• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش چشمگیری داشته است/نمی دانم گزارش کامل را به شما دادند یا نه.

  • کد خبر : 25554
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۳۹
بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش چشمگیری داشته است/نمی دانم گزارش کامل را به شما دادند یا نه.

عبدالناصر همتی وی در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: نمی دانم گزارش و توضیحات کامل را به شما داده اند یا خیر؟ خوب است جنابعالی از مسئولین محترم اقتصادی خواهشمندیم حداقل اطلاعات کاملی در اختیار مردم قرار دهند نه تفسیری تک بعدی و ناقص که قطعا از دید کارشناسان پنهان نخواهد ماند.

از چند گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی مشخص است:

اول: بدهی خالص منفی بخش دولتی، نه به دلیل کاهش بدهی دولت اما عمدتاً ناشی از انتقال سپرده های شرکت های دولتی از بانک های تجاری به حساب خزانه است بانک مرکزی زیرا در مدت مذکور، بدهی مستقیم دولت به بانک مرکزی نیز 82 همت افزایش یافته است. بخش قابل توجهی از اضافه برداشت های سنگین بانک ها توسط بانک مرکزی در این مدت نیز ناشی از همین انتقال سپرده از بنگاه های دولتی است. شرکت ها از بانک های تجاری به بانک مرکزی که طبق قانون انجام می شود.

ثانیاً افزایش موجودی ناشی از عملیات بازار آزاد (ریپو) (یعنی تحویل اوراق بدهی دولت یعنی بدهی غیرمستقیم دولت به بانک مرکزی) در مدت مذکور 115 درصد افزایش یافته است.

ثالثاً، خالص دارایی‌های خارجی که ناشی از خرید (ارزش‌گذاری) ارزهای دولتی در خارج از کشور است، نیز 158 برابر افزایش یافته است و کسری دولت را تامین می‌کند و در واقع پول چاپ می‌کند.

در واقع کاهش خالص بدهی بخش عمومی به بانک مرکزی از شهریور 1400 تا فروردین 1402 به میزان 137 همت به معنای کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی نیست و نه تنها بر بدهی بانک مرکزی تأثیر گذاشته است. دولت با بانک مرکزی بانک مرکزی کاهش نیافته است، اما در مدت مذکور با روش‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم و برداشت از حساب مؤسسات دولتی در بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش چشمگیری داشته است. البته اطلاعاتی از سیر تحولات بدهی عمومی در 5 ماه گذشته منتشر نشده است.

خبرآنلاین

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=25554

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.