• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
6

اقتصاد ایران به نفت وابسته است رشد صنایع پس از 4 سال منفی شد.

  • کد خبر : 40357
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲
اقتصاد ایران به نفت وابسته است  رشد صنایع پس از 4 سال منفی شد.

اکوایران: تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی در سال 1402 به 7/5 درصد رسیده و نفت نقش مهمی در ایجاد این رشد داشته است. همچنین رشد گروه صنعت (بدون نفت) پس از 4 سال منفی شد.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود از تولید ناخالص داخلی کشور، رشد اقتصادی بخش های مختلف در سال 1402 را اعلام کرد. بر این اساس رشد اقتصادی سالانه در سال 1402 معادل 7/5 درصد بوده و نفت نقش مهمی در ایجاد آن داشته است.

بر اساس این آمار رشد اقتصادی در سال 1402 در دو بخش «کشاورزی» و «صنایع و معادن» منفی بوده است. از سوی دیگر، بخش نفت با رشد بیش از 20 درصدی بیشترین تاثیر را بر رشد اقتصادی سال 1402 داشته است. به نوعی می توان گفت نفت جور در سال گذشته در بخش «صنایع و معادن» و «کشاورزی» کاهش تولید داشته است.

همچنین با توجه به آمار رشد اقتصادی می توان گفت رشد صنایع و معادن (بدون نفت) پس از چهار سال به نقطه منفی رسیده است.

کاهش تولید در بخش صنعت و معدن پس از 4 سال

بر اساس آمار اعلام شده از تولید ناخالص داخلی در سال 1402 رشد اقتصادی در پایان سال گذشته 5.7 درصد بوده است. آمارهای رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که دو بخش کشاورزی و صنایع و معادن کاهش تولید و بخش خدمات و نفت افزایش تولید داشته‌اند.

بر اساس آمارها، علیرغم افزایش تولید در زمستان امسال، بخش کشاورزی همچنان با رشد منفی در میانگین سالانه مواجه است. بر اساس این آمار رشد بخش کشاورزی در سال گذشته 2.2- درصد بوده است. به عبارت ساده، تولید بخش کشاورزی در سال 1402 نسبت به سال 1401، 2.2 درصد کاهش یافته است.

بخش دیگری که با کاهش تولید مواجه شد، صنایع و معادن بود. آمارها نشان می دهد که از سال 2018، بخش صنعت و معدن (بدون نفت) رشد منفی نداشته است. بر این اساس پس از چهار سال رشد صنعت و معدن منفی شده و در سطح منفی 0.5 درصد قرار دارد.

برخلاف دو بخش دیگر، بخش خدمات رشد مثبتی داشته است. طبق آمار رشد این بخش در سال 1402 معادل 5.7 درصد بوده است.

مهمترین قسمت آمار تولید سال گذشته مربوط به نفت بوده است. بخش نفت که یکی از مهمترین اجزای اقتصاد ایران است. در سال گذشته تولید 20.3 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، تولید نفت امسال توانسته کاهش تولید در بخش کشاورزی و صنعت را پوشش دهد و بار رشد اقتصادی سال 1402 را به دوش بکشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40357

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.