به گزارش اخبار اقتصادی؛ وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر تعهد به تقویت کنترل و نظارت بر صادرات پسته ایران، به اتحادیه اروپا اطمینان داد که برنامه مدونی برای کمک به ارتقای سلامت محصول پسته اجرا خواهد شد.

محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در وبینار مذاکرات مدیریت آفلاتوکسین ها از پسته ایران بازدید و مشاهده می شود و تاکید کرد: علاوه بر اقدامات انجام شده برای کنترل این محصول، ما نیز از این محصول بازدید خواهیم کرد. تشدید تمام اقدامات مراحل پیگیری قبل از صادرات.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین تاکید می کند: فرآوری، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی کشور در واحدهایی انجام می شود که استانداردهای لازم را داشته باشند و از دستگاه های مدرن استفاده می کنند.

بر اساس آخرین آمار گمرک، صادرکنندگان ایرانی در دو ماهه نخست امسال 2 هزار و 380 تن پسته و بذر پسته به ارزش 15 میلیون و 55 هزار دلار به 24 کشور مختلف ارسال کرده اند که از نظر وزنی 251 درصد کاهش داشته است. . و از نظر ارزشی 237 درصد نسبت به ابتدای سال جاری که سال گذشته داشته است. در اولین ماه سال گذشته 7 هزار و 150 تن به ارزش بیش از 50 میلیون و 694 هزار دلار پسته و بذر پسته به کشورهای مختلف صادر شد.

بر اساس آمار اعلام شده توسط گمرکات ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری مقدونیه (یوگسلاوی)، چین، ژاپن، سنگاپور، عراق، لا. فدراسیون روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت و هند 24 مشتری ایرانی پسته هستند.