• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

برنامه جدید بانک مرکزی برای پرداخت وام ازدواج و فرزندان

  • کد خبر : 32928
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
برنامه جدید بانک مرکزی برای پرداخت وام ازدواج و فرزندان

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از بانک مرکزی دکتر محمدرضا فرزین در این دیدار که ریاست محترم جمهوری، دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صلح، وزیر نفت، وزیر جهاد کشاورزی و سایر اعضای مجمع به همراه اعضای شورای پول و اعتبار و اعضای هیئت. کارگزار و مدیران بانک مرکزی حضور داشتند، اظهار داشت: در راستای سیاست های جدید بانک مرکزی با محورهای کنترل و مدیریت رشد نقدینگی با هدف توقف تورم، تنظیم و مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی، تقویت حاکمیت ریال و تقویت دیپلماسی. مدیریت پولی و پولی و مدیریت انتظارات تورمی و افزایش اعتماد مردم و فعالان اقتصادی نسبت به آینده اقتصاد ایران مورد تاکید است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اقدامات بانک مرکزی برای تنظیم و مدیریت بازار ارز گفت: با اقداماتی از جمله نظارت بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، عرضه ارز را تقویت کنید. با استفاده از توانمندی های کشورهای همسایه و شرکای تجاری و متنوع سازی روش های بازگشت ارز از مبادلات تجاری در حال انجام است.

وی افزود: در سمت تقاضا با هدف تامین نیازهای واقعی ارزی، تدوین سالانه طرح هزینه کرد ارز، تامین ارز کالاهای اساسی در بستر درگاه ارزی، ایجاد مرکز ارز و طلای ایران، تغییر محور نظارت بر مصارف ارزی کشور و کنترل مصرف نیازهای ارزی. نیاز به حساب ارزی برای متقاضیان در دستور کار قرار گرفت و نتایج رضایت بخشی برای مدیریت بهینه به دست آمد. بازار ارز کشور

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اکنون با دیپلماسی مبادله ای و حرکت به سمت آزادسازی منابع بلوکه شده در سایر کشورها از نظر ذخایر ارزی در وضعیت خوبی قرار داریم و با برنامه ریزی های آتی تلاش خواهیم کرد این ذخایر را تقویت کنیم. دارند. همچنین از توانمندی های اتحادیه بورس آسیا به ریاست ایران برای گسترش تعاملات استفاده خواهیم کرد.

دکتر فرزین گفت: طراحی صندوق تثبیت پولی، طراحی و استقرار سامانه های جدید مبادلات ارزی، افتتاح مرکز مبادلات ارزی و طلا در ایران، طراحی و انتشار اوراق ارزی با هدف تامین مالی تولید در کشور. و اصلاح رویه ها برای جبران تعهدات صادراتی، از جمله. اقدامات بانک مرکزی در راستای اجرای برنامه تثبیت اقتصادی و ثبات در بازار ارز است.

وزن تامین مالی کشور بر دوش شبکه بانکی می افتد

دکتر فرزین با اشاره به اهمیت شبکه بانکی در نظام مالی کشور گفت: حدود 89.9 درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است. این در حالی است که بازار سرمایه نیز حدود 10 درصد بار مالی و تنها 0.1 درصد را سرمایه گذاران خارجی بر عهده دارند که نشان دهنده فشار شدید بار مالی کشور بر شبکه بانکی است.

وی افزود: بر این اساس رویکردهای کلی سیاست اعتباری بانک مرکزی شامل تقویت سرمایه در گردش، تامین مالی زنجیره ای در راستای تامین مالی غیرتورمی، تقویت تامین مالی بنگاه های دانش بنیان، بهبود تامین مالی خرد به گونه ای است که نظام اقتصاد و تولید کشور نباید دچار وقفه شود و در عین حال برنامه های کنترل تورم به خوبی اجرا شود.

پرداخت 110 درصد کمک هزینه ازدواج و زایمان

رئیس کل بانک مرکزی درباره پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری که مورد تاکید ریاست جمهوری نیز است، توضیح داد: در حالی که تا 16 دی ماه 1402 با پرداخت 111.8 فقره همت تسهیلات ازدواج مصوب شد، بیش از 129 فقره همت ازدواج مصوب شد. امکانات تا به امروز پرداخت شده است که نشان دهنده عملکرد شبکه بانکی 115 درصد در سال 1402 است.

وی افزود: همچنین تا 18 دی ماه 38.2 درصد از خدمات زایمان مصوب و بیش از 35.5 درصد وام زایمان به متقاضیان پرداخت شده است که نشان از انجام 93 درصد از وظایف مذکور دارد.

دکتر فرزین گفت: در مجموع 110 درصد از وظایف محوله در خصوص وام ازدواج و زایمان پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه پرداخت کمک های زناشویی به کلیه متقاضیان یکی از دغدغه های ریاست محترم جمهوری است و همچنین با توجه به حجم بالای متقاضیان و اهمیت موضوع برای اعضای محترم جامعه، برنامه های مدونی در بانک مرکزی برای پرداخت کمک هزینه ازدواج و فرزند به متقاضیان وجود دارد. ما می خواهیم همه متقاضیان به این سرویس دسترسی داشته باشند و این برنامه با تامین منابع لازم در هفته های آینده اجرایی خواهد شد. از شبکه بانکی

دکتر فرزین در خصوص تامین مالی شرکت های دانش بنیان نیز گفت: در هشت ماهه سال جاری یک هزار و 541 میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 71 و 8 درصد رشد داشته است. .

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برنامه بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و حل اختلافات گفت: اصلاح رابطه دولت با شبکه بانکی و بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانک ها و بانک مرکزی، تقویت دستور کار سرمایه محوری است. در مورد فعالیت شبکه بانکی و اگر بانکی نتواند نسبت به اصلاح و رفع مغایرت اقدام کند، به سمت عملیات تصمیم گیری می رویم.

دکتر فرزین با اشاره به نتایج سیاست تثبیت در کاهش نرخ رشد نقدینگی به عنوان اصلی ترین عامل کنترل تورم، اظهار داشت: نرخ رشد نقدینگی از 42.8 درصد در مهر ماه 1400 در پایان آبان ماه سال جاری و تا پایان سال جاری به 26.2 درصد رسید. پیش بینی می شود در پایان سال با اجرای دقیق برنامه، کنترل تورم به هدف رشد 25 درصدی برسد.

وی گفت: در خصوص نرخ رشد پایه پولی که در پایان فروردین ماه سال جاری حدود 45 درصد بود، در آبان ماه به 38.5 درصد رسید و پیش بینی می شود روند نزولی ادامه یابد.

دکتر فرزین با اشاره به رشد 4.7 درصدی اقتصاد کشور در شش ماهه نخست امسال افزود: رشد اقتصادی 4.7 درصدی با نفت و رشد 3.6 درصدی بدون نفت نشان از بازگشت کشور به مسیر است. اقتصاد بلند مدت رشد داشته و امیدواریم با تداوم سیاست تثبیت و پیشرفت پیش بینی پذیرتر شدن اقتصاد شاهد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32928

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.