• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
1

تورم پیشران در آخرین ایستگاه 1402

  • کد خبر : 38275
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲

اکوایران: بر اساس گزارش مرکز آمار، در اسفند ماه 1402 هزینه تولید محصولات صنعتی نسبت به بهمن ماه 1.7 درصد افزایش یافت. در میان بخش‌های این گروه، بیشترین تورم تولید ماهانه مربوط به «تجهیزات برق» بوده است.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود در اسفند ماه 1402، آمار تورم تولیدکننده گروه صنعت را منتشر کرد که بر اساس ارقام این گزارش، تورم ماهانه تولیدکننده گروه صنعت در اسفند ماه سال 1402 نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. فوریه. نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز افزایش یافته و از 24 درصد عبور کرده است. در عین حال تورم تولید سالانه گروه صنعت نسبت به بهمن ماه کاهش یافته است.

بر اساس طبقه بندی مرکز آمار، گروه صنعتی دارای 23 قطعه می باشد. در بین این بخش‌ها، بیشترین تورم تولید ماهانه مربوط به بخش «ساخت تجهیزات الکتریکی» بوده است. در رتبه دوم نیز «ساخت فلزات اساسی» قرار دارد. از سوی دیگر، کمترین تورم تولید ماهانه در بین این بخش ها در بخش «تولید کاغذ و فرآورده های کاغذی» به ثبت رسیده است. هزینه تولید «تنباکو» نیز نسبت به بهمن ماه تغییری نکرده است.

مروری بر هزینه های تولید این صنعت در مارس 1402.

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که تورم تولید کننده ماهانه گروه صنعت در اسفند ماه امسال از 1.3 درصد در بهمن 1402 به 1.7 درصد رسیده است. نسبت به بهمن ماه 1.7 درصد افزایش داشته است. بنابراین تورم تولیدکننده را می‌توان به‌عنوان شاخصی از رشد هزینه‌های تولید دانست و فرض کرد که هزینه‌های تولید محصولات صنعتی در آخرین ماه سال گذشته نسبت به بهمن ماه افزایش یافته است. همین مقایسه را می توان با سال قبل انجام داد.

در تورم تولید نقطه به نقطه، تغییرات قیمت تمام شده تولید در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل بررسی می شود. این شاخص از 22.6 درصد در بهمن ماه به 24.6 درصد در اسفند افزایش یافته است. افزایش این رقم نشان می دهد که نه تنها بهای تمام شده تولید محصولات صنعتی در اسفند 1402 نسبت به اسفند 1401 افزایش یافته است، بلکه سرعت این افزایش قیمت نیز افزایش یافته است.

از سوی دیگر، تورم تولید سالانه بررسی شده در 12 ماهه منتهی به اسفند 1402 کاهش یافت و از 30.4 درصد به 29.9 درصد رسید. البته این به معنای کاهش هزینه های تولید در طول یک سال نیست، بلکه نشان می دهد که هزینه های تولید افزایش یافته است، اما این افزایش با سرعت کمتری اتفاق افتاده است.

030203

رشد هزینه تولید تجهیزات الکتریکی قبل از بهار 1403.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، از میان 23 بخش گروه صنعتی، بیشترین تورم ماهانه تولیدی مربوط به بخش «تولید تجهیزات الکتریکی» با 4.7 درصد بوده است. این میزان در بهمن ماه 1.9 درصد بوده است که می توان گفت قبل از فرا رسیدن بهار و در پایان فصل زمستان هزینه تولید این محصولات برقی افزایش یافته است. با توجه به اینکه این افزایش در کارخانه و قبل از رسیدن به بازار مصرف صورت گرفته است، می توان انتظار داشت که قیمت محصولات برقی در بازار در فروردین ماه افزایش یابد. البته با پایان فروردین 1403 و انتشار آمار تورم مصرف کننده در این ماه نمی توان در این باره نظر قطعی داد و باید منتظر آمار رسمی بود.

در رتبه دوم تولید «فلزات اساسی» قرار دارد که تورم ماهانه آن به 3.7 درصد رسید. این نرخ در ماه فوریه 3.5 درصد بود. تورم ماهانه تولید «نوشیدنی» نیز با نرخ 3.2 درصد در رتبه سوم قرار گرفت.

در سوی دیگر این طیف، محصولات دخانی قرار دارند که قیمت تمام شده تولید آن در اسفندماه نسبت به بهمن ماه تغییری نکرده است. تورم ماهانه تولید «کاغذ و فرآورده های کاغذی»، «داروهای شیمیایی و گیاهی» و «وسایل نقلیه موتوری» نیز کمتر از یک درصد بوده است.

030203

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38275

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.