• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

بودجه آموزش و پرورش فقط حقوق را پوشش می دهد

  • کد خبر : 34120
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
بودجه آموزش و پرورش فقط حقوق را پوشش می دهد

پژواک ایران: تحقق عملکرد بودجه وزارت آموزش و پرورش در هشت ماهه سال 1402 بیش از حد انتظار بود اما 90.1 درصد آن صرف حقوق و دستمزد شد. بنابراین، در عمل، پروژه های توسعه آموزشی بودجه زیادی دریافت نکرده اند.

اخبار اقتصادی، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی عملکرد بودجه وزارت آموزش و پرورش در 8 ماهه سال 1402 پرداخت. کشور به دلیل مشارکت مستقیم در آموزش نیروی انسانی. با این حال، این بخش در سال های اخیر درگیر مشکلات زیادی بوده و به گفته کارشناسان یکی از دلایل مهم آن تخصیص ناکافی بودجه است.

تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تنها 67.5 درصد از اعتبارات هزینه‌های آموزش و پرورش مصوب در قانون بودجه سال جاری تا آبان ماه 1402 انجام شده است و به گفته این مرکز 90 درصد آن صرف حقوق و دستمزد شده است. همچنین تنها 25 درصد از اعتبارات سرمایه ای که باید صرف توسعه فضاهای آموزشی شود، انجام شده است. بنابراین بیشترین بودجه سال 1402 در هشت ماهه اول سال صرف حقوق کارکنان شد و بودجه چندانی برای توسعه آموزشی باقی نمانده است. این گزارش میزان تحقق بودجه وزارت آموزش و پرورش در هشت ماهه امسال را بررسی کرده است.

90 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان می شود.

ریشه بسیاری از ناکارآمدی ها در نظام آموزشی کشور و عدم توسعه کافی در این حوزه، عدم تخصیص بودجه کافی است، به طوری که در شرایط فعلی بودجه تخصیصی تنها پوشش هزینه های جاری این نظام و دستمزدها را بر عهده دارد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مجموع اعتبارات هزینه عمومی وزارت آموزش و پرورش در بودجه 1402 یعنی هزینه های جاری و روزانه آن در بودجه معادل 194 هزار و 241 میلیارد تومان به این وزارتخانه ابلاغ شد. . و تاکنون 67.5 درصد از این اعتبار معادل 131.82 میلیارد تومان انجام شده است. این میزان تحقق در مجموع مثبت است، زیرا بیشتر از میزان تحقق مورد انتظار در هشت ماهه اول است. یعنی 129 هزار و 494 میلیارد از بودجه تخصیص یافته در طول سال برای 8 ماهه اول بوده اما در پایان آبان ماه بیش از 131 میلیارد تومان به این وزارتخانه اختصاص یافته بود.

البته لازم به ذکر است که 90.1 درصد از بودجه آموزش و پرورش معادل 118 هزار و 120 هزار میلیون تومان صرف حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان آن شده است. به عبارت دیگر بررسی درصد تحقق ردیف های بودجه آموزش و پرورش به صورت جداگانه نشان می دهد که در اکثر موارد کمتر از پیش بینی بودجه هشت ماهه تخصیص داده شده است و تحقق بیش از حد انتظار کل بودجه این وزارتخانه مربوط به تخصیص بیش از حد بودجه به ادارات والیتی که صرف معاش و دستمزد نیز می شود.

هزینه مازاد بودجه برای حقوق و دستمزد در حالی که بودجه نوسازی و عمرانی مدارس در وضعیت بحرانی قرار دارد، به طوری که تا آبان ماه سال جاری تنها 25 درصد از مبلغ مصوب آن محقق شده است.

بخش کوچکی از بودجه برای توسعه آموزش و پرورش.

بخش مهمی از وظیفه آموزش و پرورش، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی است که در فرآیند یادگیری بسیار حائز اهمیت است و سیر تحول فرآیند آموزشی را تعیین می کند. این قسمت از وظایف توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس انجام می شود. بنابراین عملکرد بودجه ای این سازمان می تواند بازتاب توجه سیاستگذاران به توسعه آموزش و پرورش باشد.

در بودجه امسال 182 میلیارد تومان برای هزینه های این سازمان مصوب شد که برای هشت ماهه سال جاری معادل 121 میلیارد تومان است. این در حالی است که تاکنون تنها 40 میلیارد به این سازمان پرداخت شده است.

اما مهمتر از اعتبارات هزینه ای، اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای این سازمان است، یعنی وجوهی که باید صرف پروژه های مدرسه سازی، نوسازی و نوسازی مدارس شود. تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که تنها 25 درصد از این اعتبارات محقق شده است. در بودجه امسال 7 هزار و 630 میلیارد تومان برای این منظور پیش بینی شده بود که تا پایان آبان ماه تنها یک میلیون و 909 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده بود. بنابراین این پروژه ها از نظر بودجه در وضعیت اسفناکی قرار دارند.

در نهایت مرکز پژوهش‌های مجلس به این نتیجه رسید که تقریباً هر آنچه به آموزش و پرورش اختصاص داده شده برای پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان این وزارتخانه صرف شده است و چیزی به پروژه‌هایی که وضعیت آموزشی را متحول کند، نرسیده است.

021026

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34120

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.