• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
5

برنامه های مدیریت مصرف برق باید به شدت در سراسر کشور/شبکه ​​برق علیرغم سوابق رو به رشد مصرف پایدار اجرا شود.

  • کد خبر : 41500
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
برنامه های مدیریت مصرف برق باید به شدت در سراسر کشور/شبکه ​​برق علیرغم سوابق رو به رشد مصرف پایدار اجرا شود.

به گزارش اخبار اقتصادی، «علی اکبر محرابیان» امروز چهارشنبه در نشست مشترک با مدیران کل شرکت های توزیع نیروی برق سراسر کشور، یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید آیت الله رئیسی را گرامی داشت و تسلیت گفت. به مناسبت ایام سوگواری آتی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: وزارت نیرو از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات همه جانبه ای را با هدف رفع اختلافات در دستور کار قرار داده است. صنعت برق و یکی از مهمترین اقدامات افزایش بیش از 9000 مگاواتی ظرفیت تولید برق بود.

وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو در سایه همکاری و تعامل خوب شورای اسلامی و دولت توانست با اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در دو بخش اقدامات موثری انجام دهد. : توسعه ظرفیت تولید و انتقال برق و همچنین مدیریت مصرف که حاصل آن گذر موفق دو سال حداکثر مصرف ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بود.

وی با اشاره به اجرای 100 اقدام راهبردی برای عبور از حداکثر بار 1401، اجرای 140 اقدام راهبردی برای عبور موفقیت آمیز از حداکثر بار 1402 و اجرای 180 اقدام راهبردی دیگر برای عبور موفق از حداکثر بار 1403، افزود: توسعه ظرفیت نیروگاه ها، توسعه شبکه انتقال برق، توسعه پست ها، رفع محدودیت ها و مدیریت مصرف از برنامه های کلی بود که در سه سال اخیر با جدیت دنبال شد و منجر به تامین پایدار برق در سراسر کشور شد.

محرابیان با تاکید بر نقش موثر اجرای طرح ها و اقدامات راهبردی برق رسانی به بخش های مختلف مصرف کننده در فصل گرما خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش شدید مصرف برق در فصل گرم سال جاری، تداوم مصرف برق ضروری است. برنامه های مدیریتی با جدیت بیشتر

حفظ پایداری شبکه برق سراسری علیرغم افزایش رکوردهای مصرف

وزیر نیرو در این خصوص اظهار داشت: اگرچه روز گذشته (سه شنبه) تقاضای مصرف برق کل کشور به بیش از 77 هزار مگاوات رسید و این میزان تقاضای مصرف در نوع خود رکورد محسوب می شود، اما در سایه اجرای طرح های از پیش طراحی شده پایداری شبکه ملی حفظ شد.

وی در خصوص مدیریت مصرف برق در بخش خانگی اظهار داشت: در مدیریت مصرف برق خانگی جذابیت های زیادی وجود دارد که از آن جمله می توان به تحویل اوراق پس انداز در قبوض رایگان برای مشترکان کم مصرف و همچنین شرکت در قرعه کشی اشاره کرد 300 خودرو و میلیون ها جایزه دیگر در قالب کمپین پرانرژی است که باید از طریق اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انجام شود تا مشارکت مردم در این بخش افزایش یابد.

نرخ برق در چارچوب مدل افزایش قابل توجهی نداشته است

وزیر نیرو با اشاره به اینکه نرخ برق در چارچوب الگو در سال های اخیر افزایش چشمگیری نداشته است، افزود: آن دسته از مشترکان داخلی که مصرف برق خود را در چارچوب الگو حفظ کنند، نه تنها نرخ برق آنها به عنوان یارانه محاسبه می شود. و همچنین جوایز جذابی دریافت خواهد کرد، اما نقش موثری در حفظ و نگهداری شبکه برق ملی خواهد داشت.

محرابیان در این خصوص اظهار داشت: حدود 33 درصد برق تولیدی کشور که معادل بین 32 تا 33 هزار مگاوات است، در بخش داخلی مصرف می شود. این میزان در ساعات اوج تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی به 50 درصد می رسد که عدد بسیار بالایی محسوب می شود و لازم است مشترکان خانگی از مصرف غیرضروری در ساعات اوج مصرف خودداری کنند.

وی با بیان اینکه لازم است در روزهای آتی برنامه های مدیریت عرضه و مصرف به طور جدی پیگیری شود تا مشکلی در تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز بخش های مختلف وجود نداشته باشد، افزود: بر اساس ماده 4 قانون حذف. از موانع در توسعه صنعت برق، صنایع درگیر در ساخت نیروگاه ها به خودکفایی انرژی الکتریکی عمل نکردند، اولویتی برای تامین برق ندارند.

وزیر نیرو با ابراز خرسندی نسبی از اجرای برنامه مدیریت مصرف برق در بخش اداری افزود: مدیریت مصرف برق در بخش اداری در ماه گذشته در اکثر شهرهای بزرگ به خوبی اجرا شد و لازم است این مصوبه تصویب شود. تاکید می کند تغییر ساعت کار ادارات در سایر شهرها به ویژه شهرهای کوچک نیز باید به طور جدی اجرا شود.

محرابیان بر لزوم اجرای مدیریت ترکیبی آب و برق در بخش چاه کشاورزی و نقش موثر آن در کاهش مصرف برق این بخش تاکید کرد و ادامه داد: در حوزه تجاری برخی مراکز بزرگ مصرف بسیار بالایی دارند که ضروری است تا مصرف آن در روزهای گرم سال کاهش یابد.

باید تمام تلاش خود را برای تامین برق پایدار کنکور انجام داد.

محرابیان در بخشی دیگر از سخنان خود به لزوم تلاش برای تامین برق پایدار کنکور در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: با توجه به نقش مهم کنکور سراسری در تعیین وضعیت در سرنوشت فرزندان ایران اسلامی لازم است شرکت های توزیع با هدف تامین برق پایدار حوزه های کنکور تلاش کنند تا کوچکترین خللی در روند برگزاری این آزمون از این محل ایجاد نشود. .

وی در پایان سخنان خود اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق و نقش موثر آن در حفظ پایداری شبکه سراسری را برشمرد و یادآور شد: در ابتدای دولت سیزدهم برخی نیروگاه ها 5 ساله بودند. مطالبات مالی معوقه قدیمی که مجموع آنها بالغ بر 130 میلیارد تومان بوده است، اما در سایه اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق، نه تنها قبوض برق مشترکین موسسات حمایتی مجانی ماند. قبوض برق مشترکین نهادهای حمایتی. قبوض برق مشترکان داخل مدل افزایش چندانی نداشت، موتور تولید بدهی در صنعت برق متوقف شد و اکنون نیروگاه ها برق خود را از طریق بورس به صورت فروش نقدی می فروشند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41500

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.