• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

ثبات قیمت در صنعت پتروشیمی

  • کد خبر : 31065
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
ثبات قیمت در صنعت پتروشیمی

نوسان محدود قیمت نفتا در بازار جهانی بر قیمت پایه محصولات پتروشیمی در رینگ داخلی نیز تاثیر گذاشت و قیمت پایه محصولات این بازار با نسبتا محدودی روانه بازار فیزیکی بورس کالا شد. در دوره هفتگی

اخبار اقتصادی، قیمت پایه محصولات پتروشیمی عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته اول آذرماه از دوشنبه 15 آذر ماه جاری تا یکشنبه 21 آذرماه با قیمتی نسبتاً اعلام شد. محدود. نوسان. در حالی که نرخ ارز تغییر محدودی برای تعیین قیمت های پایه داشت، قیمت جهانی پلیمرها و مواد شیمیایی نیز طی هفته گذشته تغییر محدودی داشت و به این ترتیب در نهایت دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، نرخ مبادله ای محصولات را اعلام کرد. این زیر گروه با تغییر تدریجی محدود و کاهش را اعلام کرد.

نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه اکثر محصولات زیر گروه پلیمرها و مواد شیمیایی برابر با نرخ ارز در بازار ارز است. با این حال قیمت پایه پلی استایرن و پلی اتیلن ترفتالات همچنان بر مبنای دلار 28 هزار و 500 تومان تعیین می شود.

نرخ ارز 0.5 درصد گران شد

دفتر توسعه صنایع تکمیلی قیمت پایه 25 محصول را برای فروش در هفته آینده از دوشنبه 15 تا یکشنبه 21 آذرماه اعلام کرد، مشروط بر اینکه نرخ ارز در هنگام تعیین قیمت پایه 17 کالا بر اساس نرخ ارز. حواله ارزی در بازار مبادلات ارزی معادل 37. 1929 تومان در نظر گرفته شد و قیمت پایه 8 گروه کالا به دلار 28500 تومان بود. به این ترتیب پس از حدود ۲ ماه نوسانات نرخ ارز پتروشیمی در کانال قیمتی ۳۷ هزار تومانی، این نرخ ارز برای صعود به کانال قیمتی بالاتر صعود کرده است.

نرخ حواله ارزی در بازار مبادلات ارزی 186 تومان معادل 0.5 درصد افزایش یافت و به این ترتیب قیمت های پیشنهادی پایه در هفته جاری با توجه به نوسانات نرخ ارز با سیگنال مثبت 0.5 درصدی مواجه شد. در این شرایط قیمت اکثر محصولات پلیمری در بازار جهانی تغییر محدودی داشت و همین امر باعث شد تا نوسان قیمت پایه محدود شود.

از 17 محصول پلیمری که نرخ پایه آنها بر اساس نرخ ارز در بازار ارز تعیین می شود، بیشترین رشد قیمت مربوط به پی وی سی بوده که قیمت این محصول در دوره هفتگی 1.4 درصد افزایش داشته است. پلی پروپیلن نساجی نیز در این هفته 1.2 درصد کاهش را به ثبت رساند که بیشترین درصد کاهش قیمت پایه بود. به این ترتیب می توان تشخیص داد که در هفته گذشته قیمت های پایه دارای نوسانات محدودی بوده است. کاهش نوسانات قیمت پایه به صنایع مکمل کمک می کند تا خرید خود را برنامه ریزی کنند.

فراریت مواد شیمیایی از پلیمرها پیشی گرفته است.

قیمت پایه مواد شیمیایی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا برای هفته آینده نیز با ترکیب کاهش و افزایش اعلام شد؛ نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه تمامی محصولات این گروه بر اساس نرخ حواله ارزی در بازار مبادلات ارزی معادل 37 هزار و 929 تومان است که نسبت به هفته قبل 0.5 درصد رشد داشته است.

از 20 کالای اعلام شده، قیمت پایه 7 محصول همگام با رشد نرخ ارز 0.5 درصد افزایش یافت، قیمت پایه 5 گروه کالایی رشد بالاتر از نرخ ارز را به ثبت رساند و قیمت پایه دی اتیلن گلیکول نیز تقریبا اعلام شد. بدون تغییر این در حالی بود که نرخ پایه 7 محصول با کاهش اعلام شد. بیشترین افت قیمت پایه مربوط به منوی اتیلن گلیکول بوده که قیمت پایه آن در دوره هفتگی 4.6 درصد کاهش داشته است.

سیگنال جهانی محدود

نفتا به عنوان محصولی که قیمت بخش زیادی از محصولات پتروشیمی با آن در نوسان است، طی هفته منتهی به جمعه 3 آبان ماه در بازار جهانی رشد 0.35 درصدی را به ثبت رساند و به 628 دلار و 55 سنت در هر تن رسید. تغییر نرخ سقف نفتا در دوره هفتگی در اکثر گروه‌های کالایی رینگ پتروشیمی در بازارهای جهانی نیز رخ می‌داد و همین امر باعث شد تا قیمت‌های پایه در رینگ داخلی نوسانات محدودی را ثبت کنند. نوسان محدود قیمت پایه نقطه مثبتی برای صنایع تکمیلی محسوب می شود و امکان برنامه ریزی تولید را افزایش می دهد. پی وی سی با رشد 1.4 درصدی بالاترین نرخ رشد قیمت پایه را داشت. این در حالی است که پلی پروپیلن نساجی با افت 1.2 درصدی بیشترین افت قیمت پایه را در دوره هفتگی به ثبت رساند.

اوپک در جدیدترین گزارش خود رشد تقاضای جهانی نفت در سال آینده را 2.46 میلیون بشکه در روز اعلام کرد. این گزارش واردات پایدار نفت خام چین برای بهره برداری از پالایشگاه های این کشور را نشان می دهد که از رشد قیمت نفت و فرآورده های آن در میان مدت حمایت می کند، اما کاهش دمای هوا در زمستان امسال باعث می شود. سیگنال منفی برای قیمت نفت و بنزین به این ترتیب نمی توان در میان مدت انتظار رشد چشمگیری از نفتا در بازار جهانی داشت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31065

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.