• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

افزایش 61 درصدی ارزش فروش سیمان

  • کد خبر : 36147
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
افزایش 61 درصدی ارزش فروش سیمان

ارزش معاملات سیمان در رینگ فیزیکی طی 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 61 درصد جهش داشته است. تغییر در فرمول تعیین قیمت پایه در افزایش تولید و عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا در سال جاری موثر بوده و منجر به انجام اکثر معاملات با قیمت پایه شده است.

اخبار اقتصادی، رینگ سیمانی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته گذشته منتهی به جمعه یازدهم ماه جاری رونق خوبی داشت. به این ترتیب نسبت حجم فروش و حجم عرضه در این رینگ به 82 درصد رسید. واحدهای سیمانی کشور طی سال جاری با ارائه نهاده های انرژی بهتر در بازه های زمانی خاص موفق به افزایش تولید محصولات خود شدند که این امر منجر به افزایش حجم عرضه در رینگ فیزیکی سیمان در بازار فیزیکی بورس شد. بورس کالای ایران.

رونق حلقه سیمانی بازار را به آتش نکشید

بررسی داده های معاملاتی رینگ فیزیکی بورس کالای ایران حاکی از عرضه یک میلیون و 576 هزار تنی سیمان در رینگ اصلی و بازار متناظر بورس کالای ایران در هفته منتهی به جمعه 20 اسفندماه است. بیشترین تحویل در 3 روز اول هفته، شنبه تا دوشنبه انجام شد. قیمت پایه سیمان بسته به نوع محصول و بسته بندی متفاوت بود. در حالی که ارزان ترین کالا با قیمت پایه هر کیلوگرم 621 تومان از این محصول به رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ارسال شد؛ سیمان سفید ارومیه در ظروف 20 کیلویی گران ترین محصول عرضه شده در این بازار بود که با نرخ کیلویی 2959 تومان روانه این بازار شد.

میزان تقاضای ثبت شده در این بازار به یک میلیون و 725 هزار تن رسید و در نهایت یک میلیون و 296 هزار تن سیمان از این بازار به فروش رسید و به این ترتیب رابطه حجم معاملات و عرضه در رینگ سیمان در هفته گذشته از مرز 82 درصد گذشت.

به طور سنتی روزهای پایانی سال را زمان خرید انواع محصولات از رینگ فیزیکی بورس کالا می دانند. احتمال رشد قیمت ها در ابتدای سال جدید باعث می شود متقاضیان خرید خود را در میان مدت با سرعت بیشتری انجام دهند تا از تبعات کاهش ارزش ارز و گرانی یک کالای خاص در امان بمانند. در این شرایط، در محصولاتی که عرضه و تقاضا مطابقت ندارند، وضعیت بحرانی‌تر می‌شود. تداوم تولید سیمان در واحدهای صنعتی کشور طی سال جاری و پیشرفت خوب بحران تامین انرژی باعث شد امسال خبری از کسری عرضه در رینگ سیمان نباشد و اکثر معاملات با آرامش و به موقع انجام شود. . نرخ پایه یا با رقابت قیمت محدود.

رشد 14.6 درصدی در حجم عرضه

از ابتدای سال جاری تا ششم اسفندماه در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در مجموع 58 میلیون و 909 هزار تن سیمان معامله شد. حجم فروش این محصول نسبت به حجم فروش در زمان مشابه در سال گذشته (از ابتدای فروردین 1401 تا پایان 15 اسفند 1401) 14.6 درصد افزایش داشته است. تداوم تولید سیمان در کشور در فصل زمستان باعث افزایش تولید این محصول در کشور و افزایش حجم عرضه شد که رشد حجم فروش را نیز به همراه داشت. در عین حال رشد قیمت پایه در سال جاری نیز ناشی از افزایش تقاضا برای واحدهای صنعتی و افزایش حجم تولید سیمان در کشور بود و همین موضوع نیز از رشد حجم عرضه ها حمایت کرد. .

ارزش کل فروش سیمان رینگ صنعتی بورس کالا در 11 ماهه منتهی به 15 فروردین امسال از 540 میلیارد ریال گذشت که نسبت به ارزش فروش این محصول در همین مدت 60.9 درصد افزایش داشت. زمان پارسال به این ترتیب رشد ارزش معاملات در این بازار بسیار بیشتر از رشد حجم فروش بود. افزایش قیمت های پایه با تغییر فرمول تعیین آنها، عامل این جهش در ارزش معاملاتی بود. افزایش قیمت تمایل واحدهای سیمانی را برای تولید و عرضه محصول تولیدی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران افزایش داد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36147

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.