• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
5

تورم به دهک های فقیر و ثروتمند ضربه می زند. برابری در همان نابرابری

  • کد خبر : 41542
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
تورم به دهک های فقیر و ثروتمند ضربه می زند.  برابری در همان نابرابری

اکو ایران: در دو سال گذشته بیشترین تورم به ثروتمندترین دهک و کمترین تورم نیز متعلق به فقیرترین دهک بوده است.

اخبار اقتصادی، دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه محسوب می شود، در خرداد ماه امسال نسبت به ابتدای سال 1401 تورم بیش از 120 درصدی را تجربه کرد که این نرخ تورم نرخ تورم 27 ماهه به اضافه تورم بالا در بین تمام دهک ها است. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم در این بازه زمانی را دهک های اول و دوم تجربه کرده اند، یعنی کمترین فشار به شانه های پایین ترین دهک و بیشترین فشار روی شانه های پایین ترین دهک بوده است. بالاتر. .

به طور کلی با حرکت از دهک های پایین به دهک های بالا، شاهد افزایش نرخ تورم هستیم. فاصله بالاترین تورم برآوردی تا کمترین تورم 27 ماهه اخیر برای دهک ها تقریباً 3 واحد درصد است که تقریباً ناچیز است. بر این اساس می توان گفت دهک های جامعه ایران به یک اندازه فشار تورمی را متحمل شده اند.

چه کسی فشار تورم را تحمل می کند؟

کمترین فشار تورمی این دوره بر دوش دهک اول جامعه است. این شاخص در ابتدای اسفند 1400 برابر با 113.6 بود که با 118.3 درصد افزایش به عدد 248 رسید. از سوی دیگر، بیشترین فشار تورمی بر دوش دهک دهم جامعه بوده که تورم 121.5 درصدی را تجربه کرده و شاخص قیمت در پایان بهار امسال از 113.1 تا اوایل دهه 1400 به رقم 250.6 رسیده است 3.2 واحد درصدی دهک اول و دهم به دلیل تفاوت سبد کالای هر دهک است.

سایر دهک های اجتماعی نیز تورم بیش از 120 درصدی را تجربه کرده اند، بر این اساس سطح قیمت برای همه دهک ها در دو سال گذشته بیش از 2.2 برابر شده است. به بیان ساده، تمامی دهک ها بیش از 2.2 برابر ابتدای سال 1401 برای تهیه سبد مصرفی خود در خرداد ماه سال جاری هزینه کرده اند.

هر چه به سمت دهک های بالای جامعه می رویم این عدد افزایش می یابد و برعکس هر چه به سمت دهک های پایین می رویم این عدد کاهش می یابد. البته در مجموع تفاوت تورمی که دهک ها در 2 سال گذشته تجربه کرده اند چندان زیاد نیست و حتی می توان گفت که فشار تورمی روی همه دهک ها تقریباً یکسان بوده است.

تورم دو نیمه جامعه ایران

برخی دهک ها نیز همین تورم را تجربه کرده اند. به عنوان مثال تورم دهک های نهم و هفتم 121.2 درصد بوده است.

کمترین نرخ تورم در بین 5 دهک برتر جامعه متعلق به دهک هشتم است که اواخر بهار امسال با افزایش 136.9 واحدی به شاخص قیمت 249.9 رسید و تورم 121.1 را تجربه کرد که کمترین تورم در بین 5 دهک است. از جامعه

بیشترین نرخ تورم در بین پنج دهک پایین جامعه متعلق به دهک پنجم است که با رشد 120.7 درصدی بیشترین نرخ در بین پنج دهک پایین جامعه است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41542

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.