• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
6

کاهش 5 هزار مگاواتی مصرف برق در کشور با تعویض موتور کولر آبی

  • کد خبر : 36074
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
کاهش 5 هزار مگاواتی مصرف برق در کشور با تعویض موتور کولر آبی

اخبار اقتصادی از وزارت نیرو در دو سال گذشته وزارت نیرو با درک اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی در بخش چیلرهای آبی، موضوع جایگزینی موتورهای چیلر آبی با موتورهای BLDC با امکان کاهش مصرف برق تا 200 وات را در دستور کار قرار داد. . و مقرر شد از ابتدای دی ماه سال جاری فقط تولید یخچال با موتور BLDC مجاز باشد.

علاوه بر الزام تولیدکنندگان کولر آبی به تولید یخچال با فناوری موتورهای کم مصرف، بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که در صورت تعویض موتور ۲۰ میلیون کولر آبی کشور با موتورهای BLDC، حداقل ۵۰۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود. کشور. مصرف که البته نیازمند توجه و حمایت کل کشور است و وزارت نیرو به تنهایی نمی تواند این پروژه بزرگ را انجام دهد.

«مجید فارمد» مشاور مدیر کل توانیر در خصوص لزوم تعویض موتور کولر آبی با موتورهای کم مصرف به «پیون» گفت: تعویض موتور فرسوده کولر آبی با موتورهای BLDC باعث کاهش مصرف برق می شود. یخچال تقریباً 200 وات است و علاوه بر آن ساکنین خانه این امکان را دارند که با استفاده از موتورهای نسل جدید میزان سرمایش منزل را به طور مداوم کنترل کنند.

وی در خصوص میزان صرفه جویی حاصل از استفاده از موتورهای BLDC چیلر آبی گفت: اگر این چیلر به مدت 3 ماه تابستان و هر روز به طور متوسط ​​15 ساعت استفاده شود، کل صرفه جویی در مصرف برق در بازه زمانی 3 ماهه تابستان خواهد بود. حدود 280 کیلووات ساعت (تقریبا معادل الگوی مصرف داخلی یک ماهه در مناطق غیر گرمسیری خواهد بود).

فرماد افزود: بر اساس تعرفه پلکانی برق خانگی، اگر میانگین مصرف این مشترک در حال حاضر 400 کیلووات ساعت در ماه باشد، این اقدام به طور متوسط ​​حدود 90 کیلووات ساعت مصرف را کاهش می دهد. قبض آب و برق این مشترک

مشاور مدیرعامل توانیر بر لزوم حمایت مالی شهروندان برای جایگزینی موتورهای چیلر آب فرسوده تاکید کرد و ادامه داد: جایگزینی موتور چیلر آب با موتور BLDC نیازمند سرمایه گذاری مشترکان برق است.

وی در این خصوص اظهار داشت: در نگاه اول و از نظر مراجعه کننده انجام این کار چندان جذابیتی ندارد و باید به نوعی از این مددجو حمایت کرد تا انگیزه لازم برای جایگزینی فرسوده ایجاد شود. موتورهای کولر آبی

ذینفعان باید بخشی از سرمایه گذاری را برای تعویض موتور یخچال متقبل شوند.

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر در رابطه با اقداماتی که باید برای حمایت از مالکان چیلرهای آبی برای تعویض موتور چیلر انجام شود، اظهار داشت: از این نظر راهکارهای مختلفی وجود دارد که به عنوان مثال ذینفعان این اقدام وزارتخانه هستند. . وزارت نیرو برای افزایش، وزارت نفت برای کاهش مصرف سوخت در نیروگاه هایی که برق مورد نیاز را به نسبت بهره مندی آنها از این صرفه جویی تامین می کنند و سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلاینده های ناشی از مصرف سوخت. در نیروگاه ها باید بخشی از سرمایه گذاری تعویض کولر موتور (مثلا 80 درصد) را متقبل شوند.

وی در ادامه گفت: همچنین می توان از این مشترک به شکل دیگری نیز حمایت کرد تا مشترک مورد نظر با تعویض موتور یخچال به مدت چندین سال صاحب بخشی از برق صرفه جویی شده و امکان فروش این مبلغ شود. برق به سایر مشترکین، مثلاً مشترکین صنعتی بزرگ که نرخ برق آنها اخیراً با تعرفه ای نزدیک به این نرخ (مثلاً 11000 ریال) به 12000 ریال در هر کیلووات ساعت افزایش یافته است. البته این اقدام به طور معمول می تواند از طریق تجمیع کننده برای مجموعه ای از مشترکان داخلی و به صورت سیستماتیک از طریق تبادل انرژی انجام شود.

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر افزود: اقدامی مشابه این امر می تواند برای تامین منابع لازم برای جایگزینی کولرهای فرسوده در مناطق گرمسیر و بخاری گازی کم بازده در مناطق سردسیر انجام شود.

فارمد در رابطه با پیامدهای اقدامات حمایتی از شهروندان در این زمینه افزود: به این ترتیب از طریق کاهش قیمت برق، هزینه پرداختی برای تعویض موتور تهویه مطبوع و کسب درآمد از محل کاهش می یابد. با فروش بخشی از برق صرفه جویی شده، انگیزه لازم برای این کار تعویض یخچال خواهد بود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36074

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.