• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
4

بررسی رفتار بورس و دلار پس از انتخابات: مشاهده یک روند

  • کد خبر : 40926
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰
بررسی رفتار بورس و دلار پس از انتخابات: مشاهده یک روند

این گزارش ناظر سایت اکو ایران به تحلیل رفتار دلار و شاخص کل بورس پس از انتخابات گذشته پرداخته است.

فردا 17 تیر 1403 چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می شود که نتیجه این انتخابات یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر آینده کشور و بازارها در چهار سال آینده خواهد بود. دیدبان در این گزارش به تحلیل رفتار دلار و شاخص کل بورس پس از انتخابات گذشته پرداخته است.

انتخابات سیزدهم و آمدن رئیسی

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 که در 28 خرداد 1400 برگزار شد و طی آن سیدابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد، شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 148 هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل در یک هفته بازدهی بیش از 5 درصدی را به ثبت رساند و در نهم تیرماه یعنی یک ماه پس از انتخاب آقای رئیسی، بازده ماهانه شاخص کل بورس به بیش از 12 درصد رسید.

دلار تهران در روز قبل از انتخابات در محدوده 24 هزار و 407 تومان بود، اما فردای انتخابات 1000 تومان اصلاح شد، عملکرد دلار در پایان هفته پس از انتخابات 0.9 درصد منفی شد. . و یک ماه پس از انتخابات 0.4 درصد افزایش یافت. در نتیجه پس از پیروزی شهید رئیسی، بازار سرمایه و بورس تهران شرایط بهتری را نسبت به دلار تجربه کردند.

انتخابات دوازدهم و دور دوم روحانی

نهم اردیبهشت 1396 دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که طی آن حسن روحانی مرد اول ساختمان پاستور شد. بورس تهران در معاملات روز قبل از انتخابات در محدوده 80 هزار و 347 واحدی قرار داشت اما پس از پیروزی حسن روحانی در هفته بعد از انتخابات، رشد یک درصدی را به ثبت رساند و یک ماه پس از انتخابات به ثبت رسید. نسبت به روز اول پس از انتخابات 2.7 درصد کاهش داشته است.

در این زمان دلار نیز روند نزولی داشته است، یک روز قبل از انتخابات، دلار تهران در محدوده 3766 تومان معامله می شد، اما دلار تهران طی هفته پس از انتخابات افت 0.6 درصدی را به ثبت رساند. قیمت ماهانه آن تغییر به همان مقدار است. در واقع پس از پیروزی حسن روحانی در سال 1395، سهامداران بورس در یک هفته سود کردند و در یک ماه بیشتر از دارندگان ارز متحمل ضرر شدند.

انتخابات 92 و امید به آینده

در چهارم خرداد 1392 یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد که طی آن حسن روحانی رئیس جمهور ایران شد. شاخص کل بورس پس از پیروزی وی هفت درصد بازدهی هفتگی و یک ماه پس از انتخابات رشد 16 درصدی را به ثبت رساند.

در همین مدت دلار تهران روند نزولی را در برابر بازار سرمایه ثبت کرد. اسکناس آمریکا در بازه هفتگی 5 درصد زیان به دارندگانش وارد کرد و این ضرر تا یک ماه پیش دقیقاً روی 5 درصد باقی ماند. بعد از انتخابات

انتخابات 1988، سیاست آشفته و اقتصاد آرام

آخرین داده های موجود در اختیار اکوایران مربوط به انتخابات سال 2008 است که طی آن محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شد.

بازار سرمایه در هفته پس از انتخابات منفی شد و سهامداران با زیان 0.9 درصدی مواجه شدند، اما بازار سرمایه در بازه زمانی یک ماهه سود و زیان نداشت.

دلار تهران یک هفته پس از پیروزی احمدی نژاد در سال 2008 یک درصد رشد داشت و یک ماه پس از انتخابات به دارندگان آن 1.5 درصد افزایش داد.

نتیجه گیری: یک روند قابل مشاهده

تحلیل اکو ایران از انتخابات 1387 تا 1400 نشان می دهد که در سال های 92 و 1400 که دولت ها تغییر کردند، بازار ارز و سرمایه در عرض یک هفته در جهت مخالف حرکت کردند و بازار سرمایه بازدهی بهتری داشت. در سال‌های 2008 و 2016 که دولت‌ها باقی ماندند، بازار سهام نتوانست به سود سهامداران باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40926

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.