• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
7

تخفیف فروش نفت در دولت سیزدهم نسبت به دولت های قبلی کمتر است

  • کد خبر : 40745
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
تخفیف فروش نفت در دولت سیزدهم نسبت به دولت های قبلی کمتر است

به گزارش اخبار اقتصادی، جواد اوجی وزیر نفت در نشست خبری مشترک با سخنگوی هیات دولت اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم در سال 1400 با تولید و صادرات کم نفت خام، سرمایه گذاری در حوزه نفت کم شد. صنعت و وجود پروژه های نیمه اجرا مهم، بی انگیزگی سرمایه انسانی در نتیجه عملکرد و مدیریت نامناسب در دوره گذشته با وجود بیش از 100 میلیون بشکه میعانات گازی و فوق سنگین مواجه هستیم. گاز. نفت ذخیره شده در آب و عدم تعادل جدی در تولید و مصرف گاز و فرآورده های نفتی.

وی افزود: تنها در بحث نگهداری و اجاره شناورهای ذخیره سازی میعانات گازی و نفت خام سالانه 460 میلیون دلار هزینه اضافی به کشور تحمیل می شود.

وی ادامه داد: با تلاش مستمر کارکنان صنعت نفت و تمامی ارکان نظام جدید بازاریابی، از اواخر دهه 1400 نفت و میعانات گازی دیگر در آب ذخیره نمی شد و به مرور زمان از حجم ذخیره شده نیز کاسته شد تا اوایل 1401 هیچ ذخیره سازی میعانات گازی در آب وجود نداشت. آب نداشتیم

وزیر نفت با بیان اینکه علیرغم عدم توازن گاز و فرآورده های نفتی به ارث رسیده از دولت سیزدهم، با تلاش کارکنان صنعت نفت، علیرغم سه حمله سایبری و تروریستی در کشور، هیچ قطعی گاز و فرآورده های نفتی صورت نگرفته است افزود: در سه سال گذشته 155 پروژه به ارزش 34 میلیارد دلار بلاتکلیف مانده است که بیش از 10 سال پیشرفت لاک پشت داشته است و در مجموع با احتساب این پروژه ها در مدت مذکور 300 پروژه جدید و نیمه تمام در نفت بوده است. بخش سرمایه گذاری 120 میلیارد دلاری در صنعت نفت در حال انجام است.

اوجی با اشاره به افزایش 53 میلیون مترمکعبی گاز، افزایش 10 میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایشی کشور در دولت سیزدهم، تصریح کرد: در روزهای آینده با بهره برداری از 5 دستگاه مجتمع های پتروشیمی، ظرفیت تولید پتروشیمی ایران از 90 میلیون تن به 100 میلیون بدنه می رسد

وی یادآور شد: در سه سال گذشته روزانه 11 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز با نفت جمع آوری شده است و در روزهای آینده 4 میلیون و 500 هزار مترمکعب دیگر به این رقم اضافه می شود و این رقم به 30 میلیون خواهد رسید. متر مکعب در پایان امسال روز در راه است.

وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری از بخش خصوصی و هلدینگ های بزرگ کشور در غرب و شرق کارون جذب کرده است.

اوجی با اشاره به دریافت جایزه سال 2024 از مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) برای جمع آوری گازهای دودکش در نشست اخیر سران این مجمع، گفت: بر اساس آمار GECF، میانگین افزایش تولید گاز در ایران در سال های اخیر علیرغم وجود دارد. تحریم‌های ظالمانه سالانه 5.2 درصد بوده در حالی که میانگین افزایش تولید گاز در جهان در مدت مذکور 2.5 درصد بوده که نشان می‌دهد افزایش تولید گاز کشور دو برابر میانگین جهانی بوده است.

وی با اشاره به افزایش تولید فرآورده های نفتی در سه سال اخیر خاطرنشان کرد: تولید بنزین از 96 میلیون لیتر در مدت فوق به 114 میلیون لیتر رسید. در بخش نفت و گاز نیز با 9 میلیون لیتر افزایش ظرفیت تولید این فرآورده نفتی به 114 میلیون لیتر رسید.

وزیر نفت در خصوص برخی اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص تخفیف های اعمال شده برای فروش نفت ایران، تصریح کرد: در این سه سال نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم تخفیف های بسیار کمتری در حوزه فروش نفت اعمال شده است.

اوجی ادامه داد: دولت سیزدهم با ابتکارات جدیدی مانند استفاده از ظرفیت پالایشگاه های فراساحلی توانسته فروش نفت را افزایش دهد. ما در این دولت هرگز نفت را با تخفیف زیاد نفروشیم و اظهارات اخیر در این زمینه را تکذیب می کنم.

وی با یادآوری اینکه درآمد حاصل از فروش نفت، گاز و پتروشیمی در ایران در سال 2019 حدود 30 میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: این رقم در سال 2012 به 65 میلیارد دلار رسیده است.

وزیر نفت تاکید کرد: با وجود اینکه برخی می گویند در دولت بایدن تحریم ها برای فروش نفت آسان شده است، اما اصلا درست نیست، اما از 600 تحریم جدی علیه ایران در دولت بایدن، 400 تحریم مربوط به نفت است. . صنعت.

اوجی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم عرصه جدیدی را در زمینه خام فروشی نفت گشوده است، گفت: دولت بعدی به راحتی می تواند به فروش نفت ادامه دهد و هیچکس نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

وی افزود: در ابتدای ساعت 14 آمریکایی ها برای جلوگیری از فروش نفت اقدام به توقیف نفتکش های ایرانی کردند که با کمک نیروهای مسلح این مشکل برطرف شد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه قدرت کشورهای غربی برای جلوگیری از فروش نفت ایران به دولت سیزدهم و نظام اسلامی ایران نرسید، افزود: در کارگروه هفت نفره فروش نفت ایران نمایندگانی حضور دارند. از تمام نهادهای مختلف نظام و از همه ظرفیت های موجود. ما از آن برای افزایش فروش نفت در کشور استفاده کرده ایم.

اوجی گفت: در حال حاضر ایران به 15 کشور جهان نفت صادر می کند، جالب است بدانید که بسیاری از پالایشگاه های نفت در این کشورها هزینه های زیادی را صرف تغییر سیستم های فرآوری خود کرده اند تا بتوانند از نفت خام ایران استفاده کنند.

وی مهمترین دستاورد دولت سیزدهم در صنعت نفت را وابستگی به توان داخلی و جذب سرمایه خارجی علاوه بر حمایت از سرمایه گذاران داخلی دانست و گفت: در زمینه سرمایه گذاری خارجی به عنوان مثال شرکت های روسی. شرکت‌ها هم‌اکنون در هفت میدان نفتی ایران فعال هستند و طی سه سال گذشته 220 هزار بشکه افزایش تولید نفت حاصل از فعالیت‌های آنها بوده است.

وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به شرکت های ملی، تولید نفت از 3.6 میلیون بشکه فعلی در پایان امسال به 4 میلیون بشکه خواهد رسید و در سه سال گذشته بیش از 23 هزار دلار قرارداد بسته شده است برای توسعه پروژه های مشترک و میادین نفتی مستقل و گاز امضا شد که بیش از 2 برابر دولت یازدهم و دوازدهم بود.

اوجی ادامه داد: شاهد اصلی عملکرد دولت سیزدهم رشد اقتصادی 20 درصدی گروه نفت و گاز در میان سایر دستگاه های مجری کشور در سال گذشته بود.

وی نرخ جایگزینی نفت و گاز تولید و کشف شده در سه سال اخیر را 87 درصد اعلام کرد و گفت: یعنی از هر 100 بشکه نفت تولیدی حدود 87 بشکه نفت کشف شده است، همچنین در این دولت وجود دارد. 5 میدان نفتی و گازی که در شمال، شمال شرق و جنوب کشور کشف شده است و به زودی اطلاعات تکمیلی از کشف میدان گازی را اعلام خواهیم کرد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40745

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.