مشابه 60 درصد افزایش داشت. . دوره سال گذشته افزایش قیمت پایه سیمان عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از یک سو موجب افزایش ارزش معاملات در این بازار و از سوی دیگر تمایل شرکت های سیمانی به تولید را افزایش داد. محصولات بیشتر به این ترتیب اصلاح قیمت پایه سیمان باعث شد این قسمت از تولیدکنندگان در سال جاری وضعیت بهتری داشته باشند و این مشکل در بهبود تولید و عرضه این محصول در رینگ فیزیکی نمایان شد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36573

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.