• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

تورم تولیدکنندگان صنعتی به کمترین میزان خود در یک سال گذشته رسید

  • کد خبر : 35059
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
تورم تولیدکنندگان صنعتی به کمترین میزان خود در یک سال گذشته رسید

اکوایران: جدیدترین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم تولیدکننده فصلی در بخش صنعت در پاییز 1402 نسبت به تابستان کاهش یافته است. نرخ نقدی این شاخص نیز کاهش یافته اما نرخ تورم سالانه تولیدات این بخش نسبت به تابستان افزایش یافته است.

اخبار اقتصادی، تورم تولیدکننده یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی است که تغییرات قیمت تمام شده تولید محصولات صنعتی را در مبدا تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف نشان می دهد. آخرین اطلاعات مرکز آمار حاکی از آن است که تورم فصلی بخش صنعت در پاییز 1402 نسبت به تابستان کاهش یافته و به کمترین میزان خود از پاییز سال گذشته رسیده است.

تورم نقطه‌به‌نقطه این شاخص در بخش صنعت نیز نسبت به تابستان با کاهش مواجه شد، اما نرخ تورم سالانه تولیدکننده این بخش نسبت به تابستان در سطح بالاتری قرار دارد.

تورم تولیدکنندگان صنعتی در اواخر پاییز کاهش می یابد

تورم تولیدکننده شاخصی است که تغییرات قیمت محصولات صنعتی را قبل از رسیدن به بازار مصرف منعکس می کند. نرخ فصلی این شاخص نشان می دهد که این قیمت ها در هر فصل نسبت به فصل قبل چند درصد تغییر کرده است. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تورم فصلی تولیدکننده در بخش صنعت در پاییز امسال به 2.3 درصد رسید.

این بدان معناست که قیمت محصولات صنعتی پشت درب کارخانه نسبت به تابستان 2.3 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که این رقم در فصل تابستان 7.1 درصد بوده است. تورم تولید فصلی بخش صنعت در پاییز 1402 به کمترین حد خود از پاییز 1401 تاکنون رسیده است. از میان زیرگروه‌های بخش صنعت، «ساخت فلزات اساسی» و «تولید فرآورده‌های کک و پالایش نفت» تورم تولیدکننده فصلی منفی را تجربه کرده‌اند.

روند صعودی تورم تولید سالانه در بخش صنعت

تحقیقات نشان می دهد که قیمت تمام شده تولید و قیمت محصولات صنعتی در مبدا تولید در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در بخش صنعت 35 درصد برآورد شده است. این در حالی است که این میزان در تابستان 37.6 درصد بوده است. بر این اساس تورم تولید ویژه این بخش در پایان پاییز امسال روند کاهشی به خود گرفته است. در میان زیربخش های گروه صنعت، کمترین تورم مربوط به «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» بوده است.

از سوی دیگر نرخ سالانه این شاخص روند متفاوتی به خود گرفته و نسبت به تابستان افزایش یافته است. به‌طور دقیق‌تر، تورم سالانه تولیدکننده در پاییز امسال به 31.9 درصد رسید در حالی که در تابستان 29.2 درصد بود. در بین زیرگروه های صنعت، «تولید کک و فرآورده های پالایش نفت» کمترین تورم تولید سالانه را به ثبت رساند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35059

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.