• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۲: ربع سکه پیشتاز شد، بورس عقب افتاد

  • کد خبر : 37065
  • ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۲: ربع سکه پیشتاز شد، بورس عقب افتاد

اکوایران: بررسی کارایی بازار در سال گذشته نشان می دهد که بازده هیچ بازاری از کانال 20 درصد فراتر رفته است. در سال گذشته بیشترین سودآوری متعلق به دارندگان ربع سکه بوده و شاخص کل کمترین رشد را به خود اختصاص داده است.

اقتصاد ایران از سال 1402 گذشت، بازارها نیز در این سال فراز و نشیب‌هایی را تجربه کردند، ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در کنار تصمیم‌ها و اقدامات متولیان سیاست اقتصادی، تأثیر خود را بر اقتصاد کشور و اکنون بر عملکرد بخش‌های مختلف برجای گذاشت. اقتصاد کشور در حال ارزیابی است. بازارها و فعالان اقتصادی عملکرد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را ارزیابی می‌کنند و با توجه به تاخیر در ارائه آمار رسمی از بخش‌های مختلف اقتصاد، اکوایران در این گزارش به بررسی عملکرد یکساله مجموعه‌ای از بازارها می‌پردازد. اطلاعات موجود در مورد پارامتر قیمت در بازارها.

عملکرد دلار چگونه بود؟

بازار ارز و قیمت دلار آزاد یکی از مهم ترین عوامل موثر بر رشد و عملکرد قیمتی سایر بازارها است، بررسی روند کلی بازارهای مختلف نشان می دهد که در سال های اخیر دلار پیشتاز بازارها بوده است. و اغلب دلار ابتدا حرکت می کند و سپس بازارهای دیگر به دنبال آن هستند. در واقع، بازارها هنگام تعیین مسیر و جهت دلار، چشم انداز خود را برای دلار در نظر گرفته اند. بررسی دقیق اظهارات رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در مورد تورم نیز موید توجه سیاستگذاران اقتصادی به نقش تعیین کننده دلار است.

امسال بانک مرکزی با اعمال سیاست های انقباضی مانند افزایش سود سپرده های بانکی و سیاست های کنترل ترازنامه سعی در مهار تورم و کنترل بازارها داشته است.

نرخ تورم امسال کانال 40 درصدی را از دست داد. در 28 مارس 1402، اسکناس آمریکایی بازدهی 25.8 درصدی را نسبت به پایان سال قبل از آن ثبت کرد. بالاترین قیمت دلار در سال 1402 در آخرین روز معاملاتی اسفندماه به ثبت رسید و تحلیلگران معتقدند پارامتری که بیشترین تأثیر را بر شرایط فعلی بازار ارز دارد، انتظار آرام شدن دلار در صورت کنترل است.

یک ربع جلو افتاد

بازار طلا یک بازار جایگزین ارز است که همزمان و موازی با بازار ارز حرکت می کند، بازیگران مشترکی با طلا دارد و در صورت غیرقانونی بودن معاملات در بازار ارز، معامله گران بیشتری را به خود جذب می کند.

طلای مذاب کمترین عملکرد را در سال گذشته در بازار طلا کسب کرده است، رشد 23.6 درصدی درآمد طلای مذاب بوده است که در سال گذشته تحویل دارندگان طلای مذاب شده است.

در طرف مقابل طلای مذاب، ربع سکه شاخص بیشترین سود را در بازار طلا داشته و بیشترین بازدهی را در این بازار به دست آورده است. در سال 1402 رشد 28.5 درصدی برای ربع سکه ثبت شد. اغلب حباب ربع سکه بیشتر از سکه است و بزرگتر از سکه می شود، زیرا ربع سکه پذیرای سرمایه های کوچک است و برای سرمایه گذاری های کوچک و هدایا با تقاضای بیشتری نسبت به سایر اقلام در بازار طلا مواجه است. عرضه سکه در مرکز مبادلات ارز و طلا یکی از اقدامات بانک مرکزی برای کنترل حباب پولی در بازار بوده است.

بازده سکه امامی و نیم سکه به ترتیب 25.9 و 25.4 درصد بود.

سال 1402 سال بورس نبود

بازدهی شاخص کل بورس در سال جاری 11.9 درصد بود، اما شاخص هم وزن 26.9 درصد رشد داشت. روند نزولی ارزش معاملات خرد نسبت به سقف آن در اردیبهشت ماه سال جاری و پایین بودن میانگین ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه نشان می دهد که بازار سرمایه در سال گذشته نتوانسته انتظارات صاحبان سرمایه را برآورده کند. سال افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها باعث افت شاخص کل شد، اغلب در نیمه دوم سال بازار سرمایه با استقبال مواجه می شود اما نیمه دوم سال 1402 برای سهامداران و سرمایه ها اینطور نبود. رکود و در نهایت سپرده پذیری اوراق سپرده ویژه، رکود بازار سرمایه را تا پایان سال ادامه داد به طوری که شاخص کل نتوانست به حداکثر قیمت در اردیبهشت ماه برسد.

دلیل برتری شاخص هم وزن در ایجاد کارایی نسبت به شاخص کل، کارایی بهتر برخی گروه ها مانند خوشه بندی است.

برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، بازار سرمایه در فروردین ماه امسال شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد و در صورت کاهش ریسک ها و فشارها بر بازار سرمایه، بهار بازار سرمایه آزاد می شود. سرمایه ها و شرایط بهتری برای بورس ایجاد شود.

رفتار متعادل بازارها در سال گذشته

بررسی عملکرد بازار در سال گذشته نشان می دهد که عملکرد هیچ بازاری از کانال 20 درصدی فراتر نرفته است. افزایش نرخ سود بین بانکی و کنترل نقدینگی بازارها را در سال گذشته متعادل نگه داشته و عملکرد همه بازارها زیر نرخ تورم بوده است. تفاوت عملکرد بازارها با سپرده بانکی سالانه نشان می دهد که سود در سایر بازارها بسته به ریسکی که پذیرفته اند عادی است.

طی سال گذشته، دارندگان ربع سکه بیشترین بازدهی را داشته اند و شاخص کل کمترین رشد را داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37065

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.