• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
2

کاهش تورم و نقدینگی؛ حمله به بانک مرکزی در سال 1403

  • کد خبر : 37035
  • ۰۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
کاهش تورم و نقدینگی؛  حمله به بانک مرکزی در سال 1403

اکوایران: رئیس کل بانک مرکزی سیاست تعریف شده بانک مرکزی در سال 1403 را هدف برنامه ریزی شده برای تداوم کاهش تورم و نرخ رشد نقدینگی همراه با جهت گیری مشخص اعتبارات بانکی به سمت تولید اعلام کرد. .

اخبار اقتصادی و به نقل از بانک مرکزی، متن پیام محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی به شرح زیر است:

بانک مرکزی و بافت بانکی کشور در سالی که مقام معظم رهبری آن را «جهش تولیدی با مشارکت مردمی» نامیدند، بر دغدغه‌های خود نسبت به موضوعات و شاخص‌های مهم اقتصادی و رسیدن به نقطه تورم مطلوب، ضروری می‌دانند. رشد نقدینگی و پایه پولی در برنامه‌ریزی مشخص نظام پولی کشور قرار دارد، لذا همزمان با تدابیر اتخاذ شده در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی در دولت سیزدهم، سال جدید نویدبخش خبرهای خوبی برای ملت شریف است. ایران اسلامی

کنترل تورم و رشد تولید خوب بود

ایشان به عنوان رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال، اقدامات انجام شده در زمینه مهار تورم و رشد تولید را خوب، اما نه در حد مطلوب ارزیابی کردند و تاکید کردند که نباید انتظار داشت که چنین امر مهمی انجام شود. ظرف یک سال به طور کامل محقق شود. ما تضمین می‌کنیم که پیشرفت‌های حاصله در کنترل تورم و رشد تولید با همکاری همه بخش‌های دولت مردمی تا رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده و نقطه مطلوب ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که سال 1402 که گذشت، سال اقدامات مهم بانک مرکزی برای کمک به ثبات اقتصادی و رشد تولید کشور محسوب می شود، زیرا امسال را زمانی آغاز کردیم که مدت کوتاهی پس از ابلاغ سیاست تثبیت اقتصادی توسط این بانک بود. پس از اعلام شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «کنترل تورم، رشد تولید»، اطمینان بیشتری حاصل شد که رویکرد سیاست تثبیت با قوت بیشتری توسط این بانک اجرا و دنبال خواهد شد. زیرا این باور وجود داشت و هنوز هم وجود دارد که وجود و افزایش ابهام در فضای تصمیم گیری فعالان اقتصادی اعم از سرمایه گذاران و مصرف کنندگان منجر به شکل گیری انتظارات منفی و اتخاذ تصمیمات از سوی آنها خواهد شد که در نهایت منجر به بر وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی مانند سرمایه گذاری، رشد اقتصادی و تورم تأثیر نامطلوبی بر شاخص های مختلف قیمت می گذارد.

تمرکز بر قابل پیش بینی تر کردن اقتصاد کشور

بنابراین، سیاست‌های اصلی تثبیت بر کاهش نااطمینانی‌ها و قابل پیش‌بینی‌تر کردن اقتصاد کشور متمرکز شد. رویکرد سیاستی مذکور بر سه محور اصلی تنظیم بازار ارز، کنترل و مدیریت رشد نقدینگی و تقویت نظارت بانکی و نیز ارتقای سطح انتظارات از طریق ابلاغ سیاست‌های پولی و تقویت دیپلماسی پولی تاکید داشت. .

هر یک از محورهای مذکور با تعیین اهداف کمی و کیفی همراه بود و اگرچه هنوز با انتظارات آحاد جامعه فاصله داریم، اما خوشبختانه سال 1402 به گونه ای به پایان رسید که اهداف اصلی این بانک عبارت بود از برآورده شد. . از جمله مهمترین این اهداف، دستیابی به ثبات نسبی در بازار ارز و تقویت حاکمیت و تنظیم این بازار از طریق ایجاد و توسعه مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، کاهش رشد مجموع پولی و کاهش روند کاهشی است. نرخ تورم منطبق بر اهداف تعیین شده، همزمان با مشخص شدن ارقامی که برای چندین شاخص از بخش واقعی اقتصاد مثبت بود.

تامین به موقع ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ترجیحی

بر این اساس در سال 1402 اگرچه ارز به موقع برای واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ترجیحی تامین شد، اما با وجود رشد هزینه ارزی کالاهای سرمایه ای و واسطه ای، تراز تجاری کشور ارقام مثبتی را تجربه کرد که نشان می دهد. شرایط مطلوب متغیر بنیادی که بر تحول تأثیر می گذارد: بازار ارز است.

یکی دیگر از چالش های مهمی که اقتصاد ایران همواره با آن مواجه بوده، رشد بالای کل های پولی فراتر از حد مطلوب است. بر این اساس در سال گذشته هدف رشد نقدینگی 25 درصد تعیین شد و با هماهنگی و همکاری های شکل گرفته از سوی دولت و شبکه بانکی با مرجع سیاست گذاری پولی، بر اساس آخرین تحولات متغیرهای پولی، هدف محقق شد. با درصد موفقیت بالا

لازم به توضیح است که کنترل رشد متغیرهای پولی نقش مهمی در کنترل انتظارات تورمی و البته تامین مالی غیرتورمی بخش واقعی اقتصاد خواهد داشت. البته شایان ذکر است که در سال 1402 رویکرد تامین مالی غیر تورمی این بانک که شامل تامین مالی بخش های مولد اقتصادی است از طریق انتشار اوراق قرضه، گواهی سپرده ویژه و سایر ابزارهای مشابه دنبال شد و شاهد خوبی بوده ایم. عملکرد در این زمینه

در خصوص سیر تحول شاخص های قیمت که یکی از اهداف اصلی مسئول سیاست پولی است نیز تحولات مثبتی رخ داد به طوری که رشد شاخص های قیمت مصرف کننده و تولیدکننده روند نزولی را تجربه کرد.کم و طبق آمار. و اطلاعات این بانک به ترتیب به میزان 23.7 و 14.4 واحد درصد در اسفند و بهمن ماه سال گذشته نسبت به پایان سال 1401 کاهش داشته و هدف تعیین شده حاکی از آن است که نرخ تورم نقطه به نقطه قیمت مصرف کننده شاخص در پایان سال گذشته به کانال 30 درصد رسید، این روند تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه دارد.

علاوه بر کنترل رشد متغیرهای پولی، شاهد تحول مثبت رشد اقتصادی نیز بودیم. با توجه به آخرین آمار منتشر شده از رشد اقتصادی 9 ماهه سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401، می توان تاکید کرد که در این شاخص مهم نسبت به روند بلندمدت پیشرفت مثبت و موفقی حاصل شده است.

آنچه حائز اهمیت است این است که سرمایه گذاری با قیمت ثابت در بخش های مختلف اقتصاد نیز در مدت مذکور رشد 4.5 درصدی را تجربه کرده است که به نوعی شاخص آینده نگر توسعه رشد در بخش های مختلف اقتصادی در سال جاری است.

در حوزه تقویت نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری طبق وعده‌ها، سال گذشته شاهد انحلال و ادغام سه موسسه اعتباری ناسالم بدون کوچک‌ترین چالش و نگرانی برای سپرده‌گذاران و در مورد سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز برنامه ای برای فعال سازی مجدد هر یک از آنها وجود داشت. از این میان روند طراحی و پیشبرد این برنامه ها به طور جدی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و خوشبختانه در بخش قابل توجهی از بانک های مشمول این برنامه شاهد پیشرفت مثبت بوده ایم. .

در حوزه تعامل با عموم مردم و فعالان اقتصادی، سال گذشته در یکی از موارد معدود، بانک مرکزی به طور کامل برنامه ها و اهداف خود را در رابطه با محورها و مولفه های مختلف سیاست پولی اعلام کرد. همزمان با تقویت دیپلماسی مبادله ای در منطقه که منجر به پیشرفت های مثبتی در زمینه تسهیل جریان و تامین مالی تجارت خارجی کشور و آزادسازی بخشی از دارایی های ارزی مشمول تحریم در خارج از کشور شد.

پیگیری سیاست های قبلی، رفع نواقص و گرفتن بازخورد

اما سال 1403 را در شرایطی آغاز می کنیم که هنوز با وضعیت مطلوب اقتصادی مورد انتظار فاصله داریم و بر این اساس با اصلاح نواقص و دریافت بازخورد، سیاست های گذشته را پیگیری خواهیم کرد.

همچنین با توجه به قانون جدید بانک مرکزی و قانون برنامه هفتم توسعه تحول مهمی در ساختار حاکمیتی بانک مرکزی رخ داده است. قانون جدید در راستای استقلال بیشتر بانک مرکزی در تصویب و نظارت بر سیاست‌های پولی و تدابیر نظارتی، توانمندی‌های جدیدی را فراهم کرده است و از این طریق مسیر سیاست‌گذاری پولی و اعتباری را آسان‌تر کرده است و امیدواریم با اجرای این مصوبه شاهد پیشرفت مثبتی باشیم. قانون جدید بانک مرکزی

از سوی دیگر سال 1403 اولین سال اجرای برنامه هفتم توسعه است که در آن اهداف مهمی از نظر متغیرهای کلان اقتصادی تعیین شده است. در سال جدید هدف کنترل رشد نقدینگی با استفاده از مجموعه ابزارهای سیاست پولی از جمله کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها با قوت بیشتری دنبال می‌شود و بر این اساس به هدف دستیابی می‌شود. رشد نقدینگی 23 درصدی با دامنه نوسانات مثبت و منفی 2 درصدی برای دستیابی به هدف مهار تورم به نقطه مطلوب و کمک به رشد اقتصادی است.

در سال جاری سیاست پولی و اعتباری را تقویت کنید

اما یکی از چالش های کنونی نظام پولی کشور که برای حل آن اقدامات جدی از سال گذشته انجام شد؛ فعالیت برخی بانک ها در نظام پولی و بانکی کشور این است که در اجرای سیاست های پولی و اعتباری با چالش هایی مواجه شده اند. در این راستا طرح ها و برنامه های مدونی برای رفع چالش مذکور تدوین شده است که انتظار می رود اجرای آنها گامی موثر در جهت تقویت سیاست های پولی و اعتباری بردارد.

در حوزه تامین مالی شرکت ها و فعالان اقتصادی، علاوه بر تداوم روش سنتی ارائه خدمات، از روش های نوین مبتنی بر ابزارهای تامین مالی زنجیره ای، صدور گواهی سپرده ویژه و … استفاده خواهیم کرد.

در پایان تاکید می‌کنم بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور با توجه به رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، با بررسی نقاط ضعف، متعهد هستند اهداف و برنامه های فعال در راستای تداوم کاهش تورم، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی ادامه یابد. بدون شک دستیابی به این شاخص های مهم همراه با مشارکت مردمی و تقویت دیپلماسی اقتصادی و سیاسی به ویژه در منطقه زمینه ساز تحقق اهداف تعیین شده خواهد بود.

حمایت عملی از بنگاه‌های تولیدی و تامین سرمایه در گردش آنها و ایجاد بستر جهت‌گیری خاص اعتبارات بانکی به سمت تولید نیز از جمله برنامه‌هایی است که رئیس کل سیاست‌های پولی از سال گذشته به خوبی آغاز کرده است. ادامه کاهش تورم و نقدینگی در سال 1403 با قوت ادامه خواهد داشت

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37035

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.