• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

تغییرات صادرات ایران به اروپا: کدام کشورها بیشترین رشد و کمترین کاهش را داشته اند؟

  • کد خبر : 38069
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
تغییرات صادرات ایران به اروپا: کدام کشورها بیشترین رشد و کمترین کاهش را داشته اند؟

اکوایران: مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی در 12 ماهه سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل چه تغییراتی داشته است؟ اطلاعات اعلام شده از سوی گمرک نشان می دهد در این مدت روند تجارت با 11 کشور اروپایی افزایش و با 15 کشور دیگر کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی، بررسی های دقیق نشان می دهد صادرات ایران در سال 1402 نسبت به سال قبل از آن با 14 کشور کمتر از یک درصد اختلاف داشته است. این در حالی است که تنها سه کشور شاهد رشد محسوس صادرات و 9 کشور کاهش چشمگیر بوده اند.

صادرات به «اسپانیا» بیشترین کاهش را به ثبت رساند. آمار گمرک نشان می دهد که صادرات به این کشور در دوره مورد بررسی 54.6 درصد کاهش یافته است. با این شرایط این کشور در انتهای جدول مقاصد صادراتی ایران جا مانده است.

لهستان به عنوان دومین کشور انتهای جدول کاهش صادرات ایران در دوره مورد بررسی افت 23.5 درصدی را به ثبت رساند. بر اساس اطلاعات گمرک می توان گفت که «بلژیک» ​​سومین کشور انتهایی جدول صادرات ایران است، صادرات به این کشور در سال 1402 نسبت به سال 1401 افت 19.3 درصدی داشته است.

هلند اولین مقصد واردات محصولات ایرانی است

بر اساس ارزیابی انجام شده، اولین مقصد در بین کشورهای اروپایی برای واردات کالا از ایران چه بوده است؟ داده های اعلام شده نشان می دهد «هلند»، «ایتالیا» و «آلمان» سه کشوری هستند که در جدول تغییرات صادرات ایران پیشرو هستند.

بر اساس آمار گمرک می توان گفت روند صادرات ایران به هلند 6.8 درصد رشد داشته است و این رشد برای کشور ایتالیا نیز 6.1 درصد بوده است. با این حال صادرات ایران به آلمان که یکی از شرکای اصلی تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی محسوب می شود، در این مدت 2.6 درصد رشد داشته است.

روند مبادلات در ژانویه 2024

از سوی دیگر مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) مجموع مبادلات تجاری ایران و 27 عضو اتحادیه اروپا در اولین ماه سال جاری را 380 میلیون یورو اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات اعلام شده، حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است. مبادلات تجاری ایران و اروپا در ژانویه 2023 به 424 میلیون یورو اعلام شد.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در ژانویه 2024 به 69 میلیون یورو رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش داشت. کشورهای اروپایی در اولین ماه سال گذشته 80 میلیون یورو کالا از ایران وارد کردند.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز در ژانویه امسال 9 درصد کاهش یافت و به 311 میلیون یورو رسید. در اولین ماه سال 2023، کشورهای اروپایی 344 میلیون یورو کالا به ایران صادر کردند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38069

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.