• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

کاهش قیمت ها آسیابان ها را وارد رینگ فولاد کرد

  • کد خبر : 31131
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کاهش قیمت ها آسیابان ها را وارد رینگ فولاد کرد

کاهش قیمت پایه شمش فولاد در 8 ماه گذشته خریداران کارخانه را به خود جلب کرد و باعث شد تا رینگ فولاد پس از چندین هفته رکود متوالی رنگی از رونق به خود بگیرد.

اخبار اقتصادی، رکود حاکم بر معاملات شمش فولاد در هفته جاری منتهی به جمعه 19 آذرماه کاهش یافته است. به این ترتیب در حالی که نسبت حجم معاملات و عرضه در رینگ فولاد در هفته گذشته 25 درصد بود، این نسبت در هفته جاری به 56 درصد رسید.

تسویه قیمت پایه در 8 ماه

در این هفته 326 هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به فروش رسید. برای این محصول 309 هزار تن تقاضا به ثبت رسید که در نهایت منجر به فروش 184 هزار تن شمش فولاد در این بازار شد. به این ترتیب نسبت حجم معاملات و عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا به 56 درصد رسید.

شمش فولاد در دایره صنعتی بورس کالای ایران طی هفته جاری با قیمت پایه 17 هزار و 190 تا 18 هزار و 690 تومان عرضه شد. قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا در هفته اول آذرماه امسال به پایین ترین سطح از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون رسید. کاهش قیمت پایه شمش فولاد توانست واحدهای نورد را به خرید شمش فولاد ترغیب کند و به این ترتیب میزان تقاضا در رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته جاری افزایش یافت، مقدار تقاضای ثبت شده در این بازار. برای این هفته به 309 هزار تن رسید و در نهایت 184 هزار تن شمش فولاد از این بازار به فروش رسید. حجم فروش شمش فولاد رینگ صنعتی بورس نسبت به حجم فروش هفته قبل 140 درصد افزایش داشت.

بازار به نفع چرخ های شمش نیست

میانگین قیمت فروش شمش فولاد دایره صنعتی بورس کالای ایران در هفته جاری به 18 هزار و 225 تومان رسید; با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و نرخ بورس، قیمت نهایی شمش فولاد کارخانه های نورد در هفته جاری به 19 هزار و 900 تومان می رسد. با احتساب هزینه تبدیل و حداقل هزینه حمل، قیمت نهایی میله تولید شده با این شمش به 22600 تومان می رسد.

اگرچه قیمت شمش فولاد در دایره صنعتی بورس کالا به صورت هفتگی کاهش یافت. اما متعاقباً قیمت پروفیل بلند فولادی در بازار آزاد نیز کاهش یافته و بنابراین خرید شمش و تبدیل آن به پروفیل و عرضه به صورت رینگ فیزیکی توجیه اقتصادی ندارد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31131

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.